Un român din doi ar cumpăra mai puțin alcool dacă prețul ar crește cu 25%, dovedind cea mai mare sensibilitate la preț dintre cetățenii UE, în timp ce în statele învecinate Bulgaria și Ungaria numărul celor care ar reduce consumul la un preț mai mare reprezintă 44%, respectiv 31%.
În același timp, 22% dintre români ar cumpăra mai mult alcool, dacă prețul ar scădea cu 25%, ocupând locul șase în UE.
Nivelul este apropiat de cel din Bulgaria (28%), dar mult mai ridicat comparativ cu Ungaria (9%), potrivit rezultatelor unui chestionar despre atitudinea europenilor față de alcool, publicat pe site-ul Comisiei Europene.
„Românii exprimă, mai mult decât locuitorii din alte state ale Uniunii Europene, că sunt sensibili la schimbările de preț, 50% dintre respondenți declarând că ar cumpăra mai puțin alcool dacă prețul acestuia ar crește cu 25%. (…) Se poate presupune că în unele state sensibilitatea la preț este influențată de raportul dintre puterea de cumpărare și prețul alcoolului”, se spune în analiză.
De asemenea, 53% dintre respondenții români consideră că majorarea prețului ar reduce consumul de alcool al tinerilor și al băutorilor înrăiți.
Românii sunt pe primul loc în UE, la egalitate cu Malta, în ceea ce privește numărul de respondenți care sunt de acord cu plasarea pe sticlele de băutură a avertismentelor privind riscurile consumului de alcool pentru femeile însărcinate și șoferi.
Românii sunt pe primul loc și la încrederea în eficiența controalelor Poliției în reducerea consumul de alcool al șoferilor.
„Cei mai convinși de eficacitatea controalelor Poliției în reducerea consumului de alcool înainte de a urca la volan sunt românii ( 92% dintre respondenți), la egalitate cu grecii și urmați de irlandezi – 91%, maltezi – 91%, spanioli -90%, suedezi – 90% și bulgari – 88%”, se spune în studiu.
Românii sunt și printre cei mai responsabili europeni, mai mult de două treimi (68%) fiind de părere că responsabilitatea pentru protejarea împotriva efectelor negative ale alcoolului revine individului, și nu autorităților. La acest capitol România se plasează pe poziția a treia în rândul țărilor UE.
Studiul arată că, atunci când beau, românii consumă de regulă 1-2 pahare (56%), numai 20% consumând 3-4 pahare, iar 6% mai mult de patru pahare. Restul de 12% consumă mai puțin de un pahar.
Analiza a fost realizată în lunile octombrie și noiembrie ale anului trecut, de căre consorțiul TNS Opinion & Social, la cererea Comisiei Europene. Interviurile au vizat un număr total de aproape 29.000 de persoane din statele UE, din România și Bulgaria, care la acea dată nu aderaseră (ambele state au aderat la UE la 1 ianuarie 2007), Croația (stat candidat la UE) și comunitatea ciprioților turci.




