Băsescu a promulgat Legea de modificare a Statutului Funcționarilor Publici



Președintele Traian Băsescu a semnat, ieri, decretul de promulgare a Legii pentru modificarea și completarea Legii nr.188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, după ce CC a decis în aprilie că mai multe articole din legea inițială erau neconstituționale.
Plenul Camerei Deputaților, în calitate de Cameră decizională, a adoptat, în 23 iunie, raportul întocmit de comisii după reexaminarea Legii Statutului funcționarilor publici, în sensul eliminării prevederilor declarate neconstituționale de către Curtea Constituțională.
Comisia juridică a explicat că „punctele 1, 6, 27 și 28 ale articolului I din legea trimisă la promulgare au fost declarate neconstituționale” și „toate trimiterile din legea trimisă la promulgare, referitoare la articolele declarate neconstituționale, se elimină”.
Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins reexaminarea legii, în ședința din 2 iunie 2010.
Curtea Constituțională a decis, în 14 aprilie, că mai multe prevederi din actul normativ care modifică și completează Legea funcționarilor publici, adoptată în Camera Deputaților la începutul lunii martie, sunt neconstituționale.
Aceste prevederi care modificau Legea 118/1991 se refereau la categoriile de funcționari publici cu funcție de conducere, concursul de recrutare pentru funcțiile publice și lista funcțiilor publice de conducere.
Accederea într-o funcție publică trebuie să se facă prin concurs, în mod echitabil, iar legiferarea unor măsuri ce țin de descentralizare trebuie făcută în mod unitar și nediferențiat, arată judecătorii CC în motivarea deciziei referitoare la actul de modificare a Legii funcționarilor publici.
CC a constatat că legiuitorul nu a motivat necesitatea desființării unei categorii de funcții publice și înființării unor noi posturi de conducere la nivelul serviciilor publice deconcentrate, introducând o reglementare diferită fără o motivare logică și întemeiată, se arată în motivarea deciziei din 14 aprilie.
Judecătorii CC au constatat că trebuie să existe un tratament juridic echitabil aplicabil pentru accederea într-o funcție publică de conducere sau de execuție.
Judecătorii au arătat că funcția de șef serviciu sau șef birou trebuie să se bucure de același tratament ca toate funcțiile de conducere și că nu li se poate aplica un regim de recrutare diferit.
CC mai menționa că se „consacră o modalitate paralelă de acces la funcțiile publice de execuție”, iar pe de altă parte „se poate constitui temei pentru ocuparea fără concurs a funcțiilor publice de conducere”. „Accesul la o funcție publică trebuie să se facă prin concurs, în caz contrar ajungându-se la situații de discriminare”, preciza CC.