Decizia de incompatibilitate a lui Mircea Dinescu dată de inspectorii ANI nu afectează „în niciun fel” activitatea CNSAS, susțin oficialii Agenției, contrazicând afirmațiile lui Dinescu potrivit cărora scopul ANI ar fi anularea tuturor hotărârilor CNSAS la a căror adoptare a participat.
Agenția Națională de Integritate (ANI) a dat publicității, miercuri, un comunicat de presă menit a fi o replică la o declarație a lui Dinescu din aceeași zi.
Declarația făcută de Dinescu și contrazisă de ANI, reluată în comunicatul de miercuri al instituției, este: „Eu și CNSAS am dat în judecată ANI. Toate dosarele la care eu am participat în ultimii ani pot fi reluate, adică toți securiștii dovediți pot face contestație; bănuiesc că tot subterfugiul ăsta a fost văzut de cei de la ANI, pentru că, hai să fim serioși, faptul că eu am o fermă de capre și că sunt incompatibil, este ridicolă povestea”.
În replică, ANI precizează că CNSAS nu este parte în procesul în care Dinescu a contestat decizia privind incompatibilitatea sa la Curtea de Apel București. În plus, reprezentanții ANI țin să afirme că, în cazul în care Dinescu ar pierde procesul, acest fapt nu produce efecte juridice asupra activității CNSAS.
„Rămânerea definitivă și irevocabilă a hotărârii judecătorești privind constatarea stării de incompatibilitate în cazul domnului Mircea Dinescu nu produce, în niciun fel și sub nicio formă, vreun efect juridic asupra deciziilor la luarea cărora acesta a participat în exercitarea mandatului de membru al Colegiului CNSAS. Subliniem faptul că hotărârea judecătorească nu este opozabilă CNSAS și, mai mult, nu există niciun temei legal care să justifice afirmațiile domnului Mircea Dinescu privind efectele juridice ale hotărârii judecătorești privind constatarea stării de incompatibilitate asupra deciziilor CNSAS”, se arată în comunicatul ANI.
Reprezentanții ANI precizează că, în cazul în care decizia privind incompatibilitatea lui Dinescu ar rămâne definitivă, sancțiunea ar fi eliberarea acestuia din funcția deținută, fără a produce efecte asupra deciziilor instituției.
Totuși, secretarul general al ANI, Horia Georgescu, a afirmat că o parte dintre aceste decizii ale CNSAS luate cu Dinescu în Colegiu „ar putea avea probleme” în cazul în care cei vizați le-ar contesta.
„Este vorba de cele date cu participarea domnului Dinescu după data la care noi am constatat incompatibilitatea sa, deci după februarie 2010. Acelea ar putea avea o problemă de legalitate. Cele anterioare însă, în niciun caz. Există jurisprudență pentru asta. În cazul incompatibilităților acest lucru nu se poate întâmpla. Situația este diferită de cea a conflictului de interese, unde, într-adevăr, contractele semnate de cineva aflat în conflict de interese pot fi ulterior anulate de instanță. Dar nu este cazul aici”, a explicat Georgescu.
ANI a ajuns la concluzia că Mircea Dinescu este incompatibil cu funcția de membru al Colegiului CNSAS întrucât ar fi deținut, simultan, timp de câțiva ani, și calitatea de administrator al unei societăți comerciale.
Într-o primă fază, ANI a cerut Senatului demiterea lui Mircea Dinescu din funcția de membru al Colegiului CNSAS, după ce actul prin care inspectorii de integritate constataseră incompatibilitatea acestuia ar fi rămas definitiv prin necontestare. Dinescu însă a susținut că a contestat decizia ANI în termenul prevăzut de lege, surse din CNSAS declarând, la acel moment, pentru MEDIAFAX, că poetul a transmis documentele către Curtea de Apel prin poștă.
Cauza a fost pusă pe rol de instanță, poetul declarând că primul termen al procesului a fost stabilit pentru ziua de miercuri, 15 septembrie.
Totuși, chestorul Senatului Ioan Chelaru, a declarat, în 2 septembrie, că scrisoarea ANI prin care se cerea ca Senatul să îl revoce pe Mircea Dinescu din Colegiul CNSAS a fost transmisă către Birourile permanente reunite.
Secretarul general al ANI, Horia Georgescu, a explicat pentru MEDIAFAX, că Senatul poate continua procedurile parlamentare în acest caz fără a mai aștepta rezultatul procesului în care Dinescu a dat în judecată ANI, contestând decizia de incompatibilitate.
„Parlamentul, Senatul în acest caz, acționează ca o comisie de disciplină. Astfel, pe regulamentele existente, Senatul poate să dea un verdict în privința cererii noastre vizându-l pe domnul Dinescu și înainte ca instanța să dea o hotărâre definitivă. Acesta este motivul pentru care – deși domnul Dinescu a contestat decizia noastră și ne vom judeca cu dânsul – cererea noastră își continuă traseul”, a explicat Georgescu.
El a reamintit faptul că ANI a transmis Senatului cererea de demitere a lui Dinescu doar după ce Curtea de Apel a răspuns „în scris” că nu a primit contestația lui Dinescu în termenul de 15 zile prevăzut de lege.
„Având în vedere comunicarea Curții de Apel, care ne transmitea că, până la expirarea termenului, domnul Dinescu nu contestase decizia, noi credem că demersul juridic al domniei sale nu a fost făcut în termen, de aceea am ridicat deja în proces excepția tardivității introducerii acțiunii și așteptăm să vedem ce va hotărî completul. Însă indiferent dacă ne vom judeca sau nu și indiferent de decizia instanței, Parlamentul poate să dea curs solicitării noastre privindu-l pe domnul Dinescu și înainte de o decizie defintivă a instanței”, a conchis Georgescu.