Victorie importantă

Un sucevean care contestă legalitatea radarelor a învins Poliția. Judecătorii au anulat un proces verbal de reținere a unui permis



Gheorghe Gutt - prof. univ. dr. ing. al USV
Gheorghe Gutt - prof. univ. dr. ing. al USV

Profesorul univ. dr. ing. Gheorghe Gutt, de la Facultatea de Inginerie Alimentară din cadrul Universității „Ștefan cel Mare”, care studiază de ani de zile principiul de funcționare al aparatelor radar ale Poliției Române și susține că acestea nu prezintă o „precizie de măsurare acceptabilă”, ceea ce din punctul său de vedere înseamnă că sunt în afara legii, a reușit să obțină în instanță, definitiv și irevocabil, anularea procesului verbal prin care fiul său a fost amendat și lăsat fără permis de conducere pentru că ar fi circulat cu peste 100 de km/h în localitate. După cum vom arăta în cele ce urmează, procesul verbal a fost anulat tocmai pe principiul că aparatul radar poate da erori. Un adevăr important de precizat este că această victorie a venit în condițiile în care a fost vorba de o viteză aflată la limita suspendării permisului de conducere.
Prins de radar cu 103 km/h în localitate
Pe 20 august 2013, fiul profesorului universitar se deplasa la volanul unui autoturism pe raza municipiului Vatra Dornei. Pe strada Argestru, la intrarea în municipiul stațiune dinspre Iacobeni, șoferul a fost înregistrat de aparatul radar de pe o autospecială Dacia Logan cu viteza de 103 km/h în localitate, în zona limitată de 50 de km/h. Fiind vorba de o depășire a limitei de viteză cu peste 50 de km/h, conform Codului Rutier, conducătorul auto a încasat o amendă de 800 de lei, plus măsura complementară a reținerii permisului de conducere pe o perioadă de 90 de zile. Un amănunt este că acea porțiune de drum este prevăzută cu patru benzi de mers și puțin urbanizată, astfel că limita de 50 de km/h a fost contestată vehement de localnici ani de zile, până acum câteva luni, când Poliția Rutieră a aprobat ridicarea limitei de viteză pe acea porțiune la 70 de km/h.
A pierdut la prima instanță, dar a câștigat definitiv la Tribunal
Șoferul a contestat inclusiv în fața agentului de poliție că avea viteza pe care radarul a înregistrat-o, scriind în procesul verbal, la obiecții, că nu circula cu viteza de 103 km/h în localitate și că în realitate avea sub 100 de km/h, mașina sa fiind setată să nu depășească 99 de kilometri la oră. Judecătoria Vatra Dornei a fost prima instanță care a judecat contestația împotriva procesului verbal. Magistrații dorneni au respins argumentele conducătorului auto și au menținut măsura luată de polițiștii de la Biroul Rutier Vatra Dornei. La Tribunalul Suceava însă, unde s-a judecat apelul, decizia a fost diametral opusă. Argumentele conducătorului auto au fost acceptate, iar procesul verbal de constatare a contravenției a fost anulat.
Argumentele cu care a venit șoferul
La solicitarea Monitorului de Suceava, Tribunalul Suceava ne-a transmis un extras din motivarea sentinței din data de 21 octombrie 2015, când procesul verbal al Poliției Rutiere a fost anulat, astfel că vă putem prezenta argumentele pe baza cărora familia Gutt a avut câștig de cauză. Petentul a arătat că instanța de fond nu a ținut cont de solicitările raportate la marja de eroare, deoarece, existând o eroare tolerată a radarului de + 4% din valoarea convențional adevărată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h, conform Normei incidente, agentul constatator trebuia să aibă în vedere această marjă și să aplice sancțiunea mai ușoară, în cauză viteza putând fi mai mică de 100 km/h. Șoferul a mai arătat că din planșele foto anexate de Poliția Rutieră la dosar rezultă că la data de 20.08.2013, ora 12:49:28, circula cu viteza de 103 km/h, iar din planșa următoare se poate observa că la aceeași dată și la aceeași oră, respectiv 12:49:28, avea viteza de 86 km/h. Așadar, două imagini una după alta, la interval de mai puțin de o secundă, cu o diferență de viteză foarte mare, cu mult peste marja de eroare.
Principalul motiv pentru care a fost anulat procesul verbal
După ce a analizat argumentele, magistratul de la Tribunalul Suceava a stabilit că critica apelantului este întemeiată, în sensul că aparatul radar a înregistrat simultan viteza de rulaj a mai multor vehicule, astfel că nu se poate identifica, fără dubiu, cu ce viteză reală circula autoturismul respectiv.
Principala „hibă” a radarului în acest caz a fost că la momentul în care este înregistrată viteza de 103 km/h, în imagine apar două autoturisme și nu se poate stabili cu certitudine care circula cu viteza respectivă.
„În acest context, nu se poate reține mai presus de orice îndoială că petentul a comis contravenția constând în depășirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic”, este concluzia magistraților de la Tribunalul Suceava. De precizat că nici celelalte argumente ale șoferului, amintite mai sus, nu au fost respinse de instanță, care nici măcar nu le-a mai analizat după ce a constatat că există dubii cu privire la viteza imputată. În consecință, sentința penală a fost schimbată, iar procesul verbal de contravenție a fost anulat definitiv și irevocabil.
Gheorghe Gutt spune că un pistol laser cu precizie acceptabilă ar cântări zeci de kilograme și ar costa sute de mii de euro
Profesorul univ. dr. ing. Gheorghe Gutt nu a dorit să între în detalii legate de procesul câștigat de fiul său, subliniind că teoria sa privind erorile aparatelor radar este universal valabilă. El a declarat că „pistolul radar” achiziționat recent de Serviciul de Poliție Rutieră Suceava, prezentat ca cel mai performant aparat de măsurare a vitezei, prezintă erori mai mari decât radarele de pe mașinile de poliție, cu alt principiu de funcționare.
Explicația nu poate fi decât una foarte tehnică.
„Referitor la calitățile tehnice și performanța cinemometrului LASER de tip pistol pot spune doar că din punct de vedere al preciziei de măsurare acestea sunt cu mult inferioare cinemometrelor clasice, bazate pe efectul Doppler, montate pe mașinile Poliției Rutiere. Principiul de funcționare al unui asemenea cinemometru se bazează pe măsurarea timpului care trece de la recepția prin partea electroniciia pistolului a două reflexii ale fasciculului LASER de pe vehiculul urmărit. Emisia LASER spre vehiculul urmărit este efectuată la intervale regulate de nanosecunde de către dioda LASER a pistolului. Aici intervine problema de precizie a măsurării vitezei. Pentru a determina viteza unui vehicul rezultă necesitatea măsurării cu precizie a unor timpi de ordinul câtorva nanosecunde și chiar fracțiuni ale acestora. Acest lucru este imposibil de realizat cu un cronometru electronic portabil pilotat cu un cristal de cuarț. Pentru a prezenta o precizie de măsurare acceptabilă, un pistol LASER ar cântări zeci de kilograme, iar prețul acestuia ar fi de sute de mii de euro”, a explicat profesorul universitar.
„Măsurarea vitezei se dorește una metrologică, dar este efectuată prin mijloace nemetrologice și, ca atare, este nelegală”
El a mai spus că la argumentele amintite mai sus se adaugă și o altă sursă de erori generată de faptul că viteza de procesare a semnalului electric furnizat de detectorul fasciculului laser verificat este de circa 15 ori mai mică decât viteza de propagare a fasciculului laser.
„Legea Metrologiei din România specifică foarte clar că orice mărime metrologică măsurată prin mijloace nemetrologice este ilegală. Măsurarea vitezei autovehiculelor se dorește una metrologică, dar este efectuată prin mijloace nemetrologice și, ca atare, este nelegală”, ne-a declarat profesorul univ. dr. ing. Gheorghe Gutt. El a subliniat că nu are nimic de imputat Poliției Române, atât timp cât radarele sunt verificate metrologic și au aviz de la Biroul de Metrologie Legală din România.
„Din lipsă de cunoștințe științifice și tehnice ale personalului acestei instituții, dar și din lipsa de mijloace tehnice de verificare a performanțelor unor mijloace de măsurare prezentate de diferite firme spre omologare, se iau în considerare caracteristicile tehnice și de performanță metrologice prezentate de acestea în fișa tehnică a mijlocului de măsurare, fără a se face alte verificări”, este concluzia dură a profesorului universitar.
El a reiterat o teorie pe care a mai prezentat-o în Monitorul de Suceava, anume că măsurarea vitezei din mers a autovehiculelor (atunci când se deplasează și autospeciala de poliție) este profund ilegală, tot pe fondul erorilor mari care apar.
Sunt sau nu relevante erorile de câțiva kilometri la oră?
Așadar, dacă ar fi să concluzionăm ceea ce spune profesorul universitar, aparatele radar înregistrează viteze relative, cu erori importante. Pe de altă parte nu trebuie uitat că până la urmă radarele au în primul rând rolul de a-i face pe șoferi să reducă viteza și astfel să fie evitate accidentele care sunt din ce în ce mai frecvente de ani de zile. Susținătorii radarelor spun că este puțin relevant faptul că pot apărea erori de câțiva kilometri la oră, acesta până la urmă fiind doar un amănunt.



Recomandări