ANOSR are zece amendamente la noul proiect al Legii educației naționale



Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită zece schimbări la noul proiect de Lege al educației naționale, printre care reprezentativitatea clară a lor cu minimum 25 la sută în toate procesele decizionale și subvenții indexate anual cu inflația pentru cămine-cantine.
Studenții membri ai ANOSR au elaborat, în urma consultărilor, un decalog cu propuneri pentru proiectul Legii Educației Naționale, se arată într-un comunicat al Alianței, remis joi agenției MEDIAFAX.
Prima cerere ar fi stipularea clară că studenții participă și sunt reprezentați în toate procesele decizionale cu un procent de minimum 25 la sută și sunt reprezentați în toate comisiile și consiliile din universitate (de exemplu, comisia de etică, consiliul de administrație al universității, biroul consiliu/senat).
Aceștia mai vor crearea unui Oficiu național de combatere a corupției și abuzurilor în educație; flexibilitatea traseului educațional, adică o treime din creditele aferente unui program de studiu să poată fi folosite de student pentru a contracta materii opționale, liber alese din universitate; o mai bună legiferare a mobilităților interne, adică accesul să se facă pe baza acceptului universității la care își dorește să studieze studentul. Aceasta se completeză prin prevederi ale Cartelor universitare.
Căminele trebuie să devină unități non-profit și nu afaceri ale universităților, mai cer studenții.
ANOSR consideră că evaluarea de către studenți a prestației cadrelor didactice ar trebui să fie obligatorie. Rezultatele evaluărilor trebuie să fie informații publice și să reprezinte minimum 25 la sută în evaluarea finală a cadrelor didactice, mai spun aceștia.
Reglementări cu privire la statutul și drepturile etnicilor români din străinătate, în special al celor din Republica Moldova și Ucraina, gratuitatea serviciilor medicale, de consiliere și orientare profesională, definirea clară a învățământului de la distanță, cu frecvență redusă, fără frecvență, seral și introducerea formei on-line, completată de elemente care țin de asigurarea calității, reprezintă alte propuneri ale studenților.
„Apreciem, totodată, că toate regulamentele cu privire la activitatea studenților, programele de studii și examenele finale să se aprobe cu cel puțin șase luni înaintea sfârșitului anului universitar, iar contractele de studiu să nu se modifice în timpul anului universitar (pentru a evita creșterea taxelor după startul anului universitar)”, potrivit comunicatului.
De asemenea, dreptul studenților de a-și contesta în instanțe de judecată rezultatele examinărilor trebuie inclus în textul legii, acesta fiind un drept constituțional, mai spun reprezentanții ANOSR.
Alianța solicită în continuare prelungirea cu minimum două săptămâni a perioadei de dezbatere publică a proiectului Legii educației, tocmai pentru a putea afla viziunea societății implicate activ.
Ministrul Educației, Daniel Funeriu, promitea, în 16 martie, la finalul unei întâlniri cu reprezentanții studenților, că va semna, curând, câte un protocol cu fiecare dintre cele trei federații ale acestora.
Referitor la Legea educației, Funeriu arăta că au fost discutate trei aspecte care îi privesc în mod direct pe studenți.
Unul dintre ele se referă la faptul că studenții trebuie să facă parte cu drepturi depline din comunitățile academice. De asemenea, a fost discutată și opțiunea de a acorda credite transferabile celor care desfășoară activități de voluntariat în facultate.
Studenții urmează sa discute cu reprezentanții Ministerului Educației referitor la posibilitatea de a se pune la punct un sistem de credite financiare și burse.
De asemenea, Funeriu a apreciat că studenții trebuie să reprezinte 25 la sută din structurile de conducere din universități, ceea ce înseamnă drepturi, dar și obligații din partea acestora.