Varianta achiziționării în cadrul programului multirol de avioane în uz disponibile în excedent la alte armate este în analiză la nivelul MApN, care susține că acestea ar putea fi achiziționate începând cu anul 2013, în urma parcurgerii unui program de revitalizare.
Informația este cuprinsă într-un răspuns la o interpelare formulată de deputatul PNL, George Scutaru, vicepreședintele Comisie de Apărare.
„Până în prezent nu s-a adoptat nicio decizie privind termenul de achiziție a avioanelor multirol”, precizează MApN în răspunsul la interpelare, adăugând că „perspectiva adoptării unei decizii depinde de rezultatele parcurgerii etapelor legale pentru aprobarea uneia dintre variantele analizate și de identificarea surselor de finanțare”.
„Se află în analiză și varianta achiziționării de avioane de uz, disponibile în excedent la alte armate”, precizează MApN, reamintind că, în scopul documentării, în vederea obținerii unor date actualizate, referitoare la o eventuală achiziție a avioanelor F-16 în uz, Ministerul Apărării Naționale a trimis o scrisoare de tip „Letter Of Request” către Guvernul SUA.
„Acestea avioane ar putea fi achiziționate începând cu anul 2013, în urma parcurgerii unui program de revitalizare”, explică MApN, adăugând că până în acest moment nu s-a primit răspunsul oficial din partea Guvernului SUA și nu se cunosc detalii legate de costuri.
Totoată, MApN precizează că pregătirea personalului navigant și tehnic, precum și realizarea infrastructurii necesare operării avioanelor au fost analizate în cadrul pachetului care va fi achiziționat și sunt aproximativ aceleași, indiferent de varianta selectată. Aceste obiective sunt prevăzute a se finaliza înainte de livrarea primelor avioane.
„Este îngrijorător faptul că la nivelul instituțiilor care trebuie să ia o decizie pentru achiziționarea unui avion multirol nu se observă niciun progres. Ar fi de dorit ca Executivul și CSAT să analizeze cât mai repede acest subiect și să-și asume o decizie în acest sens”, a comentat George Scutaru. El apreciază de asemenea că, în pofida crizei economice, Guvernul trebuie să pună la dispoziția MApN în 2010 fondurile necesare demarării procedurii de achiziție a avionului multirol.
Totodată, Scutaru a apreciat că atunci când se va lua o decizie privind avionul multirol ar fi de dorit să existe „o viziune pe termen lung care să permită României să fie parte la un program care să asigure dotarea cu un avion competitiv de generația a 5-a, apt să facă față cerințelor NATO pe un timp mai îndelungat”.
Înlocuirea actualelor avioane MIG-21 Lancer, avioanele de luptă din dotarea Statului Major al Forțelor Aeriene (SMFA) al căror ciclu de viață se va încheia în curând, este printre primele probleme ale Ministerului. O comisie interministerială a fost deja stabilită, aceasta urmând să aleagă între aparatele de zbor propuse de MApN.
Analiza caracteristicilor tehnico-economice ale celor mai performante avioane multirol a determinat identificarea a cinci tipuri care satisfac cerințele operaționale elaborate de apărare. Este vorba despre F-16 – Lockheed Martin, SUA, JAS-39 Gripen – SAAB, Suedia, Eurofighter Typhoon – consorțiu Germania, Marea Britanie, Italia și Spania, F-18 – Boeing, SUA și Rafale – Dassault Aviation, Franța. Cerințele operaționale emise pentru achiziționarea a 48 de avioane multirol și a suportului logistic inițial au fost aprobate în luna iulie 2005.
Varianta achiziționării de avioane F-16, ca pas intermediar în vederea înzestrării ulterioare cu avioane F 35 a fost menționată de mai multe ori în ultimii ani fie „pe surse” militare, fie asumat în mod oficial. Un exemplu îl reprezintă fostul secretar de stat în cadrul MApN, Corneliu Dobrițoiu, care afirma la începutul lui septembrie 2008 că o decizie de achiziționare a avioanelor multirol va trebui să țină cont de faptul că, peste zece ani, F35 va fi aparatul țărilor NATO, iar investiția într-un aparat care nu e interoperabil cu acesta ar presupune izolarea de ceilalți.
Pe de altă parte, reprezentanții Gripen spun că ar fi dispuși să vândă României 8 avioane la un preț cuprins între 400 și 500 de milioane de euro.
Până la luarea unei decizii, vechile avioane MiG rămân singurele avioane de luptă din dotarea SMFA care, în absența unei decizii, a recurs la executarea de reparații capitale la MIG-uri pentru a-și îndeplini sarcinile asumate în cadrul NATO, operațiunile de reparare a avioanelor, a motorului și echipamentelor din compunerea acestora fiind executate de S.C. Aerostar S.A. Bacău, care deține licență exclusivă în România. MApN a informat în iulie, într-un răspuns transmis la solicitarea MEDIAFAX, că „prelungirea vieții” aeronavelor MiG 21 LanceR poate fi asigurată prin executarea reparațiilor capitale, în limitele resursei tehnice totale acordată de constructor. Acest proces se desfășoară de-a lungul întregii perioade de exploatare.