Președintele Traian Băsescu a trimis, vineri, Parlamentului o cerere de reexaminare a Legii parteneriatului public-privat, susținând că OUG 34/2007 privind atribuirea contractelor de achiziție publică are un conținut mult mai cuprinzător decât cel al acestei legi.
„Legea trimisă spre promulgare are ca obiect de reglementare modul de realizare a unui proiect de parteneriat public-privat care are ca obiectiv public proiectarea, finanțarea, construcția, reabilitarea, modernizarea, operarea, întreținerea, dezvoltarea și transferul unui bun sau serviciu public, după caz”, se arată în cererea de reexaminare semnată de șeful statului.
În documentul Administrației Prezidențiale se mai arată că, prin O.U.G. nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, s-a avut în vedere crearea unui cadru normativ unitar în materie, fiind, totodată, transpuse în dreptul intern Directiva 2004/17/CE privind coordonarea procedurilor de achiziție aplicate de entitățile care operează în sectoarele apă, energie, transport și servicii poștale și Directiva 2004/18/CE privind coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziții publice de lucrări, de bunuri și de servicii.
„În cazul contractelor ce intră sub incidența celor două directive, procedura de selectare a partenerului privat trebuie să fie cea reglementată de acestea, pentru fiecare tip de contract în parte, astfel cum a fost transpusă prin O.U.G. nr. 34/2006. Din prevederile legii trimise spre promulgare, nu rezultă într-un mod clar dacă procedura derogatorie de la O.U.G. nr. 34/2006, reglementată de prezentul act normativ, pentru selectarea unui partener privat, în vederea unei cooperări de tip parteneriat public-privat, este utilizată numai în situațiile care nu intră sub incidența directivelor amintite. În consecință, domeniul de aplicare al procedurii derogatorii de la O.U.G. nr. 34/2006, astfel cum este prevăzut în forma actuală a legii trimisă spre promulgare (art. 9, 10, 11, 12 și 44) este incompatibil cu dreptul comunitar în materie, în măsura în care prezenta lege nu prevede clar și neechivoc cazurile când se aplică această lege. În condițiile în care avem o ordonanță de urgență în vigoare ce transpune prevederile comunitare în materie și care are un conținut mult mai cuprinzător decât cel al prezentei legi, apreciem necesară reexaminarea actului normativ aflat la promulgare în vederea reformulării sale, astfel încât să rezulte fără echivoc respectarea directivelor europene, având în vedere totodată necesitatea existenței unei legislații predictibile care să conducă la aplicarea sa unitară și corectă. Totodată, se impune evitarea paralelismelor întrucât legislația națională în materie permite realizarea tuturor tipurilor de aranjamente de tip parteneriat public-privat”, se mai stipulează în cererea de reexaminare.
Totodată, în document se menționează că publicarea în sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) a anunțului de intenție a unui parteneriat public-privat, potrivit art. 24 din prezenta lege, poate crea confuzie pe piață, ca urmare a neoperării distincției dintre regimul juridic general prevăzut de O.U.G. nr. 34/2006 și cel derogatoriu, prevăzut de prezentul act normativ. Totodată, acest sistem este destinat exclusiv asigurării publicității procedurilor de atribuire reglementate de Directiva 2004/18/CE și transpusă prin O.U.G. nr. 34/2006, iar utilizarea sa în alte scopuri poate constitui o măsură de natură a contraveni dreptului comunitar.
„În acest sens, apreciem util ca legiuitorul să asigure transparența procedurii prevăzută de prezenta lege, folosind o altă modalitate decât publicarea în SEAP”, explică Președinția.
O altă problemă identificată de șeful statului o reprezintă posibilitatea oricărui investitor ofertant de a contesta decizia privind desemnarea partenerului privat de către partenerul public și orice alte decizii luate de acesta pe perioada derulării procedurii de atribuire, în instanță, însă numai cu depunerea unei garanții de 2% din valoarea estimată.
„Această măsură reprezintă o îngrădire a dreptului de acces la căile de atac în instanță, fiind totodată incompatibilă cu Directiva 89/665/CEE. De aceea, este necesar să se elimine textul de lege vizat”, se precizează în cererea lui Băsescu.
Înlocuirea licitației cu un proces de selecție și negociere face ca, în esență, procedura concurențială să fie exclusă, iar transparența să fie pusă la îndoială, deoarece legea aflată la promulgare conferă o largă putere discreționară partenerului public atât cu privire la criteriile de selecție aplicabile, cât și cu privire la aprecierea negocierilor, este un alt aspect sesizat în cererea de reexaminare.
„Actul normativ în ansamblul său se distanțează de un mecanism de acordare a contractelor transparent și accesibil tuturor, încălcând astfel principiul nediscriminării. Considerăm necesară o transparență totală a procedurilor, astfel încât să se asigure o concurență reală prin care să se creeze condiții economice avantajoase pentru public. Având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii trimise spre promulgare, urmând ca Parlamentul să decidă asupra acesteia”, se mai arată în cererea președintelui Băsescu.