Un nou sistem pentru prevenirea traficului de piese de patrimoniu va funcționa de la 30 noiembrie



Proiectul „Sistem integrat de gestiune a informațiilor pentru protecția patrimoniului cultural mobil și a bunurilor culturale”, realizat între anii 2007 și 2009, va intra în funcțiune în România de la 30 noiembrie, în vederea prevenirii traficului de piese de patrimoniu.
„E vorba de un sistem de protejare a patrimoniului cultural mobil, pentru evitarea traficului”, a spus ministrul Culturii, Theodor Paleologu, ieri, la conferința de prezentare a proiectului, care a avut loc la Ministerul Culturii, Cultelor și Patrimoniului Național.
Totodată, ministrul a precizat că sistemul este unic în Europa. „Mie mi-e frică, în general, când românii sunt unici în Europa, dar s-ar părea că, dimpotrivă, în cazul ăsta nu e de rău”, a adăugat Paleologu.
Proiectul, în valoare de 1,75 milioane de euro, a fost finanțat prin programul Phare și a fost implementat în perioada 2007 – 2009. Sistemul a fost realizat de firma ABT & Co, într-un interval de 12 luni, cuprinzând toate etapele, de la cunoașterea, analiza și armonizarea cerințelor utilizatorilor și cunoașterea cadrului legislativ la conceperea și realizarea modulelor, testarea și până la instruirea utilizatorilor și administratorilor sistemului.
Obiectivul general al proiectului este protejarea patrimoniul cultural mobil al României, prin reducerea exportului și a comerțului ilicit, a numărului de furturi, distrugeri și falsificări ale bunurilor culturale, precum și creșterea capacității interorganizaționale și interoperaționale din cadrul ministerelor de resort și al organelor aflate în subordinea acestora.
În cadrul proiectului au fost derulate ateliere și seminarii privind protejarea patrimoniului cultural, precum și elaborarea unui Protocol de colaborare interministerial.
De asemenea, a fost dezvoltat un sistem de management al informației – Sistem de management al Informației – Bunuri Culturale (SMI-BC) pentru Ministerul Culturii, Cultelor și Patrimoniului Național (MCCPN), Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR), Autoritatea Națională a Vămilor (ANV) și Inspectoratul General al Poliției de Frontieră (IGPF), cu scopul stocării și accesării rapide de date privind bunurile culturale. Sistemul poate fi accesat atât de către cei patru parteneri, prin intermediul rețelelor private, cât și prin internet.
De totodată, a fost dezvoltată strategia pentru protejarea patrimoniului cultural mobil în noul context european și național, prin colaborarea interinstituțională dintre Agenția pentru Integrare Europeană și Dezvoltare Economică (AEI) din Austria, MCCPN și serviciile deconcentrate (direcții județene de cultură și muzee), Ministerul Administrației și Internelor (Inspectoratul General al Poliției Române, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră) și Ministerul Finanțelor Publice (Autoritatea Națională a Vămilor).