Asociația Industriei Feroviare cere Guvernului să nu majoreze tarifele practicate de CFR și Metrorex



Asociația Industriei Feroviare din România (AIF) solicită Guvernului, printr-o scrisoare deschisă, să reconsidere angajamentele luate față de FMI privind creșterea tarifelor practicate de companiile CFR și Metrorex, apreciind că majorarea acestora va duce la falimentul căii ferate.
„Considerăm că majorarea tarifelor în acest domeniu va contribui definitoriu la distrugerea iremediabilă a infrastructurii publice de transport pe șină, la falimentul societăților în cauză și la pierderea ultimilor clienți pe care sistemul de transport public pe șină îi deține”, se arată în scrisoare.
Scrisoarea este adresată premierului Emil Boc și miniștrilor Transporturilor (Radu Berceanu), Finanțelor (Sebastian Vlădescu) și Economiei (Adriean Videanu).
„Vă solicităm să reconsiderați imediat această abordare financiară care, în contextul crizei economice, poate fi ultima piesă către distrugerea totală a legăturilor feroviare către zonele de producție sau distribuție interne sau externe ale României, însemnând pierderea imediată a competitivității multor agenți economici români sau străini, care activează pe teritoriul României”, potrivit documentului.
Conform AIF, diminuarea activității companiilor afectate va duce la creșterea vulnerabilității economiei românești prin micșorarea produsului intern brut și sporirea artificială a șomajului.
Totodată, asociația solicită celor trei miniștri să găsească resurse pentru finanțarea activităților de transport pe șină, precum și deblocarea resurselor financiare pentru cofinanțarea proiectelor europene de reparații a infrastructurii feroviare și modernizare a materialului rulant.
AIF consideră că majorarea tarifelor pentru accesul la infrastructura feroviară va avea ca efect o creștere în lanț a prețurilor practicate de transportatorii feroviari privați sau de stat.
În același timp, scumpirea tarifelor practicate de CFR Marfă în contextul anunțului de privatizare va duce la obținerea unei sume de vânzare mai mici.
„În contextul recent anunțatei privatizări a CFR Marfă, schimbarea politicilor tarifare, deteriorarea condițiilor de piață și probabila pierdere a ultimilor clienți vor conduce la diminuarea valorii de vânzare a acțiunilor societății și implicit, la obținerea unei sume de vânzare mult mai mici”, se arată în documentul citat.
Lipsa proiectelor de modernizare a infrastructurii feroviare publice și de reînnoire a dotării tehnice aferente operatorilor de transport a forțat companiile de profil să își restrângă mereu activitatea și să concedieze din personal personal.
Totodată, locomotivele și vagoanele au o vârstă medie de 25 de ani, iar infrastructura feroviară publică este scadentă la reparații pe aproape 90% din poduri și lucrări de artă, 90% din rețeaua de tracțiune electrică și 50% din infrastructură.
Guvernul s-a angajat față de FMI că va crește tarifele practicate de zece companii publice care înregistrează cele mai mari pierderi, inclusiv de CFR Călători, CFR Infrastructură, CFR Marfă, Electrificare CFR și Metrorex.
Asociația Industriei Feroviare din România este o organizație non-guvernamentală care reprezintă interesele a aproximativ 20 de companii cu activități în industria feroviară.