Vicepreședintele companiei Automobile Dacia, Constantin Stroe, a declarat, vineri, că în principiu susține taxa de primă înmatriculare, dar nu în actuala formă, el avertizând că dacă taxa auto se va menține, România va ajunge inevitabil în fața Curții Europene de Justiție.
Vicepreședintele companiei Automobile Dacia, Constantin Stroe, a declarat, vineri, la o întâlnire organizată de Prefectura Argeș, că susține taxa auto, dar nu în forma actuală, el avertizând că menținerea acesteia ar putea avea ca efecte în domeniu social prin scăderea locurilor de muncă și a siguranței rutiere, precum și impact negativ asupra mediului. În opinia oficialului Dacia Renault, păstrarea acestei taxe va duce România în fața Curții Europene de Justiție, transmite corespondentul MEDIAFAX.
„Eu sunt pro-taxă, dar nu în această formă, dar vreau să văd dacă această taxă va fi anulată, care vor fi peste un an consecințele dezastrului în domeniul social. Mă gândesc la locurile de muncă, la siguranța rutieră și la impactul negativ asupra mediului”, a spus Stroe.
El a mai precizat că o mașină nouă este de cinci ori mai rezistentă la accidente decât una veche și este de preferat o taxă, într-o variantă sau alta, decât eliminarea acesteia, care ar fi „o măsură dezastru”.
„Eu susțin taxa în principiu. Actuala variantă nu îmi place nici mie, dar nici cea propusă de Ministerul Finanțelor, dar sunt adeptul taxei. E o problemă complexă și e greu de găsit o formulă corectă și e imposibil de realizat una care să mulțumească pe toți. În Europa circulă acum 263 de milioane de mașini, iar dintre acestea, 63 de milioane sunt mai vechi de 10 ani. «Înmormântarea» unei astfel de mașini costă 200 de euro, iar interesul țărilor din UE este să scape de aceste mașini vechi și să le aducă, inclusiv în România. Este încă un motiv pentru care sunt pentru creșterea taxei la mașinile non-Euro, Euro 1 și Euro 2”, a mai precizat Stroe.
La rândul lui, Francois Fourmont, director general al companiei Dacia – Renault, a subliniat și el că desființarea taxei poate avea un impact economic dezastruos, consecințe asupra siguranței rutiere și asupra mediului, dar și impact social.
„Se vor desființa locuri de muncă pe platforma Dacia, dar și la cele 150 de societăți comerciale, numai din județul Argeș, care depind clar de noi. Ar fi un dezastru”, a declarat Fourmont.
În luna ianuarie, vicepreședintele Automobile Dacia, Constantin Stroe, a avertizat că vânzările Dacia ar putea scădea în acest an cu 15-20%, dacă modificarea taxei de primă înmatriculare va intra în vigoare, iar propunerea Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România de includere în programul „Rabla” a peste 100.000 de autoturisme noi nu va fi aprobată.
Referitor la taxa de primă înmatriculare, Stroe a spus că aceasta ar putea afecta vânzările autohtone de automobile fabricate în România, putându-se repeta situația din Polonia, unde ponderea livrărilor de autoturisme naționale a scăzut semnficativ.
„Pe mine scrie Dacia până la moarte, însă nu dorim protecția industriei auto locale, ci concurență, dar nici să ajungem ca în Polonia unde ponderea autoturismelor naționale este de 9%”, a mai spus Stroe.
Potrivit APIA, Dacia a vândut anul trecut cele mai multe mașini, respectiv 94.949 unități, reprezentând o cotă de piață de 30,1%.
Vânzările autoturismelor produse în România au scăzut anul trecut cu 6,9% față de 2006, la 110.902 autoturisme, în timp ce importurile au crescut cu 49,2%, la 204.719 unități.
Taxa de poluare auto se calculează printr-o formulă care include coeficienți în funcție de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrică a propulsorului și vechimea mașinii. Suma rezultată pentru fiecare subcategorie este ajustată cu o cotă de reducere, care crește de la 0 la 95%, în raport direct proporțional cu vechimea mașinii.
Cota de reducere este stabilită în funcție de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnică și nivelul de dotare al autovehiculului, prevăzute în normele metodologice. Vechimea autovehiculului rulat se calculează în funcție de data primei înmatriculări a acestuia.
Valoarea taxei va crește de două – trei ori la mașinile noi Euro 4 și va scădea de zece ori la mașinile vechi Euro 1, conform modificărilor care vor intra în vigoare la 1 iulie.
Încasările vor fi transferate de la bugetul de stat la Fondul de Mediu, pentru a fi utilizate, conform autorităților, la derularea unor proiecte de protejare a mediului și reducere a poluării.