În perioada octombrie 2012 – ianuarie 2013, studenții de anul I din cadrul celor nouă facultăți ale Universității „Ștefan cel Mare” (USV) au fost chestionați cu privire la principalele aspecte de care au ținut cont în alegerea instituției academice din Suceava.
Potrivit reprezentanților USV, „Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră a efectuat studiul«Determinanții orientării academice a studenților de anul I», prin care s-au identificat criteriile de orientare academică ale candidaților care aleg USV, sursele acestora de informare, factorii de influență în decizia luată, precum și așteptările lor cu privire la activitatea academică în USV”.
Studiul s-a efectuat pe o treime din totalul studenților din anul I, forma de învățământ la zi.
Din totalul celor 642 de chestionare anonime valide a rezultat că în alegerea Universității „Ștefan cel Mare”, factorii principali sunt în foarte mare măsură apropierea de casă (42,7%) și calitatea cadrelor didactice (24,3%), sursele principale de informare sunt paginile web ale USV, urmate de broșurile editate de universitate, actualii studenți și prezentările în licee, iar factorii de influență a deciziei de a urma cursurile USV sunt, în ordine, familia (80,75%), prietenii (60,25%) și profesorii (57,97%).
Găsirea unui job după finalizarea studiilor este principalul obiectiv al studenților
La finalul studiilor universitare studenții USV vizează, în primul rând, ocuparea unui loc de muncă în domeniu (66,7%). Urmează continuarea studiilor prin masterat (32%), dobândirea statutului de specialist în domeniu (28,1%), achiziționarea de cunoștințe care pot fi aplicate la locul de muncă (25,5%), precum și realizarea unei cariere de succes (21,6%).
În ceea ce privește competențele pe care studenții vor să le dobândească sau să le dezvolte de-a lungul studiilor universitare, acestea sunt: specialist în domeniu, transpunerea cunoștințelor în practică și argumentare verbală (peste 90%), capacitatea de comunicare, organizare, argumentare scrisă, capacitatea de a lucra în echipă, punctualitate, limbă străină (90-80%), gândire analitică, cunoașterea domeniilor conexe, cunoștințe de computer și spirit critic (80-70%).
Bursa și locurile de la buget, vânate de bobocii USV
Conform rezultatelor obținute, studenții consideră că facultatea reprezintă o cale de a cunoaște cât mai multe (30%), o cale de a obține o slujbă bine plătită (29%), un mod de a cunoaște cât mai mulți oameni (25%), respectiv un prilej de distracție (16%).
Din punct de vedere al utilității studiilor pe care le urmează, respondenții au apreciat că acestea oferă competențele pentru a fi un specialist în domeniu (93,6%), satisfac aspirațiile de dezvoltare personală (86%), sunt o condiție pentru a reuși în viață (83,8%) și le vor spori șansele de a avea un venit mai mare (76,6%). Totodată, unul din trei studenți consideră că „degeaba termini o facultate dacă nu ai relații”.
Din punct de vedere al așteptărilor studenților, după primul an acestea se concretizează în acumularea de cunoștințe și competențe (68,5%), dar și să devină bursieri, să treacă pe locurile de la buget (peste 50%).
Reprezentanții USV au declarat că „rezultatele studiului oferă conducerii USV informații utile pentru armonizarea intervențiilor de orientare academică și orientare profesională cu procesul educațional. În condițiile ofertei tot mai variate de continuare a studiilor liceale și a cerințelor în continuare schimbare de pe piața muncii, considerăm ca fiind de o importanță majoră analiza dimensiunilor principale ale luării unei decizii în ceea ce privește orientarea în carieră.”