Stimaţi proprietari de imobile, pentru o administrare bună şi o gestionare corespunzătoare a proprietăţilor comune, trebuie să manifestaţi interes, cel puţin, la nivelul interesului şi a responsabilităţii pe care o aveţi pentru proprietăţile individuale pe care le deţineţi (apartamentele sau spaţiile destinate altor activităţi).
În acest sens avem şi obligaţii, dar, cu obiectivitate, nu le putem îndeplini la timp şi cu continuitate pentru că trebuie să fim prezenţi în alte locuri pentru a desfăşura activităţi lucrative, de instruire, politice sau altele asemenea.
Potrivit dreptului constituţional prevăzut de art.40 din Constituţia României, republicată, privind libertatea de asociere, proprietarii se pot asocia prin acordul voluntar, fără sfatul, îndrumarea sau alt mod de determinare din partea nici unei entităţi publice ori private.
În baza Legii nr.230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, constituirea în asociaţii de proprietari reprezintă scopul pentru îndeplinirea obligaţiilor proprietarilor în administrarea şi gestionarea proprietăţii comune. Pentru realizarea scopului, în cadrul adunărilor generale, sunt mandatate organele de conducere şi se aprobă plata contraprestaţiilor acestora din contribuţia financiară a fiecăruia dintre noi, bani privaţi.
Ca urmare, trebuie să conştientizăm că este necesar, în beneficiul nostru, să manifestăm maxim interes pentru a ne exercita dreptul de a alege în organele de conducere ale asociaţiilor de proprietari persoanele cele mai competente, dinamice şi responsabile în îndeplinirea obligaţiilor ce le revin din lege ori stabilite de noi în cadrul adunărilor generale şi care să aibă ca deziderat doar interesul nostru. În cadrul acestui mandat sunt cuprinse drepturi şi obligaţii reciproce, de esenţă fiind ca respectivele persoane (preşedintele, administratorul, comitetul executiv şi comisia de cenzori) să acţioneze, în îndeplinirea obligaţiilor, cu loialitate faţă de membrii asociaţiei, iar proprietarii să contribuie cu sume care să acopere cheltuielile determinate de plata indemnizaţiilor şi a salariilor acestora.
În prezent, cunoaşteţi şi percepeţi cu toţii multitudinea de neajunsuri manageriale, administrative şi financiare create de modul în care îşi îndeplinesc obligaţiile majoritatea acestor categorii de persoane, de la majoritatea asociaţiilor de proprietari.
De asemenea, potrivit actualei reglementări, necontestate sub nici o formă de vreo asociaţie de proprietari, prin reprezentanţii acestora, suntem afectaţi din punct de vedere al autonomiei şi în special al celei de natură financiară întrucât activitatea financiar-contabilă este supusă controlului din partea primăriei.
Autonomia este grav afectată şi prin imixtiunea consiliului local, care adoptă hotărâri în scopul susţinerii, din punct de vedere financiar, a principalilor furnizori de utilităţi la care municipalitatea este acţionar majoritar (de exemplu, Hotărârea Consiliului Local nr.231/25.09.2008, potrivit căreia proprietarii trebuie să plătească 20% din valoarea fiecărei facturi, procent reprezentând cheltuieli comune, obligaţie inclusiv pentru cei cu centrale proprii de apartament, deşi nu sunt racordaţi la sistemul centralizat de încălzire).
În consecinţă, trebuie să ne mobilizăm pentru a ne exercita dreptul de a alege şi de a vota organele de conducere ale asociaţiilor de proprietari în cadrul adunărilor generale ce trebuie să se desfăşoare în acest prim trimestru al anului 2009.
Dacă cele de mai sus vor fi realizate, există premizele pentru ca, pe viitor, asociaţiile de proprietari să fie reglementate de un cadru legislativ adecvat care să respecte, cu prisosinţă, dreptul de asociere, dreptul de proprietate şi autonomia, administrativă şi financiară, în organizarea şi funcţionarea acestora.
Vă urez succes şi hotărâre pentru a vă respecta calitatea de proprietari independenţi, cu capacitatea de a decide asupra a ceea ce vă aparţine – proprietate şi bani.
Constantin CÎMPAN