– Asociația Transira din Mediaș cere Consiliului Local Suceava să conserve rețeaua de troleibuze și să reintroducă transportul electric în municipiu
Asociația Transira din Mediaș protestează public împotriva desființării rețelei de transport electric din municipiul Suceava. Într-un comunicat transmis Consiliului Local Suceava, organizația non-guvernamentală din Mediaș solicită adoptarea unei hotărâri prin care să fie reintrodus cel puțin un traseu deservit de troleibuze, „prin trecerea la tensiunea de alimentare de 600 de Volți și achiziționarea unor troleibuze second-hand, prin reconfigurarea rețelei electrice și folosirea pieselor de rețea de pe celelalte tronsoane, nefolosite la ora actuală”.
Reprezentanții Transira solicită, în același timp, conservarea rețelei de contact pentru troleibuze, cu toate piesele componente, prin ancorarea corespunzătoare a elementelor acesteia și reglarea întinderii firului contact, desființând marcazele.
În comunicatul semnat de președintele Transira, Silviu Sîntea, se arată că desființarea transportului public cu troleibuze în municipiul Suceava, în condițiile în care normele Uniunii Europene impun municipalităților reguli severe de reducere a poluării urbane fonice și fizico-chimice, reprezintă „un regres de neacceptat”.
„După părerea mea, transportul în municipiul Suceava a fost sub orice critică. Nu s-a investit suficient în rețeaua de transport electric, iar elementele de rețea au fost prost întreținute. Rețeaua se poate păstra în conservare până la achiziționarea unor troleibuze second-hand. Troleibuzul are viață dublă comparativ cu autobuzul, iar transportul electric este mai ieftin, ca să nu mai vorbim de ecologie și de ergonomie”, a declarat Silviu Sîntea.
Acesta a precizat că și municipiul Slatina a renunțat la transportul cu troleibuze, dar, spre deosebire de Suceava, aici nu exista decât un singur traseu nefinalizat. Pe de altă parte, autoritățile din localități precum Onești, Bacău sau Craiova fac demersuri pentru introducerea transportului ecologic cu troleibuze. Un exemplu pozitiv este cel al municipiului Piatra Neamț, unde funcționează cea mai lungă rețea de troleibuze din țară, cu trasee interurbane. În municipiul Iași, rețeaua electrică a intrat în conservare, dar numai temporar. Potrivit lui Silviu Sîntea, în România urmează să se introducă prima rețea periurbană de transport electric, pe traseul Hunedoara-Deva-Simeria, în baza unui concept urbanistic modern.
În municipiul Suceava, în urmă cu câteva zile, membrii Adunării Generale a Acționarilor ai societății de transport public local (TPL) au decis ca întreaga rețea electrică pentru troleibuze, aflată în conservare de aproape doi ani, să fie dată jos de pe stâlpi, făcută baloți și scoasă la licitație. Decizia AGA de la TPL va fi supusă spre aprobare a Consiliului Local Suceava – unicul acționar al societății de transport public în comun – în ședința din 30 august.






