În această zi credincioșii țin post negru (nu se consumă nici un fel de mâncare și nu se bea apă).
Este o zi de profundă tristețe, întrucât este ziua răstignirii Mântuitorului, a morții și a îngropării Lui.
Din acest motiv, în această zi nu se săvârșește Liturghie (este o zi aliturgică).
*
Denia de vineri seară sau slujba prohodului, ne poartă în procesiune alături de cei care l-au îngropat pe Mântuitorul (femeile mironosițe și Iosif al Arimateii), zi în care toți credincioșii cântă: „În mormânt, Viață, pus ai fost, Hristoase…”
*
La sfârșitul slujbei se înconjoară biserica cu Sfântul Aer, pe sub care trec apoi toți credincioșii. Numit și Epitaf, Sfântul Aer este o pânză de in sau de mătase, de catifea, brodată ori zugrăvită icoana înmormântării Domnului. Epitaful simbolizează trupul mort al lui Hristos.
*
În intervalul acesta dintre răstignirea pe cruce și Înviere, pentru ca moartea Lui să nu pară iluzorie oamenilor, Fiul lui Dumnezeu a lăsat trupul Său să zacă în mormânt trei zile și în acest timp S-a coborât cu sufletul la iad, sfărâmându-i porțile.
*
Trăind timp de trei zile numai prin suflet, Iisus a voit să ne arate că este posibilă o viață spirituală, biruitoare și fericită, și fără de trup.
*
Până la El, oricine murea se ducea la viața chinuită din iad, întrucât toți treceau pragul eternității cu sufletul transfigurat de păcat.
*
Aceste trei zile de viață ale lui Iisus cu sufletul despărțit de trup formează începutul Raiului. Începând din acest moment, sufletele celor drepți sunt așezate în Rai până la Învierea lor cu trupurile.
(www.crestinortodox.ro)