Autoritatea Națională pentru Turism (ANT) vrea ca litoralul să beneficieze de fonduri europene pentru promovare, deși nu a fost inclus printre prioritățile de marketing atunci când s-a creat brandul turistic al României, a declarat agenției MEDIAFAX Mirela Matichescu, vicepreședintele autorității.
„Având în vedere ponderea locurilor de cazare pe litoralul românesc (peste 50% din total la nivelul întregii țări), considerăm oportună extinderea activității de promovare prin includerea litoralului”, a spus Matichescu.
Astfel, litoralul urmează să fie promovat din bani europeni atât în țară, cât și în străinătate.
„Suntem de părere că ce s-a făcut până acum este bine făcut, dar trebuie să dezvoltăm și zone care nu au fost luate în calcul din diverse motive, pe care nu doresc să le comentez”, a adăugat oficialul ANT.
Matichescu vrea ca din banii europeni să fie finanțate și diverse evenimente pe litoral, cum ar fi spectacole, concerte și alte manifestări menite să atragă turiști. Evenimentele urmează să fie organizate în parteneriat de ANT și autoritățile locale de pe litoral.
Vicepreședintele ANT a mai spus că instituția pe care o conduce va elabora norme pentru ca litoralul să poată beneficia de promovare, chiar dacă nu a fost luat în calcul atunci când s-a creat brandul turistic al României.
„Prin Programul Operațional Regional (POR) s-a stabilit că trebuie creat un brand turistic național. Caietul de sarcini care a stat la baza creării brandului a fost făcut de specialiști în PR și publicitate. S-a demarat procedura de achiziție și crearea brandului turistic a fost atribuită asocierii THR-TNS, care a stabilit șase produse cheie care să fie promovate: circuite culturale, turismul în natură, turismul rural, pachete de tip city break, turismul activ și de aventură și turismul balnear și de wellness”, a spus Matichescu.
Printre cele șase produse care beneficiază de bani europeni pentru promovare nu se regăsește și litoralul.
Tot printr-o licitație, potrivit vicepreședintelui ANT, firma de consultanță Horwath i Horwath Consulting Zagreb a elaborat programul de marketing strategic și operațional al turismului românesc pentru perioada 2011-2015, prin care s-au stabilit instrumentele și planul de acțiune pentru promovarea brandului. Ulterior, s-a organizat o altă licitație pentru serviciile de marketing de proiect pentru brand, câștigată de firma EMC South Central Europe.
Brandul turistic al României, a cărui identitate vizuală conține celebra frunză, a fost lansat în anul 2010, și doar crearea lui și cercetările de piață au costat peste 800.000 de euro.
În perioada 2010-2012, pentru crearea și promovarea brandului turistic al României s-au cheltuit peste 56 de milioane de lei (13 milioane de euro), bani provenind din fonduri europene.
Crearea și promovarea brandului turistic, finanțate din fonduri europene, fac parte dintr-un proiect de promovare a potențialului turistic al României, pentru care sunt alocați 75 milioane de euro până la finalul anului 2014.
Ministrul delegat pentru IMM, Turism și Mediu de Afaceri, Maria Grapini, a lansat la jumătatea lunii martie pe pagina personală de Facebook un concurs de idei pentru alegerea unui nou brand turistic al României și a cerut opinii despre actualul brand care, spune ea, nu sunt pozitive.
„Am postat pe Facebook lansarea unui concurs de idei pentru alegerea brandului turistic al României și am cerut opinii tocmai pentru a evalua percepția față de brandul sectorial de turism. Clar, părerile nu sunt pozitive”, a răspuns Grapini, la solicitarea MEDIAFAX.
Potrivit acesteia, conform desfășurătorului de implementare a programului de promovare a brandului, trebuie comandat un studiu de impact al brandului actual.