Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, va analiza până joi propunerilor sindicaliștilor de echilibrare a bugeturilor de venituri și cheltuieli pentru a nu mai fi nevoie de disponibilizări la CFR, iar dezbaterea pe programul de restructurare amână concedierile după 15 septembrie.
Berceanu a declarat, în urma discuțiilor de luni cu sindicatele, că nu a reușit să găsească în propunerile sindicaliștilor „lucruri noi”, acestea fiind în afara structurii feroviare.
„Ștergerea datoriilor și transferarea lor la datoria publică a României sau creșterea subvențiilor sunt unele din propunerile sindicatelor. Unele dintre ele pot fi luate în calcul. Subvenția la CFR călători este variabilă și insuficientă din punctul meu de vedere, dar sunt și soluții care nu pot fi aplicate”, a zis Berceanu.
Ministrul consideră că nu se poate ajunge la o formulă de echilibru între bugetul de venituri și cel de cheltuieli fără a se recurge și la disponibilizări. Însă Berceanu consideră că dacă sindicaliștii renunță la alte cheltuieli de tip salarial vor putea fi păstrați mai mulți angajați, astfel că vor fi disponibilizați mai puțin de 8.000.
Berceanu spune că au existat în timpul discuțiilor de luni divergențe între diferitele federației din cadrul CFR, dând exemplul măsurii privind ștergerea datoriilor, măsură propusă de Federația Mecanicilor de Locomotivă și respinsă de sindicaliștii de la infrastructură.
În opinia lui Berceanu, această dezbatere publică privind programul de restructurare de la CFR, are nevoie de două-trei săptămâni, ceea ce înseamnă că până pe 15 septembrie nu vor fi puse în aplicare disponibilizările anunțate.
În ceea ce privește o altă propunere a sindicatelor de unificare a tuturor companiilor feroviare într-un holding, Berceanu consideră că, în situația actuală a sistemului feroviar, această propunere nu se poate aplica.
La rândul său, președintele Federației Mecanicilor de Locotomotivă, Iulian Măntescu, a declarat, în urma discuțiilor de luni, că sunt șanse ca sindicaliștii, împreună cu administrația, să găsească soluții pentru evitarea disponibilizărilor.
Măntescu spune că a propus stingerea datoriilor acumulate de CFR și transformarea lor în datorie publică, pentru că aceste datorii crează penalități și dobânzi care vor duce la falimentul companiei feroviare.
Federația Mecanicilor de Locomotivă a propus ministrului Transporturilor, pe lângă stingerea datoriilor și depolitizarea completă a conducerii societăților feroviare, și elaborarea urgentă a unui pachet legislativ, care să reglementeze transportul rutier de pasageri pentru siguranța și confortul acestora, prin interzicerea efectuării acestui transport cu microbuze pe distanțe mai mari de o sută de kilometri și realizarea unui control strict și eficient privind respectarea vitezei de circulație a mijloacelor auto.
Alte măsuri ale sindicatelor se referă la scutirea de la plata accizelor instituite pentru întreținerea infrastructurii rutiere, achiziționarea energiei electrice de pe piața liberă, recuperarea investițiilor făcute de către operatorii de transport feroviar pentru formarea personalului, interzicerea folosirii de personal care cumulează pensia cu salariul.