Nereguli

Amenzi de aproape 30 de mii de lei, aplicate comercianților de ochelari de soare și de vedere din județ



Comisarii pentru protecția consumatorilor Suceava au efectuat controale la operatorii economici care comercializează ochelari de soare și de vedere și la cei care prestează servicii de montare a ochelarilor de vedere. Au fost controlați 11 operatori economici cu aceste obiecte de activitate, iar la 8 dintre aceștia s-au constatat abateri de la legislația privind protecția consumatorilor, aplicându-se amenzi contravenționale în cuantum de 27.200 de lei.
Șeful CJPC Suceava, Elena Oanea a declarat că „firma Lent Optik SRL din București se deplasează în teritoriu (în cazul nostru în orașul Dolhasca), consultă clienții, încasează un avans și, în baza unui contract, se angajează să livreze acestora ochelarii de vedere solicitați. Trebuie de precizat că în acest caz este vorba despre ceea ce în legislație este numit un contract încheiat în afara spațiilor comerciale. S-a constatat că din contract lipsește clauza care dă consumatorului dreptul denunțării unilaterale a contractului în termen de 7 zile care încep să curgă fie de la data încheierii contractului, fie de la data primirii produsului de către consumator, dacă livrarea se efectuează după data încheierii contractului. De asemenea, în contract nu se specifică, cum prevăd normele legale, și pentru operatorul economic, cum sunt indicate pentru consumator, penalități în situația neîndeplinirii obligațiilor contractuale de către acesta”. În consecință, reprezentanții firmei au fost amendați cu 5200 de lei și au fost obligați să refacă toate contractele, conform normelor legale.
În alte situații, societăți care efectuează consultații oftalmologice, montează și comercializează ochelari de vedere fără să informeze corect consumatorii asupra tarifelor, nespecificandu-se cât costă individual, lentilele, ramele(care, în fond, pot fi cumpărate și separat ) și manopera.
În unele cazuri, comisarii pentru protecția consumatorilor au constatat că agenții economici nu oferă certificat de garanție, conform normelor legale, sau certificatele de garanție oferite sunt incomplete, nefiind specificate drepturile consumatorilor conform normelor legale.
În ceea ce privește ochelarii de soare, Elena Oanea a spus că „nu întotdeauna sunt etichetați, nu se afișează prețurile, sau sunt neconformi, zgâriați sau cu rama fisurată”.