Doar un sfert dintre elevii din mediul rural au mers la liceu anul trecut, sărăcia și implicarea copiilor în muncile agricole fiind principalele cauze care duc la abandonul școlar la vârsta liceului, potrivit unei analize realizate de organizația World Vision România, prezentată miercuri.
Potrivit Raportului Comisiei Prezidențiale pentru Analiza și Elaborarea Politicilor din Domeniile Educației și Cercetării, realizat în iulie 2007, citat de Worl Vision, anul trecut numai 24,54 la sută dintre elevii din mediul rural au ajuns să urmeze liceul, comparativ cu 36,8 la sută în 2005.
Din analiza făcută de către World Vision rezultă că principala cauză a abandonului școlar la vârsta liceului este sărăcia, cele mai multe cazuri înregistrându-se în mediul rural.
„Copiii sunt încurajați de părinți să renunțe la școală, chiar înainte de a termina învățământul obligatoriu, în favoarea muncii agricole – singurul lor mod de existență. Pentru familiile sărace, a lucra ca zilier este principalul mijloc de supraviețuire, adesea copiii însoțind părinții în aceste activități în defavoarea școlii. Pe de altă parte, în lunile de iarnă, în condițiile lipsei sursei de subzistență (agricultura), școlile se confruntă cu un absenteism crescut cauzat de lipsa hranei sau îmbrăcămintei necesare”, se arată în analiza organizației neguvernamentale.
Conform unui studiu asupra sărăciei, realizat de World Vision la sfârșitul anului 2006, în România exista cel mai ridicat procent de populație rurală dintre țările Europei Centrale și de Est: aproximativ 45 la sută din populație trăia în mediul rural, pe o suprafață de 89 la sută din teritoriul țării.
„Zonele cu risc ridicat de excludere de la educație din cauza sărăciei sunt cele rurale din județele Teleorman, Giurgiu, Călărași și Ialomița (în regiunea de Sud), Botoșani, Iași, Vaslui (în regiunea de NE) și Vrancea, Buzău, Brăila, Galați (în regiunea de SE). În aceste regiuni, peste 30 la sută din populația de 15 ani nu a absolvit nicio școală sau a absolvit doar școala primară”, potrivit raportului.
Analiza World Vision România privind posibilitatea copiilor din mediul rural de a accede la învățământul liceal a fost realizată pe baza studiilor și cercetărilor efectuate de către autoritățile statului în legătură cu starea învățământului din România.
Organizația World Vision România deruleaza proiecte de dezvoltare comunitară, în cadrul cărora lucrează în parteneriat cu membrii a peste două sute de comunități rurale din șase județe din România. Prin aceste parteneriate realizate la nivelul comunităților, numai în anul 2007, peste 13.500 copii, familiile acestora, cadre didactice, preoți, medici, autorități locale au participat și beneficiat de seminarii de educație, cursuri de calculatoare, campanii de informare și activități desfășurate prin intermediul Centrelor Comunitare, în scopul creșterii accesului la informația de calitate.