Fără reacție

Autovehiculele grele provoacă nenorociri, sub impasibilitatea autorităților de control



Accidentul în care au murit două femei care se aflau într-un autoturism care se deplasa regulamentar și a fost lovit de un vehicul greu scăpat de sub control
Accidentul în care au murit două femei care se aflau într-un autoturism care se deplasa regulamentar și a fost lovit de un vehicul greu scăpat de sub control

Autovehiculele grele, de transport marfă, sunt o problemă serioasă în acest an pe șoselele din județ. Numeroase accidente, unele adevărate nenorociri care au distrus familii, s-au petrecut în ultimele luni, fără ca autoritățile de control să dea vreun semn că fac ceva pentru ca acestea să nu se repete.
Conform statisticilor Serviciului de Poliție Rutieră Suceava, în 2015, până în prezent, s-au produs trei accidente mortale în care au fost implicate vehicule grele, accidente în care șase persoane au decedat. Prin comparație, în 2014, în primele șase luni de zile, a avut loc un singur accident provocat de șoferul unui vehicul greu de transport marfă, soldat cu o persoană rănită grav. Dacă mai adăugăm și multe alte accidente soldate cu pagube materiale și persoane rănite ușor (cinci doar în ultima lună de zile) avem imaginea unei creșteri îngrijorătoare a numărului evenimentelor de acest gen.
În acest timp, Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transporturilor Rutiere (ISCTR) Suceava, instituție special creată pentru verificarea transportatorilor, este extrem de puțin vizibilă în trafic și a făcut foarte puține controale cu cântarul în acest an.
Șirul accidentelor din ultima perioadă
Începând cu finele lunii iulie, șoferii autovehiculelor grele au fost implicați în numeroase accidente rutiere. Două tiruri s-au răsturnat pe șoseaua de centură a Sucevei, în același loc, în curba de la ieșirea de pe aceasta spre Siret, o cisternă care transporta alcool etilic s-a răsturnat pe Mestecăniș, un alt tir a ieșit în decor la intrarea în Siret dinspre Suceava, în timp ce acum câteva zile două vehicule grele s-au ciocnit și au luat foc pe DN 17, la Vama. Aceste accidente nu s-au soldat decât cu persoane rănite ușor, însă au rezultat pagube foarte mari și au fost necesare intervenții costisitoare, pentru situații de urgență. Asta pentru că, într-un caz, din cisterna răsturnată pe Mestecăniș s-a scurs o mare cantitate de alcool etilic și a existat risc de explozie, iar la Vama, în urma coliziunii dintre autotrenuri, a izbucnit un incendiu violent. Ambele au necesitat intervenția a zeci de pompieri și a numeroase alte forțe.
De la pagube mari la tragedii
Tot recent, la finele lunii iulie, un șofer în vârstă de 23 de ani, care conducea o basculantă, a provocat o nenorocire pe E 85, la ieșirea din Suceava spre Fălticeni. Colosul a pătruns pe contrasens, după o manevră greșită a șoferului, unde a izbit în plin un autoturism care se deplasa regulamentar. În urma impactului două femei care se aflau în autoturism au decedat.
Cel mai grav dintre accidentele cu vehicule grele din acest an s-a produs în luna aprilie, pe DN 17, la Prisaca Dornei, în locul unde, în 2013, a mai avut loc un accident cu patru morți. Pe 1 aprilie, un tir încărcat cu cherestea, scăpat de sub control într-o curbă, s-a zdrobit de peretele unei case. Toți cei trei bărbați care se aflau în cabina autotrenului au decedat.
Ce face ISCTR ?
În acest context, am încercat să aflăm ce a făcut ISCTR Suceava pentru a încerca să prevină accidentele de acest gen. L-am contactat pe Radu Mihalescul, șeful ISCTR Suceava, care conduce această instituție de mai bine de un an de zile. Ca de fiecare dată, acesta a refuzat să ofere amănunte despre activitatea instituției, ascunzându-se după șefii ierarhici superiori, care i-ar fi transmis că nu are voie să discute cu presa. Principala întrebare a fost de ce instituția nu a folosit mai deloc cântarul pentru verificarea maselor maxime autorizate în trafic.
„Cântarul a mai fost folosit la controale, însă o perioadă de timp a fost defect. Acum este funcțional și urmează a fi folosit din nou în trafic”, a spus Radu Mihalescul. Din informațiile pe care le avem, cântarul nu a fost scos deloc la control de luni de zile. Realitatea este că inspectorii de control ISCTR Suceava sunt foarte puțin vizibili în trafic. Foarte mulți sunt șoferii care nici măcar nu știu de existența acestei instituții.
În momentul de față, la ISCTR Suceava sunt șapte inspectori de trafic care ar putea forma periodic două-trei echipaje de control.
Amănuntul foarte important de precizat este că ISCTR a fost creată tocmai pentru verificarea transportatorilor, iar acești inspectori au competențe de control în trafic doar pentru mașini de transport marfă sau persoane.
Amenzi date de Poliția Rutieră
Dacă cei de la ISCTR Suceava nu au venit niciodată cu date concrete despre activitatea lor de control, Serviciul de Poliție Rutieră Suceava ne-a comunicat că a aplicat, în acest an, în primele șase luni, 378 de amenzi în cadrul acțiunilor de control axate pe verificarea transportatorilor de mărfuri.
Printre altele, 54 de amenzi au fost date la HG 69/2012, care pedepsește încălcările legislației europene și naționale în domeniul transportului rutier, și 43 la OG 37/2007, privind perioadele de conducere și perioadele de odihnă. Alte 11 amenzi au fost date pentru lipsa rovinietei la transportatori, iar trei pentru lipsa asigurării de răspundere civilă.
În cadrul acestor controale au fost reținute opt permise de conducere, retrase 13 certificate de înmatriculare și constatate nouă infracțiuni.
Polițiștii rutieri nu pot face controale privind cantitățile de mărfuri sau de lemn transportate de vehiculele grele, iar verificarea timpilor de odihnă este tot atributul principal al ISCTR.
Transportatorii de persoane, cu excepția taximetriștilor, nu au fost implicați în accidente
Dacă vehiculele de transport marfă au creat multe probleme pe șoselele din județ, cele care transportă persoane nu au fost implicate, din fericire, în evenimente rutiere grave.
Din analiza pe primele șase luni a Serviciului Rutier Suceava rezultă că vehiculele care transportă persoane cu licență pentru curse regulate, precum și cele destinate transportului elevilor nu au fost implicate în nici un accident soldat cu persoane rănite grav sau decedate.
În ceea ce privește transportul în regim de taxi, în primele șase luni ale anului în curs s-a înregistrat un singur accident cu un rănit grav, în timp ce în aceeași perioadă a anului trecut s-a produs un accident în care a decedat o persoană. Din păcate, chiar acum două zile, în municipiul Suceava a avut loc un accident soldat cu decesul unui taximetrist, care nu avea însă pasager în mașină.


Acum câteva zile două vehicule grele s-au ciocnit și au luat foc pe DN 17, la Vama
Acum câteva zile două vehicule grele s-au ciocnit și au luat foc pe DN 17, la Vama
Radu Mihalescul: „Cântarul a mai fost folosit la controale, însă o perioadă de timp a fost defect. Acum este funcțional și urmează a fi folosit din nou în trafic”
Radu Mihalescul: „Cântarul a mai fost folosit la controale, însă o perioadă de timp a fost defect. Acum este funcțional și urmează a fi folosit din nou în trafic”
Accidentul în care au murit două femei care se aflau într-un autoturism care se deplasa regulamentar și a fost lovit de un vehicul greu scăpat de sub control
Accidentul în care au murit două femei care se aflau într-un autoturism care se deplasa regulamentar și a fost lovit de un vehicul greu scăpat de sub control


Recomandări

Expertiză pentru stabilirea vitezei cu care rulau autotrenul și autoturismul Volvo implicate în groaznicul accident de pe E 85

Expertiză pentru stabilirea vitezei cu care rulau autotrenul și autoturismul Volvo implicate în groaznicul accident de pe E 85
Expertiză pentru stabilirea vitezei cu care rulau autotrenul și autoturismul Volvo implicate în groaznicul accident de pe E 85

Una dintre fetele rănite în accidentul de la Pătrăuți este stabilizată. Celelalte două surori rămân în stare foarte gravă

O femeie moartă, trei tinere cu leziuni grave, după un impact devastator între un autoturism și un autotren
O femeie moartă, trei tinere cu leziuni grave, după un impact devastator între un autoturism și un autotren

Tânăr de 23 de ani, înregistrat de radar cu 152 de km/h în localitate, pe o porțiune pe care circulau și copii

Tânăr de 23 de ani, înregistrat de radar cu 152 de km/h în localitate, pe o porțiune pe care circulau și copii
Tânăr de 23 de ani, înregistrat de radar cu 152 de km/h în localitate, pe o porțiune pe care circulau și copii