Băncile ar putea fi obligate să informeze consumatorii privind costurile totale pentru carduri



Băncile ar putea fi obligate să informeze consumatorii privind costurile totale pe care le implică cardurile de debit și credit, inclusiv comisioanele de retragere de numerar, plăți și alte operațiuni.
„Consumatorul trebuie să știe exact costurile totale ale unui serviciu financiar. În ordonanța 174/2008 erau deja prevăzute DAE (dobânda anuală efectivă – n.r.) și alte costuri ale creditelor, iar acum au fost suplimentate aceste prevederi și pentru carduri. Am primit un punct de vedere al băncilor, avem o problemă, dar vom mai discuta”, a declarat pentru MEDIAFAX președintele Autorității Naționale pentru protecția Consumatorilor, Bogdan Pandelică.
Mihaela Groza, șef serviciu juridic în cadrul ANPC, a explicat că în momentul în care un consumator se duce și contractează un contract de credit, banca îi deschide automat un cont, care poate avea atașat un card.
„Consumatorul trebuie să știe de la bun început că el va avea un cont prin care se vor face operațiunile și ce costuri va implica acesta ulterior. Această chestiune nu era inclusă în Ordonanța 174 de anul trecut”, a spus Groza.
Ea susține că „este normal” să știe fiecare client cât costă exact retragerea de bani, plățile cu cardul sau orice altă operațiune.
Groza a afirmat că ANPC va mai avea discuții cu instituțiile financiar bancare, pentru a ajunge la un acord comun, întrucât este în beneficiul atât al băncilor, cât și al clienților, ca totul să fie cât mai clar și mai ușor de înțeles pentru consumator.
„Asociația Băncilor a trimis un punct de vedere. ARB a spus că noile reglementări necesită timp și costuri suplimentare la nivel logistic”, a mai spus Groza.
Pe de altă parte, Pandelică a precizat că ARB s-a întâlnit cu ANPC o singură dată și crede că va mai exista o altă întâlnire după ce va trece perioada de concedii, dar până la începerea sesiunii parlamentare.
„Toate aceste modificări pe care le generăm vin în urma concluziilor rapoartelor noastre de control și a rezolvării reclamațiilor punctuale. Ele vin în sprijinul consumatorilor, dar și al băncilor, pentru că în momentul în care ai multă tranparență și seriozitate într-o relație contactuală cu un consumator nu faci altceva decât să sporești încrederea acelui client în serviciile instituției”, consideră Pandelică.
La finele anului trecut, a intrat în vigoare o ordonanță de urgență pentru protecția consumatorului în relația cu băncile, elaborată de Agenția Națională pentru Protecția Consumatorilor, act normativ care stabilește că băncile vor putea utiliza dobânzi variabile pe parcursul contractului cu clientul, dar modificările ratei vor fi realizate în funcție de indici de referință ai pieței, independent de voința băncii.
În contracte trebuie prezentată și formula prin care se modifică acești indici de referință și calculul dobânzii.
De asemenea, băncile nu pot schimba comisioanele stabilite prin contract și/sau să introducă noi comisioane pe parcursul derulării contractului, fără acordul consumatorului. În plus, instituțiile de credit nu pot modifica clauzele contractuale referitoare la costuri, fără acceptul expres al clientului.
ANPC a primit în 2008 peste 4.000 de reclamații de la clienții băncilor, nemulțumiți de creșterile nejustificate ale dobânzilor și comisioanelor prevăzute în contrate, de introducerea unor comisioane noi, de încălcarea clauzelor contractuale și de tranzacții bancare solicitate și neoperate de reprezentanții instituțiilor financiare. În cursul anului trecut, autoritatea a sancționat băncile cu amenzi în valoare de 880.600 de lei.
Șeful ANPC a spus că de la începutul anului 2009 au existat peste 1.200 de reclamații pentru sectorul bancar, dar că se observă o diminuare a numărului având în vedere și faptul că nu se mai încheie așa multe contracte de credite.