La Vama, în județul Suceava, timp de cinci săptămâni, studenții și trainerii de la Aristoteles Workshop au preluat controlul, devenind parte a comunității locale pe care au început să o cerceteze pentru viitoarele filme documentare.
Celebrul regizor Rafi Pitts, Jean Rozat, CEO al ARTE France, Marijke Rawie, președinta ExpertDocs, Michael Bregant, de la FAMU Prague, și Sorin Botoșăneanu, de la Universitatea Națională de Teatru și Film „I. L. Caragiale” din București, documentaristul John Appel și Nino Kirtadze, fost consilier al președintelui georgian și jurnalist în zone de război, s-au reunit la Vama pentru a-i educa pe cei 16 studenți ai Aristoteles Workshop în arta documentarului, dar și pentru a le oferi o privire de ansamblu asupra producției și finanțării documentarelor la nivel european.
Spațiu nou, idei și concepte noi
Aceasta este pentru prima dată de la înființarea atelierului când se schimbă spațiul de desfășurare. Astfel, în primii patru ani, Aristoteles Workshop a avut loc la Sibiel, în județul Sibiu, pentru ca anul acesta să se mute în Bucovina, la Vama, în județul Suceava. Această schimbare pare a fi și una de idei, de concepte, noul spațiu de desfășurare fiind foarte util participanților din punct de vedere al subiectelor, cât și al abordării directorilor de imagine.
În 2010, cea de-a cincea ediție a Aristoteles Workshop este organizată sub umbrela unui consorțiu format din AWA (Aristoteles Workshop Association), UNATC (Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică – București, România), FAMU (Academia de Artă Cinematografică – Praga, Republica Cehă) și SZFE (Universitatea de Teatru, Film și Televiziune – Budapesta, Ungaria), consorțiu recunoscut și sprijinit de Programul MEDIA al Uniunii Europene, special creat pentru acest workshop.
Peste 120 de tineri au aplicat în primăvară pentru a participa la cea de-a cincea ediție a Aristoteles Workshop. Au fost selectați 16 candidați: șase români, cinci maghiari, trei cehi și doi polonezi, dintre care 12 sunt studenți sau absolvenți ai universităților consorțiului proaspăt fondat.
Workshop-ul cuprinde patru etape. Prima, care a presupus trainingul studenților selectați, a cuprins teme ca stilul narativ și strategii, cu trainerul Thierry Garrel, urmate de perspectiva autorului – cameră, lumină, sunet, abordare vizuală, planificare, calendar de producție.
În această fază a fost organizată o sesiune de pitching, moderată de trainerul Marijke Rawie, în care studenții și-au prezentat proiectele în prezența lui Jean Rozat, Nino Kirtadze, Rafi Pitts, Sorin Botoșăneanu și Michael Bregant.
Muncă pe echipe, subiecte variate
Astfel, cele patru echipe – formate fiecare din producător, regizor, DOP și monteur – au ales teme și subiecte diverse, de la un portret al unui muncitor într-o mină de uraniu, care colecționează numeroase obiecte și le repară, la practicarea magiei albe în cea mai religioasă zonă a țării, supranumită Ținutul Mănăstirilor, sau modul în care o echipă de fotbal sătească poate fi văzută drept un model al societății în care s-a format – satul. De asemenea, un alt subiect de film documentar este plecarea, în acest sens fiind ales un sat polonez din Bucovina, unde sunt portretizate două cupluri: un frate și o soră și doi logodnici.
Cele patru echipe sunt formate din Peter Akar (regizor), Carmen Bianca Tofeni (DOP), Krisztian Marton (monteur), Andra Popan Dorca (producător), Jean Rendl (regizor), Zsofi-Lili Kovacs (DOP), Wiktoria Szymanska (monteur), Costel Zaharia (producător), Iulia Enculescu (regizor), Annegret Sachse (DOP), David Syonyei (monteur), Matei Budeș (producător) și Agnieszka Kowalczyk (regizor), Marius Apopei (DOP), Tomas Potocny (monteur), Julianna Borszei (producător).
După prezentarea proiectelor, care a avut loc sâmbătă, specialiștii prezenți la sesiunea de pitching i-au sfătuit pe tinerii cursanți cu privire la abordarea stilistică a subiectului și structura poveștii.
„Au avut până acum doar trei zile complete pentru a ieși pe teren să vadă și să găsească subiecte, personaje, povești. De asemenea, i-am rugat să aibă o idee nu doar despre personaje și locuri, ci și să găsească o structură, iar asta în trei zile e ceva magic. Și, eu sunt foarte mulțumită cu ce a ieșit până acum. Cred că toți au un mare potențial, sper că acest potențial va fi exprimat în următoarea perioadă, dar am văzut că, spre exemplu, cu documentarul Adinei (Pintilie, „Nu te supăra, dar…”, n.r.) ea a avut de lucru la el încă un an după terminarea atelierului. Ei sunt nerăbdători să fie gata (în cinci săptămâni, n.r.), dar, dacă e foarte bun, ei pot lucra la el mai mult timp. Cred că toate poveștile au potențial, toate sunt de interes uman… Sunt foarte sigură că unul sau două din ele vor fi lansate în lumea internațională”, a spus, după sesiunea de pitching, Marijke Rawie, moderatoarea prezentării.
„Cel mai ușor lucru e să ai o idee. Toată lumea are idei. (…) Dar să transformi o idee într-un film, ăsta e un proces foarte, foarte solicitant. (…) Vestea bună pentru studenți este că nu vor petrece foarte mult timp pe subiect”, spune și Michael Bregant cu privire la proiectele studenților.
Pe de altă parte, regizorul Rafi Pitts, care urmează să lucreze cu studenții în următoarele săptămâni, spune că îi va încuraja pe aceștia „să fie cine sunt și să nu le fie frică să exprime ce vor”.
„Treaba mea e să dezvolt viziunile personale din fiecare. (…) Este, probabil, unul din puținele locuri unde cursanți se pot exprima liber și pot face ce vor. (…) Treaba mea nu este să mă asigur că ei fac filme care să îmi placă mie. Eu sunt interesat să văd ce le place lor, ce vor ei să facă. Așa că, încerc să nu îmi exprim preferințele pentru că, foarte sincer, mie îmi place să lucrez cu fiecare din ei”, spune Rafi Pitts.
„Sunt subiecte care pot părea mai clare și mai concrete la început, dar pot să nu fie atât de puternice, pentru că nu se bazează pe subiect. (…) Niciodată nu trebuie să judeci un proiect de la început, pentru că nu știi cum se va dezvolta”, mai subliniază regizorul.
De asemenea, cu privire la proiectele prezentate de studenți, Pitts spune că acestea sunt foarte „curajoase”: „Cred că proiectele sunt foarte curajoase, ei au un ideal cu privire la ce vor să facă și oamenii de film sunt mereu așa, au un ideal cu privire la ce vor să facă, dar uneori se lasă orbiți de asta”.
Etapele viitoare
În etapele viitoare ale workshop-ului va avea loc producția proiectelor alese, de la treatment, cercetare, prospecție și filmare până la decizia corectă privind ceea ce se filmează, ținând cont de faptul că pre-producția și planificarea influențează procesul de editare, dar și editarea și finisarea documentarului.
Evaluarea finală va fi făcută de un juriu format din reprezentanți ai televiziunii ARTE și ai celor trei universități membre ale consorțiului, experți internaționali și reprezentanți ai presei. Înmânarea premiului ICR va avea loc după vizionarea celor patru filme, în sala de cinema din Gura Humorului.
Asociația Aristoteles Workshop a fost fondată în 2005, de Cristina Hoffman și Dan Nuțu, cu sprijin din partea Televiziunii ARTE, și oferă în România un program anual unic de training și dezvoltare în producția de film documentar – Aristoteles Workshop, la care sunt invitați să participe autorii de film documentar creativ, editorii de imagine și de sunet și producătorii din Europa Centrală și de Est.
În 2010, trei dintre cele patru filme documentare produse la Aristoteles Workshop 2009 au fost selectate la festivaluri internaționale de film renumite. „Căutare”, regizat de Ionuț Pițurescu, a reprezentat România în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs a Festivalului de la Cannes și a primit premiul sec0țiunii. „Rebel, Rebel”, regizat de Mihai Bauman și Alexandru Belc, a fost selectat la secțiunea First Steps a Festivalului de Film Documentar Visions du Réel de la Nyon, Elveția, din aprilie. „Femei pe pânză”, regizat de Otilia Babără, a fost selectat în secțiunea principală a Festivalului de Film Documentar Cronograf de la Chișinău, Republica Moldova, în mai, unde a câștigat premiul pentru debut oferit de Uniunea Cineaștilor din Moldova.
Alexandra Buzas, alexandra.buzas@mediafax.ro