Utilizarea PC-urilor în procesul de învățământ din România a condus la obținerea de rezultate mai bune de către elevi, consideră 63% dintre profesorii care au participat la un studiu realizat de Centrul pentru Inovare și Educație (TEHNE România), comandat de producătorul de procesoare Intel.
De asemenea, în studiul „Eficiența utilizării noilor tehnologii în educație”, 61% dintre profesori au spus că elevii au competențe mai bune în rezolvarea de probleme și și-au îmbunătățit capacitatea de lucru în echipă.
Conform studiului, 85,5% dintre profesorii intervievați sunt de părere că fiecare elev ar trebui să dispună de un laptop ca instrument de învățare, pentru ușurința utilizării, portabilitate și posibilității de personalizare ale PC-ului mobil.
În prezent, numai 1,6% dintre respondenți au declarat că pot oferi acces la laptop-uri în clasă mai multor elevi simultan, iar 51,6% dintre profesori folosesc calculatoarele desktop din laboratoarele școlilor, unde, de asemenea, mai mulți elevi lucrează la același PC.
Totodată, numai 28,1% dintre cadrele didactice pot preda lecții pe PC-urile desktop în clasă, cu acces multiplu, iar 21,9% susțin orele de curs pe PC-uri portabile, tot cu accesul simultan al mai multor elevi la același computer.
Conform studiului, niciunul dintre profesori nu își desfășoară ora în sistemul un elev-un laptop (1:1 computing).
Principalele cauze ale utilizării limitate sau ale neutilizării tehnologiei în școli sunt lipsa de conținut sau de aplicații corespunzătoare pentru susținerea lecțiilor – 30,9%, rezistența din interiorul școlii – 25%, lipsa conexiunii la internet – 23,5%, și lipsa fondurilor pentru achiziționarea tehnologiei – 22,1%.
Dintre profesorii români, 44,1% sunt de părere că este responsabilitatea școlii să asigure resursele tehnologice, iar 16,2% consideră că aceasta este responsabilitatea părinților.
Învățarea cu ajutorul instrumentelor IT&C la clasele I-VIII este considerată foarte importantă de profesorii români, 94,1% dintre aceștia declarând, în studiul comandat de Intel, că folosesc calculatoarele ca parte a activităților din clase.
În opinia lor, învățarea asistată de calculator este cea mai benefică pentru studiul științelor – fizică, biologie, chimie (59,7%), limbi străine (57,4%), matematică (37,7%) și istorie (21,7%). Doar 3,3% dintre respondenți consideră eficiente orele de educație fizică asistate de computer.
În ceea ce privește impactul general al utilizării echipamentelor IT la nivelul elevilor, profesorii sunt de părere că acesta este pozitiv, atât la nivelul grupului, cât și individual.
Astfel, 60,9% au declarat că elevii au un interes mai mare de a învăța utilizând calculatorul la școală, iar 64,1% susțin că prezența tehnologiei crește frecvența la ore. De asemenea, 60,4% au observat o concentrare mai bună a elevilor, iar 57,1% au remarcat lucrul în echipă și favorizarea dezvoltării competențelor de cooperare. Aproape 60% dintre respondenți au observat obținerea unor rezultate mai bune, iar 65,6% o atitudine pozitivă în clasă a elevilor.
„Acest efect al tehnologiei de creștere a motivației și de atragere a elevilor către învățare, explorare și descoperirea cunoașterii se face remarcat pentru toate materiile din programele școlare, de la matematică și fizică sau chimie, până la istorie, limbi străine sau geografie”, se arată în studiul comandat de producătorul american de procesoare.
În măsura în care au acces la tehnologie în clasă, profesorii români consideră că noua metodă de predare, asistată de computer, este în mod cert mai eficientă.
Astfel, 46,8% dintre ei au susținut că PC-urile facilitează activitatea de predare, 43,5% că, utilizând calculatoarele, își pot adapta mai bine lecțiile pentru fiecare elev, iar 43,3% că tehnologia este utilă în mod deosebit pentru adaptarea activităților de învățare în cazul elevilor cu nevoi speciale.
Totuși, din studiu reiese că sunt și cadre didactice mai puțin deschise la schimbare, 33,3% spunând că tehnologia nu îi ajută prea mult să obțină un echilibru între învățarea centrată pe profesor și cea centrată pe elev.
Dintre respondenții români, 45,3% au apreciat că tehnologia la clasă nu a avut niciun impact asupra activității de predare, iar 28,6% a considerat că PC-urile nu îi ajută să obțină sau să împărtășească conținuturile lecțiilor de la sau cu colegii.
Conform studiului comandat de Intel, peste trei sferturi dintre profesorii români, respectiv 78%, consideră că Guvernul ar trebui să facă eforturi mai mari pentru a susține accesul PC-urilor în școli.
„Accesul românilor la educația de calitate este una dintre cele mai mari provocări pentru Guvern”, a declarat, miercuri, în cadrul prezentării studiului, Olimpiues Istrate, education manager pentru Europa de Sud-Est al Intel.
În concluzie, studiul arată că sunt două modalități viitoare de integrare a tehnologiei în activitatea didactică.
Astfel, prima este crearea și promovarea unei noi metodologii pentru disciplinele școlare, bazate pe utilizarea IT, iar cea de-a doua arată diseminarea unor instrumente pedagogice pentru formarea inițială și continuă a cadrelor didactice care să implice utilizarea tehnologiei.
Studiul a fost realizat în perioada septembrie-decembrie de TEHNE România, ca parte a cercetării desfășurată la nivelul regiunii Europa, Orientul Mijlociu și Africa (EMEA). În total, în regiune au fost intervievați, online, 2.765 de profesori, dintre care 136 români.