Transportul rutier este tratat ca „Cenușăreasa economiei”, iar situația existentă, care generează evenimente precum accidentul din Muntenegru, arată că Ministerul Transporturilor nu-și ia în serios atribuțiile legate de acest sector, potrivit reprezentanților UNTRR.
„Situația în transportul rutier care generează astfel de evenimente spune un singur lucru: că Ministerul Transporturilor nu-și ia în serios treaba legată de organizarea acestei ramuri economice extrem de importante. Transportul rutier este tratat ca o Cenușăreasă a economiei naționale”, a declarat vineri, la conferința Mediafax Talks about Transport & Logistics, Constantin Isac, vice-președinte al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
El a arătat că în acest domeniu este nevoie de reglementări și de respectarea acestora, precum și de găsirea de soluții la problemele care apar în sistem.
Printre solicitările adresate autorităților de către UNTRR în ultimii doi ani se numără modificarea unei hotărâri de Guvern care să permită reducerea amenzilor, eliminarea taxei de drum la nivel județean și a celor de tranzit unde nu există centuri de ocolire, repararea podurilor care leagă drumuri europene sau eliminarea suprapunerilor legislative.
Alte solicitări au vizat creșterea securității în transportul de persoane și marfă prin corectarea modalităților de obținere a permiselor și atestatelor și îmbunătățirea controlului în trafic.
Reprezentantul UNTRR a afirmat că transportatorii străini nu sunt tratați similar cu cei români, nefiind sancționați pentru abateri, în condițiile în care firmele locale primesc amenzi mai mari decât în țări precum Germania sau Franța.
Isac a arătat că este nevoie de extinderea controalelor fiscale la firmele de transport pentru eliminarea concurenței neloiale.
Dacă aceste acțiuni nu sunt făcute „ca la carte”, vor apărea „catastrofe” în transportul rutier, a mai spus el.
Prezent la eveniment, Adrian Cătălin Kritikos, șeful Serviciului Monitorizare și Control în cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), a afirmat că operatorii de transport străini care greșesc pe teritoriul României trebuie să plătească la fel ca și cei români.
„În momentul în care sancționăm, un operator de transport străin nu pleacă până nu plătește amenda. Este imobilizat”, a spus reprezentantul ISCTR.
El a arătat că în respectivele cazuri operatorilor străini le sunt ridicate plăcuțele cu numerele de înmatriculare și documentele și de multe ori au existat probleme cu reprezentanții unor state și intervenții din partea consulatelor.
Pe de altă parte, reprezentantul ISCTR a menționat că instituția a susținut tot timpul că amenzile sunt enorme.
„Nu este normal să dai 180 milioane lei (lei vechi – n.r.) pentru un cauciuc pe care l-ai tăiat într-o gaură din drum sau 80 milioane lei (lei vechi) amendă unui conducător auto pentru că și-a uitat un document acasă”, a adăugat el.
Un autocar cu turiști români s-a răsturnat, duminică, într-o prăpastie din Muntenegru, accidentul soldându-se cu 18 morți și 29 de răniți. Accidentul s-a produs la Grlo, pe o șosea dintr-o regiune montană la 30 de kilometri nord de Podgorica, capitala Muntenegrului.
Anchetatorii muntenegreni au stabilit că autocarul se deplasa cu o viteză de 80 de kilometri pe oră, aceasta fiind de două ori mai mare decât limita admisă pentru acest sector de drum, potrivit datelor înregistrate de tahograf, citate de presa locală.