Clienții operatorilor de telecomunicații vor avea posibilitatea, din 21 octombrie, să solicite renunțarea la serviciile unei companii în favoarea alteia păstrându-și numărul de telefon, legislația care reglementează operațiunea fiind adoptată în această lună.
„Din 21 octombrie 2008, orice utilizator va putea beneficia de portabilitate în 10 zile de la depunerea unei cereri la furnizorul la care este abonat. Posibilitatea abonaților de a-și păstra numărul de telefon atunci când își schimbă furnizorul le asigură acestora o mai mare libertate de alegere și îndepărtează o barieră importantă din calea dezvoltării concurenței în sectorul comunicațiilor”, a declarat, joi, într-un comunicat remis MEDIAFAX, președintele Autorității Naționale pentru Reglementare în Comunicații și Tehnologia Informației (ANRCTI), Dan Georgescu.
El a adăugat că portabilitatea va permite abonaților să aleagă oferta cea mai avantajoasă sau potrivită cu necesitățile acestora și va stimula concurența între furnizorii de servicii de comunicații.
Decizia președintelui ANRCTI privind portabilitatea numerelor a intrat în vigoare la 21 ianuarie, după ce a fost publicată în Monitorul Oficial.
În momentul în care un utilizator renunță la serviciile de telefonie oferite de un furnizor (furnizor donor) în favoarea altui furnizor (furnizor acceptor), utilizatorul nu va fi facturat de către furnizorul donor pentru portarea numărului, furnizorul acceptor suportând costurile determinate de portarea numărului.
Furnizorul acceptor este cel care decide dacă va transfera utilizatorului o parte din aceste costuri. Condiția impusă de ANRCTI este ca în situația în care furnizorul acceptor decide să perceapă utilizatorului anumite tarife, aceste tarife să fie accesibile.
„Pentru informarea corectă a utilizatorilor cu privire la procesul de portare a numerelor, companiile de telefonie vor oferi informații gratuit prin serviciul de relații cu clienții și au obligația de a transmite gratuit în scris, la cerere, de a publica pe pagina proprie de Internet și de a afișa sau pune la dispoziție la oficiile comerciale cererea de portare și procedura de depunere și de validare a cererii de portare”, se arată în comunicat.
De asemenea, având în vedere că numerele nu vor mai putea fi asociate unei anumite rețele, companiile de telefonie au obligația de a asigura informarea utilizatorilor cu privire la rețeaua în care se află un anumit număr și la tarifele percepute pentru apelurile către numărul respectiv.
Informațiile vor fi puse la dispoziția utilizatorilor gratuit, prin intermediul serviciului de relații cu clienții, în scris și prin publicarea pe pagina de internet a companiilor de telefonie, precum și prin alte mijloace de informare (ex. serviciul de informații furnizat prin SMS).
Serviciul de relații cu clienții privind portabilitatea va trebui să fie disponibil 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână.
„În plus, ANRCTI a impus furnizorilor care practică tarife diferite în funcție de rețeaua de destinație a apelului obligația de a transmite, cel puțin în cazul numerelor portate, în mod gratuit, un ton distinctiv, prin care utilizatorii să fie avertizați că apelul respectiv este terminat în altă rețea decât cea în care este inițiat apelul. Alternativ, furnizorii care inițiază apeluri pot transmite, gratuit, un mesaj vocal, prin care utilizatorii finali să fie avertizați că numărul apelat a fost portat”, se menționează în comunicat.
Utilizatorii vor avea la dispoziție și o aplicație web ce va fi dezvoltată de către operatorul bazei de date centralizate și prin intermediul căreia utilizatorii pot afla dacă un număr este portat și ce furnizor oferă servicii prin intermediul numărului respectiv la momentul interogării aplicației.
Soluția tehnică a fost realizată de companiile UTI Systems, Porthus Belgia și Microsoft România și a costat peste 580.000 de euro (fără TVA).
Portarea numerelor de telefonie fixe către rețele de telefonie mobilă și invers nu va fi posibilă. Între rețelele de telefonie fixă, portarea va fi posibilă dacă furnizorul donor și furnizorul acceptor oferă servicii și au alocate resurse de numerotație în același județ, indiferent dacă aceste resurse sunt din același domeniu sau din domenii diferite (0Z=02 și 0Z=03 – telefonie fixă alternativă).
Toate numerele utilizate pentru servicii de telefonie mobilă pot fi portate, indiferent de tehnologia utilizată (2G, 3G, CDMA etc.), de modalitatea de plată (prepaid sau cu abonament) sau de tipul de servicii furnizate (fax, transmisiuni de date).
ANRCTI este instituția independentă de reglementare în domeniul comunicațiilor electronice, comunicațiilor audiovizuale, echipamentelor radio și echipamentelor terminale de comunicații electronice, inclusiv din punctul de vedere al compatibilității electromagnetice, tehnologiei informației și serviciilor poștale.