În curând reîncepe școala. Atât copiii cât și părinții își îndreaptă gândurile spre noul an școlar. Se reinstalează emoțiile și grijile, preocuparea pentru rechizite și îmbrăcăminte …
Trăirile și implicările sunt diferite în funcție de copil și vârsta acestuia. Pentru copiii mici și pentru părinții lor intensitatea emoțiilor este mai mare. Cu cât experiența școlară este mai îndelungată, cu atât sentimentele sunt mai variate: unii copii așteaptă școala cu nerăbdare, alții sunt “nefericiți” doar la ideea că aceasta reîncepe.
Familia poate să joace un rol important în diminuarea presiunii reînceperii școlii și în reintegrarea copilului în programul impus de școală, mai ales pentru acei copii care devin nostalgici la ideea încheierii vacanței de vară. Discuțiile trebuie să fie încurajatoare, să accentueze secvențele care fac plăcere copiilor, conversațiile pot fi amuzante și plăcute.
Copiii pot fi implicați în pregătirile specifice. Majoritatea sunt bucuroși să participe la achiziționarea rechizitelor și accesoriilor pentru școală. Bucuria crește dacă au posibilitatea să aleagă, dacă desenul de pe penar sau ghiozdan, de pe rigla sau coperta caietului este pe placul lor.
Copiii începători trăiesc intens momentul debutului școlar. Majoritatea sunt bucuroși și nerăbdători, dar sunt și copii speriați de nouă experiență care îi așteaptă. Cu toții înțeleg că va avea loc o schimbare, dar nu o percep încă în amploarea ei.
Rolul familiei este să contureze o imagine pozitivă, să încurajeze, să stârnească curiozitatea copilului să sprijine acomodarea lui treptată. Este de dorit ca în prezența viitorului școlar să fie evitate discuțiile nefavorabile școlii, îndoielile părinților, nemulțumirile …. Dacă familia ajută copilul să se simtă “mare”, “important”, acesta va fi mai deschis, mai receptiv și mai implicat.
Se știe că părinții au de obicei emoții mai mari decât copiii lor. Este important că aceștia să le gestioneze corect, să nu încarce copilul inutil. Nu ajută cu nimic detalierea tuturor schimbărilor pe care le aduce școală în programul zilnic al copilului. Micul școlar va descoperi treptat aceste lucruri (teme, notare, examinări, disciplină …) și îi va fi mult mai ușor să le accepte pe măsură ce acestea apar.
Să privim optimist acest nou an școlar și să începem pregătirile pentru debutul său în toate planurile: emoțional, fizic și material. Copilul are nevoie să dezvolte așteptări pozitive, să fie odihnit, relaxat și încrezător și să aibă pregătite toate acele lucruri necesare școlii.
www.problemele-copilului-meu.ro