Agricultură eficientă, rapidă și mai ieftină. Cam asta propune un bărbat din Suceava, patronul unor localuri din municipiul reședință de județ, care a trecut la o afacere nouă, atât pentru el cât și pentru județul Suceava. Și-a achiziționat un avion și încearcă să-i convingă pe marii cultivatori agricoli să renunțe la tractor și să apeleze la avionul său.
Mihai Voicu nu a avut prea multe în comun cu aviația până acum câteva luni de zile. A ajuns să-și cumpere un avion doar pentru că i s-a părut că poate deschide o afacere de succes, fără concurență în această zonă a țării.
„În ultima perioada se înregistrează o polarizare a suprafețelor de teren, au apărut mari cultivatori și atunci este nevoie ca lucrările să fie efectuate cât mai eficient și rapid. Eu le propun marilor cultivatori tratamente avio-chimice la jumătate din prețul pe care îl plătesc atunci când lucrează cu utilaje tradiționale”, susține omul de afaceri.
Fără concurență pe Suceava, Botoșani și Neamț, bărbatul este convins că va avea succes, având deja primele comenzi, până acum toate din Neamț.
Avionul poate lucra 100 de hectare de teren într-o oră
Voicu și-a achiziționat avionul în vara acestui an. Este vorba de celebrul model sovietic Antonov AN-2. Recunoaște că aparatul de zbor are o vechime de 32 de ani, însă este convins că acesta mai este performant. Cât despre lucrări agricole, acesta este perfect.
„În primul rând poate ateriza și decola de pe aproape orice teren ierbos. Poate lua în aer 1.200 de litri de substanță pentru fertilizări. La un singur zbor pulverizează 25 de hectare de teren. Un zbor efectiv durează șapte minute, încărcarea se poate face în opt minute. Așadar, cu o echipă bine sincronizată, bine închegată, în 15 minute se lucrează 25 de hectare, iar într-o oră se acoperă 100 de hectare. Vă dați seama că un tractorist, la 100 de hectare, cam are de lucrat”, își prezintă oferta proprietarul avionului.
Are și un tarif stabilit: 42 de lei pe hectar, cu toate serviciile de pulverizare asigurate.
Avionul este „garat” de afacerist pe aerodromul particular de la ieșirea din Rădăuți spre Frătăuți. Aparatul de zbor este condus de un pilot și un secund cu care Voicu are un contract de colaborare, un astfel de aparat putând decola doar cu doi aviatori la bord.
Vrea să se extindă și la parașutism și chiar la servicii de aero-taxi
În funcție de cereri, avionul poate asigura și tratamente silvice, însă deocamdată nu a fost cazul.
Planurile lui Voicu în această afacere sunt mult mai largi. „Avionul pe care îl dețin se pretează perfect și la parașutism. Putem pune la dispoziție avionul pentru salturi de la 3.000-3.500 de metri, pentru profesioniști, ceea ce la un aeroclub clasic nu prea se poate. Aici, la Frătăuți, se pun bazele unei școli de parașutism și atunci este posibil să asigur și servicii de acest gen”, spune suceveanul.
Publicitate și reclamă aeriană ori servicii de transport persoane, în regim aero-taxi, sunt alte planuri ale proprietarului avionului. „Deocamdată avionul meu nu este autorizat pentru transport persoane, însă se pretează și la un astfel de transport, nu este nici o problemă din punct de vedere tehnic. În funcție de solicitări, mă voi hotărî dacă îl voi autoriza și pentru transport de persoane”, a mai spus Voicu.
AN-2, istoric și date tehnice
AN-2 este un biplan sovietic folosit în special ca avion utilitar, având capacitatea de a zbura la înălțime mică, ceea ce îl face perfect pentru lucrări agricole.
Este folosit și pentru transportul de pasageri, având o capacitate de 12 locuri.
Este un avion care poate zbura cu viteze foarte mici, ceea ce îi permite să decoleze și să aterizeze și în afara unei piste.
Avionul a fost fabricat la Kiev până la mijlocul anilor ’60, după care producția a fost transferată în Polonia. Ulterior a fost fabricat și în China, însă numai pentru uz local.
Avionul a fost fabricat între anii 1947-1992, deținând recordul pentru cea mai lungă durată de fabricație a unui aparat de zbor.
În România se mai găsesc puține modele, câteva pentru antrenamentele parașutiștilor din cadrul Forțelor Aeriene Române, în timp ce alte câteva aparțin unor investitori privați, care îl folosesc pentru agricultură.