Pentru a se ridica la standardele europene în domeniul educației este foarte important pentru un cadru didactic să vină în contact cu sisteme educaționale din alte țări. Gândindu-se la aceste lucruri, două cadre didactice din Școala Gimnazială „Constantin Morariu” Pătrăuți, Departamentul GPN Pătrăuți, au participat la unul dintre cursurile oferite de SEE GRANTS Mecanismul Financiar Norvegian 2009-2014, emis de Islanda, Principatul Liechtenstein și Regatul Norvegiei, prin Fondul pentru Relații Bilaterale Programul RO01 – Asistență tehnică și Fondul Bilateral la Nivel Național – Sprijin pentru deplasări – Vizite de studiu pentru factori de decizie din domeniul educațional, această acțiune acordând sprijin financiar specialiștilor din instituții eligibile din România pentru efectuarea de vizite în instituții similare din oricare țară participantă la Programul SEE GRANTS: Islanda, Principatul Liechtenstein și Regatul Norvegiei. În cadrul acestui fond se finanțează proiecte/acțiuni, individuale sau în parteneriat, de colaborare, schimb de experiență, transfer de cunoștințe și bune practici între beneficiari și entități din Statele Donatoare, alte state beneficiare și România. Activitățile eligibile ce pot fi finanțate sunt: organizarea de conferințe și seminarii pe teme de interes comun, cooperare tehnică și schimb de experți, formarea pe termen scurt, vizite de studiu, elaborarea de rapoarte și studii etc., iar rata de finanțare este de 100%.
Vizita de studiu a fost organizată laLeikskóli Dvergasteinn, o instituție de învățământ preșcolar din Reykjavík,și s-a desfășurat în perioada 2-6 mai 2016 în Islanda. Vizita de studiu a fost coordonată de profesorii Elín Mjöll Jónasdóttir, Halldóra Guðmundsdóttirși Sigga Sigríður Sólveig Þormóðsdóttir. La acest curs au participat două cadre didactice din Școala Gimnazială „Constantin Morariu” Pătrăuți, Departamentul GPN Pătrăuți – Grațiela Meșteriuc și Lumința Elena Ruști, care au asistat la activități de învățare, transfer de cunoștințe și bune practici în grădinițele islandeze și au prezentat sistemele de învățământ și reformele începute în învățământ în România.
Vizita de studiu a avut ca obiective principale: însușirea unor cunoștințe despre sistemele de învățământ preșcolar nordice, în special sistemul islandez, despre exploatarea, reactualizarea, perfecționarea și inovarea în domeniul competențelor pedagogice, utilizarea materialelor multimedia în timpul activităților de la clasă; competențe organizatorice, perfecționarea cadrelor didactice în Islanda. În plan personal, această activitate de formare a permis stabilirea unor relații interumane de prietenie și colaborare cu colegi profesori, îmbunătățirea competențelor lingvistice, precum și dezvoltarea competențelor integrate, am lucrat în echipă, teoria și practica au fost foarte bine asociate în cadrul activităților: Konnunarleikur, Baka, Lesteppi, Frjals leikur, Soguspjold, Bukolla și s-au bazat pe metode și mijloace modern.
Organizatorii au pregătit un program complex și suficient de variat, care ne-a permis contactul cu specialiști și metodele lor atrăgătoare de abordare la clasă în învățământul preșcolar. Formatorii ne-au oferit ocazia să lucrăm, să ne exprimăm punctul de vedere și ne-au dat explicații suplimentare de câte ori am avut nevoie; au prezentat și s-au prezentat cu maximum de modestie, deschidere și profesionalism, am descoperit că se pot folosi materiale, texte, fișe de lucru etc. extrem de simple, dar care să asigure interes, dinamism, folosirea cunoștințelor deja dobândite și atingerea de noi abilități/competențe, am cunoscut preșcolari de mai multe naționalități în timpul vizitelor la trei grădinițe: Leikskóli Dvergasteinn, Drafnarsteinn și Cyborkg Islanda, am cunoscut profesori, specialiști din domeniul educației, cu care am colaborat timp de cinci zile, ne-am descoperit reciproc puncte comune și am beneficiat toți de cunoașterea limbii engleze.
În filozofia nordică i se recunoaște individualitatea fiecărui copil, modul propriu de a descoperi lumea și de a se exprima, se pune accent pe ceea ce copilul reușește să facă după ce a parcurs un pas în învățare, cum folosește informația, cum o leagă de experiența anterioară, ce noi conexiuni se formează. Jocul este văzut ca fiind principalul mod în care copiii învață și înțeleg mediul înconjurător. Am descoperit în Islanda prezența comunității și dialogul dintre școală și familia copiilor. Sistemul educațional din Islanda a reușit să rezolve un aspect esențial, care pentru România este de mult timp un minus: timpul pe care îl petrec copiii la grădiniță: 8 ore pe zi, din care 2 ore copiii se joacă afară, în spații special create pentru ei. Sistemul de învățământ islandez se bazează pe principiul egalității, toată lumea trebuind să aibă șanse egale de a obține o educație.
Ca participant la o astfel de activitate de formare subliniez că sustenabilitatea proiectului se va realiza prin activități care să asigure continuarea și valorizarea rezultatelor și după finalizarea lui. Efortul a fost deosebit de mare, de susținut, dar lecțiile învățate din acest proiect le vom folosi în activitatea curentă a instituției, precum și în activitatea personală și profesională proprie.
Coord. proiect, Grațiela Meșteriuc
GPN Pătrăuți