Cazurile de șoferi care refuză să oprească la semnalul polițiștilor și se angajează în urmăriri foarte periculoase, pentru ei, pentru agenți, dar și pentru ceilalți participanți la trafic, sunt foarte frecvente în județul Suceava, uneori chiar zilnice în buletinele de presă ale Inspectoratului de Poliție Județean Suceava. Asta fără să-i mai punem la socoteală pe cei care nu sunt prinși, iar cazurile nu sunt făcute publice. Fie că este vorba de vitezomani, de contrabandiști ori de șoferi care pur și simplu nu vor să oprească, bazându-se pe mașinile mult mai puternice, aceștia sunt încurajați, din păcate, și de legislația blândă.
Șoferii care nu opresc la semnalul agenților pot scăpa doar cu o amendă și cu permisul suspendat pentru 30 de zile, chiar și în condițiile nefericite în care mașina de poliție aflată în urmărire suferă avarii.
O Dacie Logan neinscripționată, cu radar, daună totală după ce s-a răsturnat în timpul unei urmăriri
Un ultim exemplu în acest sens, terminat foarte prost pentru polițiști, s-a petrecut în noaptea de 12 spre 13 aprilie, la Dumbrăveni. O autospecială Dacia Logan neinscripționată, cu radar, care era repartizată de câteva luni Poliției orașului Salcea, pentru acțiuni de control pe DN 29 Suceava-Botoșani, s-a răsturnat în timp ce echipajul rutier încerca să ajungă din urmă un Mercedes al cărui șofer refuzase să oprească mașina pentru control.
La ieșirea din Dumbrăveni spre Botoșani, într-o curbă, agentul de la volan a scăpat Loganul de sub control, mașina răsturnându-se de mai multe ori în afara drumului. Cei doi agenți au ajuns la spital, din fericire nu răniți grav, iar mașina de Poliție a fost avariată grav, urmând a fi evaluată cel mai probabil cu daună totală. Aparatura radar va putea fi refolosită pe o altă mașină, însă după o procedură destul de complicată, care presupune recalibrarea aparatului și reautorizare.
Șoferul fugar nu a fost identificat
Șoferul fugar și-a pierdut urma și încă nu a putut fi identificat. Din păcate, polițiștii au puține date despre mașină, imaginile video nefiind relevante. Chiar dacă ar fi identificat, șoferul ar încasa 4 puncte de amendă (în jur de 600 de lei) și i s-ar suspenda permisul de conducere pentru 30 de zile. Atât este sancțiunea pentru refuzul de a opri la semnalul agentului rutier, fără nici o implicație penală. Dacă respectivul șofer a fost băut ori avea alte motive pentru a fugi, nu se va mai putea stabili vreodată.
Polițistă rănită grav, anul trecut, în timpul unei alte urmăriri. Și în acest caz șoferul a scăpat
Un caz și mai grav s-a petrecut pe 16 aprilie 2016, la Marginea.
Atunci, agentul principal Violeta Covaliu era de serviciu alături de un coleg de la Secția Rurală Marginea. Cei doi efectuau serviciul de control al traficului pe DN 2E, pe raza comunei Horodnic de Sus. La un moment dat au efectuat semnal regulamentar de oprire șoferului unui autoturism BMW. Acesta a demarat însă în trombă, echipajul plecând în urmărirea lui.
După o porțiune de drum betonat, urmărirea a continuat pe un drum cu pietriș. Acolo, autospeciala poliției a intrat în derapaj, a pătruns în șanțul din stânga și s-a răsturnat pe cupolă. În urma accidentului, polițista în vârstă de 27 de ani a fost rănită grav. Aceasta a fost o perioadă imobilizată la pat, având fractură de bazin, și a necesitat o operație de reconstrucție a osului nazal și de eliberare a căilor respiratorii, după o fractură severă de piramidă nazală. Ea a revenit la serviciu abia la trei luni și jumătate de la accident.
Șoferul a fugit și a plecat din țară, până să fie identificat. Și în acest caz, având în vedere că el nu a comis decât o contravenție, acesta nu poate fi arestat în lipsă sau dat în urmărire.
Urmăriri cu final tragic
În urmă cu câțiva ani, în septembrie 2011, o urmărire a unei mașini despre care se credea că transportă țigări de contrabandă s-a terminat tragic pentru unul dintre polițiști, un agent de la Poliția Locală. Accidentul s-a petrecut pe E 85, la Cumpărătura, după ce o conducătoare auto i-ar fi tăiat calea polițistului care rula cu 131 de km/h, cu semnalele acustice și luminoase pornite.
Niculai Costeniuc, care se afla pe scaunul din dreapta față al autospecialei de poliție, a decedat pe loc, iar colegul său, agentul Marius Scutaru, a fost transportat în stare gravă la spital, revenindu-și foarte greu.
Au fost și cazuri recente în care șoferi fugari au suferit leziuni grave după ce au scăpat mașinile de sub control și s-au răsturnat. În luna aprilie a anului trecut, un tânăr din Mălini a murit în timp ce încerca să-și piardă urma de un echipaj de poliție. Tânărul care a murit nu avea permis de conducere.
Liderul Sindicatului Agenților de Poliție crede că principala problemă este legată de mașinile Dacia Logan
Liderul Sindicatului Național al Agenților de Poliție, filiala Suceava, Vasile Grumăzescu, este de părere că, pe lângă legislația blândă, un alt factor care încurajează șoferii fugari este legat de mașinile cu care lucrează Poliția.
„Sunt probleme majore de dotare, în condițiile în care cele mai multe mașini sunt autoturisme Dacia Logan, care nu au cum să facă față la o urmărire cu o mașină mult mai puternică. Acești șoferi care nu opresc la semnalul agenților sfidează practic pe toată lumea, riscul nu este doar pentru polițist, ci pentru toți cei care sunt în trafic”, a declarat Vasile Grumăzescu.
Polițiștii nu au nici asigurare care să le acopere cheltuielile în caz de accidente suferite în misiune.
O lege mai aspră ar diminua numărul de urmăriri în trafic
De cele mai multe ori, șoferii care nu opresc la semnal au și un motiv să nu o facă: transportă ilicit marfă, sunt băuți ori nu au dreptul de a conduce. În cazul contrabandei ori al șoferilor băuți, dacă nu sunt prinși imediat, aceștia au șanse mari să scape de răspunderea penală.
„Cu siguranță că dacă legea ar fi mai aspră și pentru neoprirea la semnalul agentului, atunci s-ar diminua și cazurile de urmăriri în trafic, care înseamnă risc ridicat de accidente”, este de părere liderul de sindicat, care este șeful Postului de Poliție Păltinoasa și cunoaște și din experiență proprie această problemă.