Agențiile de turism vor să reprogrameze vacanțele anulate, nu să returneze banii turiștilor



Agențiile de turism vor să reprogrameze vacanțele afectate de anularea zborurilor din ultimele zile, deoarece varianta returnării banilor este, de cele mai multe ori, imposibilă, au declarat agenției MEDIAFAX reprezentanții turoperatorilor.
„Majoritatea companiilor aeriene încearcă să reprogrameze cursele anulate în ultimele zile, iar în cazurile în care acest lucru nu este posibil vor restitui banii. Mai complicat este cazul în care turistul și-a cumpărat, alături de biletul de avion, și cazare de un hotel din străinătate, pentru că hotelierii nu acceptă, în general, să restituie banii, ci vor să reprogrameze vacanța”, a declarat agenției MEDIAFAX Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT).
Traficul aerian pe întreg teritoriul României este închis, de sâmbătă, ora 18:00, până cel puțin luni la ora 12.00.
Un nor de cenușă provocat de erupția unui vulcan în Islanda perturbă traficul aerian în Europa, determinând închiderea spațiilor aeriene din mai multe state. Aproape 100 de curse aeriene din și spre România au fost anulate vineri, iar sâmbătă 270. În plus, peste 120 de curse programate pentru duminică sunt anulate la numai la aeroporturile Otopeni și Băneasa.
Blue Air a anulat sâmbătă 22 de curse, iar duminică alte 20.
„Pasagerii Blue Air care au cumpărat bilete de călătorie pentru aceste zile vor avea posibilitatea de a face rezervări pentru o altă dată, pe aceeași destinație, sau pot primi banii înapoi”, a declarat Florentina Ivan, directorul de PR al Blue Air.
Paula Ardelean, vicepreședinte al Carpatair, a declarat că operatorul pe care îl reprezintă a anulat vineri și sâmbătă 26 de zboruri, peste 1.500 de pasageri fiind afectați.
„Unii pasageri au rămas acasă, alții au plecat cu mijloace de transport alternativ, însă majoritatea celor afectați așteaptă să-și reprogrameze zborurile”, a afirmat Ardelean.
Ea a adăugat că pierderile Carpatair din cauza anulării zborurilor sunt de „sute de mii de euro” pe zi.
Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Marin Anton, a declarat agenției MEDIAFAX că Tarom va avea și duminică o pierdere de 1,1 milioane de euro, similară cu cea de sâmbătă.
„La Romatsa încă nu am estimat pierderile pentru ziua de duminică. Mâine (luni – n.r.) vom ști mai bine la ce sume se ridică. La compania Națională Aeroporturi București pierderile de azi sunt în jur de 300.000 de euro. În țară situatia e cam la fel la fiecare aeroport care a fost închis, respectiv estimăm pierderi de aproximativ 150.000 euro pentru fiecare dintre aerogari”, a adăugat Anton.
Potrivit reprezentanților Tarom, compania oferă pasagerilor afectați posibilitatea de a reprograma călătoria sau de a recupera integral contravaloarea biletului de avion.
„Majoritatea pasagerilor au preferat reprogramarea zborurilor. De la începutul acestei situații de urgență, respectiv din data de 16 aprilie, au fost anulate peste 100 de zboruri Tarom, afectând peste 15 600 de pasageri”, au adăugat reprezentanții companiei.
Și pasagerii Germanwings care au cumpărat bilete pentru această perioadă au posibilitatea de a face rezervări pe aceeași destinație în următoarele două săptămâni, sau de a primi banii înapoi, potrivit reprezentanților companiei.
Daniel Amzăr, director de PR al operatorului low-cost Wizz Air, a spus că în perioada 16-18 aprilie, inclusiv restul zilei de duminică, compania a anulat 88 de zboruri din și spre România. În total, la bordul aeronavelor ar fi trebuit sa urce aproximativ 13.000 de pasageri.
„În această perioadă nu avem chartere, doar turiși individuali care au cumpărat bilete de avion. Numărul acestora a fost de ordinul sutelor. Deocamdată n-au putut beneficia de returnarea banilor. Rămâne de văzut ce se va întâmpla în zilele următoare. Au fost anulate, totodată, și rezervările la hoteluri și serviciile de rent-a-car”, a spus Cristina Irimia, director de marketing și vânzări al agenției de turism J’Info Tours.
În cazul agențiilor de turism, precum Paralela 45, pierderile sunt mult mai mici, respectiv de câteva mii de euro, care provin din plata unor noți de cazare în plus pentru turiștii care urmau să revină în țară.
„Am avut două grupuri care trebuiau să vină din Amsterdam și Paris, dar le-am adus cu autocarele. Avem, în schimb, trei grupuri care urmau să plece în Egipt și Polonia, pe care le-am amânat pentru săptămâna viitoare”, a spus Alin Burcea, directorul agenției Paralela 45.