Abandonul școlar, sub lupă: Inspectoratul Școlar colectează date și caută soluții



Tatiana Vîntur și Ciprian Anton
Tatiana Vîntur și Ciprian Anton

Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Suceava demarează un proiect de prevenire a abandonului școlar, un demers care va colecta, va analiza date din școlile sucevene și va propune soluții pentru combaterea acestuia.

Inspectorul școlar general, prof. Ciprian Anton, a constituit o comisie la nivelul Inspectoratului Școlar, care, într-o primă fază, va aduna date din teren, va monitoriza cazurile de abandon, a situațiilor elevilor aflați în risc de abandon, pentru ca mai apoi să analizeze și să implementeze o serie de măsuri.

Anton a mai menționat că județul Suceava se înscrie în media națională în ceea ce privește abandonul școlar.

În anul școlar trecut, 243 de elevi au ieșit din evidențele școlilor: 31 de la clasele primare, 66 de la gimnaziu, 105 au părăsit liceul, iar 41 erau de la învățământul profesional.

„Când vorbim despre abandon, multă lume se gândește la o anumită minoritate, dar abandonul este mult mai amplu. Trebuie să vedem exact ce putem face ca toți acești elevi să aibă parte de o educație completă, să încercăm să-i convingem pe părinți că școala este foarte importantă”, a spus Ciprian Anton.

El a mai spus că atitudinea copilului faţă de şcoală este diferită în funcţie de vârsta şi mediul în care acesta se dezvoltă.

  • Absenteismul precedă abandonul școlar

De cealaltă partea, insp. Tatiana Vîntur, purtător de cuvânt al instituției, a explicat că „abandonul şcolar reprezintă un fenomen care constă în încetarea frecventării şcolii și părăsirea sistemului educativ. Această conduită este precedată de cea de absenteism.

Datorită faptului ca odată pierdută legătura cu şcoala elevului îi este din ce în ce mai greu să revină la îndatoririle avute înainte, prevenţia abandonului şcolar trebuie sa funcţioneze de la primele semne.

Elevii din învățământul obligatoriu care au acumulat un număr de absențe nemotivate ce au condus la imposibilitatea finalizării a 2 ani școlari succesivi sunt considerați în situație de abandon școlar.

Elevii aflați în situație de abandon școlar în doi ani școlari consecutivi, sunt radiați din evidențele școlare”.

Cu privire la factorii care influențează abandonul școlar, reprezentanții IȘJ Suceava au subliniat că școlile din zonele defavorizate sunt caracterizate de izolare, sărăcie şi lipsa oportunităților de succes socio-profesional pentru absolvenți.

Lipsiți de motivație, mulți dintre elevii claselor gimnaziale renunță în primii ani de studiu, rămânând să dea o mână de ajutor în gospodăriile proprii sau chiar muncind ca zilieri la oamenii mai avuți din satele respective.

De asemenea, sărăcia comunităților din zonele defavorizate limitează posibilitățile părinților de a oferi copiilor resursele necesare educației.

Este foarte importantă atitudinea familiei în raport cu şcoala, iar climatul familial are un rol hotărâtor în cauzele de abandon şcolar.

Dezorganizarea vieții de familie, consecință a divorțului, climatul familial conflictual şi imoral, excesiv de permisiv, divergența metodelor educative şi lipsa de autoritate a părinților, atitudinea rece, indiferentă sau, dimpotrivă, tiranică a acestora sunt alte câteva aspecte care conduc spre abandonul şcolar.



Recomandări

O profesoară a trimis 50 de petiții către Inspectoratul Școlar în doar o lună. A trimis alte 40 către Ministerul Educației

Carduri de 500 de lei pentru preșcolari și elevi nevoiași, și în acest an școlar. Vezi când se depun cererile

Carduri de 500 de lei pentru preșcolari și elevi nevoiași, și în acest an școlar. Vezi când se depun cererile
Carduri de 500 de lei pentru preșcolari și elevi nevoiași, și în acest an școlar. Vezi când se depun cererile

Distincții și înaintări în grad, la deschiderea anului școlar de la Colegiul Militar Câmpulung Moldovenesc

Distincții și înaintări în grad, la deschiderea anului școlar de la Colegiul Militar Câmpulung Moldovenesc
Distincții și înaintări în grad, la deschiderea anului școlar de la Colegiul Militar Câmpulung Moldovenesc

1.000 de ghiozdane pregătite pentru elevii din Broșteni, Stulpicani, Ostra și Frasin-Doroteia îi așteptă pe copii la școală

1.000 de ghiozdane pregătite pentru elevii din Broșteni, Stulpicani, Ostra și Frasin-Doroteia îi așteptă pe copii la școală
1.000 de ghiozdane pregătite pentru elevii din Broșteni, Stulpicani, Ostra și Frasin-Doroteia îi așteptă pe copii la școală