Autorizațiile speciale de transport vor fi eliminate la sfârșitul lunii aprilie



Autorizațiile de transport marfă care permit supraîncărcarea camioanelor vor fi eliminate la 30 aprilie, astfel de autorizații speciale urmând să fie menținute doar pentru transporturile agabaritice și bunurile indivizibile.
„Valorile maxime ale maselor și/sau dimensiunilor până la care se pot elibera autorizațiile speciale de transport (ATS) sunt: 60 tone pentru masa totală, între una și trei tone peste masa maximă admisă pentru axa simplă, dublă sau triplă, după caz, 3,20 metri pentru lățime, 25 metri pentru lungime și 4 metri pentru înălțime”, se arată într-un proiect pentru elaborarea normelor privind autorizarea și desfășurarea circulației vehiculelor rutiere cu mase peste maxima admisă.
Proiectul de act normativ a fost elaborat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și Ministerul Administrației și Internelor.
În prezent dimensiunile vehiculului pentru care se pot elibera autorizațiile sunt de 3,2 metri pentru lățime, 4,2 metri pentru înălțime și 30 de metri pentru lungime.
Altă modificare este faptul că, în cazul în care au loc modificări ale traseelor, solicitantul autorizației nu mai este obligat să ceară eliberarea unui nou ATS, ci i se va calcula o nouă valoare a tarifului în funcție de numărul de kilometrii parcurși și tipul drumului.
ATS sunt eliberate, în funcție de tipul de drum – național sau județean – de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, cu unitățile subordonate sau de către autoritățile locale.
Astfel, ATS-urile pot fi eliberate pe loc (la Agențiile de Control și Încasare și la echipajele mobile de control și autorizare a transporturilor rutiere), în patru zile (la Secțiile Naționale de drumuri), opt zile (la Direcțiile Regionale de Drumuri) și 15 zile la CNADNR și autoritățile locale.
În prezent documetul este eliberat pe loc sau în maxim 30 de zile.
Totodată, taxa pentru eliberarea documentului va fi plătită doar la CNADNR și nu și la Autoritatea Rutieră Română (ARR) ca în prezent.
„Pentru eliberarea autorizației operatorului economic specializat în vederea însoțirii vehiculelor cu depășiri, se achita în contul CNADNR un tarif de 300 lei. Din această sumă CNADNR va vira 30%, fără TVA în contul ARR (…) Pentru eliberarea autorizației pentru autovehiculul de însoțire, se achită în contul CNADNR un tarif de 400 lei/ autovehicul. Din această sumă CNADNR va vira 30%, fără TVA în contul ARR.”, se arată în proiectul de act normativ.
Personalul care însoțește vehiculele trebuie să fie atestat nominal ce către CNADNR și ARR. Taxa pentru susținerea examenului este de 100 de lei de persoană, iar pentru eliberarea atestatelor tariful este de 200 de lei.
Pentru depășirea masei autorizate, agenții economici vor plăti pe langă amendă și contravaloarea tarifelor suplimentare, iar șoferilor li se poate tretrage atestatul pentru 30 de zile, 90 de zile sau pe termen nelimitat, în funcție de gravitatea faptei.
Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat, la sfârșitul lunii ianuarie, că intenționează să elimine ATS-urile pentru bunurile divizibile. El a criticat în mai multe rânduri care circulă cu camioanele încărcate peste 40 de tone, spunând că acestea contribuie la distrugerea infrastructurii rutiere.
În prezent, proiectul se află la MAI la Comisia de Dialog Social, după ce a trecut de comisia similară din MTI.