Creșterea exponențială a numărului de tiruri de pe șoselele din județ, din ultimii ani, și din țară în general, a adus, cumva firesc, și o creștere a numărului de accidente cu implicarea vehiculelor de mare tonaj. Din păcate, în cazul județului nostru, și nu numai, șoferii de vehicule grele au provocat adevărate carnagii pe șosele.
Este suficient doar să amintim aici, pe scurt, de accidentul cu cinci morți din vara anului 2024, de pe E 85, la Cumpărătura, după ce un tir ucrainean a spulberat o mașină de teren care tracta autoturismul unei familii din Volovăț și de accidentul în care au murit o mamă și două dintre fiicele sale, la Pătrăuți, la începutul lunii septembrie a acestui an, tot după ce un vehicul greu a pătruns pe contrasens.
În context, la fel de important este și accidentul recent, de la final de octombrie, de la limita dintre județele Suceava și Iași, după ce un tir scăpat de sub control într-o curbă s-a răsturnat și nu le-a lăsat nici o șansă celor doi bărbați din Boroaia care se aflau într-un autoturism care venea din sens opus.
- Nici măcar o reținere de 24 de ore în arest pentru şoferi care au făcut accidente în care au murit cinci oameni
Toate aceste accidente cu victime multiple au în comun faptul că nici unul dintre șoferii profesioniști de pe tiruri nu a fost reținut nici măcar 24 de ore în arest, ca măsură preventivă.
Autorul accidentului cu cinci morți, de pe 1 iulie 2024, de la Cumpărătura, nu este nici acum trimis în judecată.

Asta pentru că, fiind vorba de vehicule grele, procurorii au solicitat expertize de specialitate care să stabilească dacă a fost vorba de o problemă tehnică sau de o manevră greșită (sau mai degrabă inconștientă) a șoferului de tir.
În cazul ucraineanului care a provocat accidentul cu cinci morți, de anul trecut, de la Cumpărătura, expertiza ar trebui să lămurească de ce a pătruns vehiculul greu pe contrasens, două variante principale fiind luate în calcul: o explozie de pneu sau oboseala șoferului ucrainean, care ar fi putut ațipi la volan.
Prima variantă poate fi analizată mai clar sub aspect tehnic, putând sau nu să o excludă pe a doua.
Totuși, cert este că vehiculul greu figura ca staționat la momentul tragediei.
Cu alte cuvinte, o manipulare a tahografului.
Manipularea tahografului înseamnă multe ore de condus în plus și o oboseală accentuată a conducătorului auto.
Așadar, oricum ar fi, inconștiența șoferului, ori a patronilor săi, a dus la pierderea a cinci vieți și nimeni nu a plătit până acum pentru asta.
- Alți trei morți, alt șofer de tir inconștient, tot nici o măsură restrictivă
Și în cazul accidentului mai recent, în care și-au pierdut viața o mamă și fiicele sale, pe E 85, la Pătrăuți, tot o expertiză dispusă în dosar i-a făcut pe polițiști și procurori să nu ia vreo măsură imediată față de șoferul de tir. Expertiza trebuie să stabilească ce viteză avea autotrenul în momentul în care șoferul a tras de volan stânga și a pătruns pe contrasens, pe fondul neatenției la traficul din față.

Și totuși… ce facem cu acești șoferi profesioniști care, atunci când urcă la volanul unui colos de zeci de tone, ar trebui să realizeze că, prin viteză în curbă sau prin depășiri la limită, pot lua alte vieți nevinovate.
Îi putem trata, oare, la fel ca pe un șofer de autoturism ,de exemplu, la fel de inconștient, dar care nu produce consecințe la fel de dramatice?
- Când un astfel de om ucide, nu mai putem vorbi despre o simplă „greșeală umană”.
Un punct de vedere similar cu al nostru, bazat și pe argumente juridice, ne-a transmis și avocatul sucevean Tudor Florea.
El a arătat că șoferul profesionist nu e un simplu conducător auto.
El este un om instruit, certificat, care cunoaște sau ar trebui să cunoască cu rigoare regulile de circulație, care știe că un moment de neatenție poate ucide. El trebuie să fie conștient că stăpânește un vehicul uriaș, de zeci de tone, cu o forță distructivă uriașă și de aceea, fiecare abatere a lui, fiecare depășire riscantă, fiecare secundă de neatenție, are un potențial letal.
În opinia avocatului, când un astfel de om ucide, nu mai putem vorbi despre o simplă „greșeală umană”.
După cum observăm cu toții, Suceava a devenit un județ sufocat de tiruri. Camioane încărcate la maximum străbat localitățile pe șosele înguste, fără centuri ocolitoare, pe porțiuni de drum cu două benzi și cu o infrastructură din anii 1970.
Dacă problema de sistem, de infrastructură, este una cu bătaie pe termen lung, pe termen mai scurt este nevoie de măsuri mai ferme față de cei care provoacă astfel de accidente:
”România are nevoie de o lege clară: dacă ești șofer profesionist și, prin culpa ta, provoci un accident mortal, vei răspunde mai sever. Așa cum există circumstanțe agravante pentru cei care conduc sub influența alcoolului sau a altor substanțe psihoactive, trebuie să existe una și pentru șoferii profesioniști care, prin neglijență, ucid.
Când un tir intră în plin într-o mașină cu o familie, nu e doar un accident, e un eșec al sistemului: al firmelor care forțează timpii, al drumurilor care nu pot suporta traficul greu, al controalelor inexistente, al legislației prea blânde.

Până când legea românească va înțelege această realitate crudă, vom continua să ne numărăm morții pe asfalt, să ne vărsăm indignarea pe rețelele de socializare și să ne întoarcem, zi de zi, pe aceleași drumuri înguste, asaltate de tiruri, de neatenție și de o legislație adormită”, este mesajul avocaților Tudor Florea și Cristina Bucșă.






