Caz strigător la cer pentru o femeie în vârstă de 76 de ani din municipiul Suceava. ACET i-a tăiat o factură pentru incredibila sumă de 32.882,22 de lei, reprezentând contravaloarea a 6.523 mc de apă pe care Aurica Holca i-ar fi consumat în perioada 2014-2018. În fapt, este vorba de pierderi, apă care a intrat în pământ ca urmare a deteriorării și distrugerii parțiale a unei țevi prin care este alimentată locuința de pe strada Mihai Viteazu a septuagenarei.
Între timp, cei de la ACET au demarat și procedura de executare silită, iar luna trecută Auricăi Holca i-au fost opriți deja 740 de lei din pensia pe care o are.
Practic, femeia a fost pusă să plătească apa pe care ar transporta-o un tren format din 96 de vagoane cisternă, un vagon cisternă cu o capacitate de 68 mc.
Cum s-a ajuns în această situație absurdă
Istoria acestei facturi uriașe începe în anul 2013, când reprezentanții ACET au executat lucrări cu fonduri europene. Cu acel prilej, s-a executat un branșament și pentru locuința din strada Mihai Viteazu a Auricăi Holca. Muncitorii au montat într-un cămin situat pe proprietate publică, la circa 1,5 metri de gardul locuinței sucevencei, și bucla de contor și apometrul, demontând și anulând totodată vechiul robinet de concesie aflat în vecinătatea gardului ce desparte proprietatea septuagenarei de domeniul public al municipiului Suceava.
Astfel, a fost săpat un șanț de legătură între noul branșament, unde au montat contorul, și locul unde se afla robinetul de concesie, între cele două echipamente fiind o distanță de 2 metri. După ce a fost demontat robinetul de concesie muncitorii au astupat cu pământ și au plecat, numai că lucrarea s-a dovedit una de mântuială.
Culmea este că Aurica Holca a fost trecută la sistemul contorizat forțat, în condițiile în care ea prefera să plătească mai departe în paușal.
„Faptul că nu eu am cerut schimbarea modului de alimentare cu apă, din sistem paușal în sistem contorizat, cu toate că în paușal plățile serviciilor de furnizare sunt mult mai mari, este justificat de ideea că, așa cum s-a demonstrat, necitirea în timp real periodic a apometrului poate duce la evidențierea unor cantități foarte mari de apă pierdută, care după cum se vede îmi poate fi imputată mie. Dacă s-ar fi pus accent pe calitatea lucrării și pe un control periodic nu am fi ajuns aici, mai ales că eu personal nu am cum să efectuez citirea contorului din branșamentul apometrului, acesta fiind amplasat în pământ, iar accesul se face printr-o gură de vizitare în care eu nu pot intra”, a arătat Aurica Holca.
Instalația realizată cu bani europeni a cedat la scurt timp după darea în folosință
Calitatea proastă a lucrărilor avea să se observe la scurt timp după ce noua instalație reparată cu bani europeni a fost dată în folosință. Mai exact, în perioada toamna 2013 – primăvara 2014, imediat după montarea contorului de apă, s-au înregistrat alte pierderi, cel mai probabil în mod similar. La vremea respectivă, Aurica Holca a primit o factură de 833 de lei, pentru plata a 122 mc de apă.
Practic, apa s-a scurs în pământ de la branșament, acolo unde află contorul, și limita de proprietate a gospodăriei Auricăi Holca, pe o bucată de trotuar care s-a lăsat, așa cum se poate observa cu ochiul liber.
La vremea respectivă, femeia nu a făcut scandal și a acceptat să plătească pentru cei 122 mc de apă pe care în realitate nu i-a consumat.
Între timp, cum nimeni nu a intervenit pentru a remedia defecțiunea, apa a continuat să se ducă în pământ, și astfel în perioada 2014-2018 contorul amplasat pe domeniul public și care nu-i este accesibil septuagenarei a continuat să înregistreze cantități impresionante de apă, respectiv 6.523 mc.
ACET recunoaște că a trecut-o forțat pe Aurica Holca la sistemul contorizat
Interesant este că reprezentanții ACET, printr-o hârtie trimisă Primăriei Suceava și semnată de directorul general Ștefan Groza, recunoaște că a trecut-o forțat pe Aurica Holca la sistemul contorizat.
„La vremea respectivă, doamna Holca Aurica s-a opus vehement ideii de contorizare, susținând că dorește să rămână cu determinarea consumurilor în sistemul paușal. Mai mult decât atât, a refuzat montarea căminului de contorizare în interiorul proprietății. În aceste condiții, societatea noastră a amplasat căminul de contorizare în exteriorul proprietății, în spațiul verde, imediat lângă trotuar, unde a fost posibil din punct de vedere tehnic, cu respectarea prevederilor legale”, se arată în adresa trimisă Primăriei Suceava de către reprezentanții ACET.
Ca o paranteză, după cum bine se poate observa fără a fi specialist, căminul respectiv nu este pe spațiul verde, ci este parte integrantă din trotuar.
Mai mult, cei de la ACET recunosc că apa nu a ajuns pe proprietatea Auricăi Holca și s-a scurs în pământ, motiv pentru care și-au permis să fie mărinimoși cu femeia.
„La facturare s-a ținut cont de faptul că apa trecută prin aparatul de măsură s-a scurs în pământ și nu a pătruns în rețeaua de canalizare, astfel că pentru componenta de canal s-a facturat doar un consum mediu lunar, respectiv 4 mc”, se mai menționează în adresa semnată de Ștefan Groza.
Aici apare o altă întrebare, de ce 4 mc și nu 2 mc sau 10 mc lunar, în condițiile în care nimeni nu știe cât a consumat în realitate Aurica Holca.
Reprezentanții Primăriei Suceava: „O lucrare defectuoasă a constructorului”
Pentru lămurirea situației, Aurica Holca s-a adresat și Primăriei Suceava. Într-o adresă din data de 18 februarie 2019, reprezentanții Direcției Generale Tehnice și de Investiții dau un răspuns care nu lasă loc de interpretări.
„În urma discuțiilor purtate cu doamna Aurica Holca, am fost informați că branșamentul care alimentează locuința dumneaei nu a fost înlocuit parțial sau total în ultimii cel puțin 30 de ani, nefiind realizată nici o activitate de înlocuire a vechii conducte între limita de proprietate și consumatorii din imobil cu o alta nouă din PE-HD. Deși avaria s-a produs pe o instalație care îi aparține, apreciem că pierderea de 6.523 mc reprezintă o consecință a lucrării defectuoase efectuate de constructorul care a realizat contorizarea imobilului”, este concluzia reprezentanților Primăriei Suceava.
În 2017, utilajele grele folosite pentru montarea de pavele au agravat situația
Colac peste pupăză, lucrările de proastă calitate din 2013 au fost agravate de alte lucrări care au avut loc în zonă patru ani mai târziu.
„În anul 2017, în fața proprietății, pe trotuar, au fost montate pavele de către Primăria Suceava, lucrându-se și cu utilaje grele (de compactat și tasat – buldozer, cilindru etc.), aspect care ar fi putut duce la fisurarea conductei (acea improvizație executată de cei de la ACET). Este evident faptul că toată lucrarea de montare a contorului, precum și cea de demontare a robinetului de concesie, a fost efectuată de către lucrătorii ACET-ului, iar responsabilitatea pentru aceasta le revine în totalitate”, a menționat Aurica Holca.
În plus, ACET pare să-și fi recunoscut incompetența, și asta prin prisma faptului că au reparat avaria care a dus la acea factură exorbitantă, fără a avea alte pretenții.
Are de plătit factura, prin poprire din pensie, timp de mai bine de 4 ani
Procedura de executare silită a fost declanșată de ACET încă de anul trecut și asta pentru că facturile la utilități constituie titlu executoriu. După ce au obținut și încuviințarea unui judecător, ACET s-a adresat unui executor judecătoresc, iar Aurica Holca a început să plătească uriașa factură.
Mai exact, i s-a pus poprire pe pensie, și lunar achită câte 740 de lei. Practic, în următorii mai bine de 4 ani, din pensie îi vor fi opriți bani pentru a plăti nu doar apa de care nu a beneficiat, ci și cheltuielile de executare silită, de aproape 4.000 de lei.
Între timp, femeia s-a adresat instanțelor de judecată și speră să obțină suspendarea executării silite, iar mai apoi să demonstreze că nu are nici o vină în toată această poveste.