Fără perspectivă

Un kilometru din centura cu o bandă pe sens a Sucevei costă 4,79 milioane de euro



Panou de la inaugurarea lucrărilor
Panou de la inaugurarea lucrărilor

Șoseaua de centură a municipiului Suceava, începută cu multe poticneli, va fi, odată finalizată, un fel de drum județean fără nici o legătură cu traficul preconizat chiar de studiul de fezabilitate, realizat de firma Consitrans SRL Bucucurești și plătit de Compania Națională de Drumuri și Autostrăzi, în 2006, cu 146.379,21 lei (fără TVA), reprezentând 42.269,48 euro (fără TVA).
Conform acestui studiu, disponibil pe site-ul companiei, dimensionarea sistemului rutier s-a făcut pentru vehiculul cu sarcina pe osie de 11,5 tone, la un trafic de perspectivă de 15 ani pentru sistem rutier elastic și de 30 ani pentru sistem rutier rigid. Anul de dare în folosință a investiției este considerat 2010.
„Conform traficului de perspectivă, clasa tehnică pentru acest drum este III (intens) în anul 2025 și I (foarte intens) pentru anul 2040, respectiv este necesar ca drumul să aibă patru benzi în
primul caz și să fie autostradă în cazul celui de al doilea”, se arată în studiul de fezabilitate. Din cele patru benzi au rămas doar două, câte una pe sens. Consitrans semnalează că, la acea vreme, suprafața de teren pe care se dezvoltă viitorul traseu se afla în folosință agricolă,
„dar sunt și zone aflate la limita construcțiilor de locuințe”.
În ciuda acestui fapt, din 2006 și până în luna decembrie a anului trecut nimeni de la Compania Națională de Drumuri, beneficiarul investiției, nu i-a întrebat pe primarii localităților traversate de varianta ocolitoare câte autorizații de construcții au dat pe traseu și nici nu li s-a solicitat să sisteze eliberarea autorizațiilor.
Carosabilul centurii va avea o lățime de șapte metri
„Traseul parcurge o zonă cu alunecări de teren pronunțate, iar o altă problemă este sensibilitatea terenurilor la îngheț-dezgheț, precum și nivelul apelor subterane, știind că zilele cu îngheț la sol sunt mai numeroase decât în alte zone. De-a lungul traseului se întâlnesc pârâuri cu aport permanent de apă situate pe văi, în terenuri instabile care pot produce instabilități ale terenurilor necorespunzătoare”, se mai arată în SF.
În aceste condiții, tot Consitrans elaborează proiectul în baza căruia s-a obținut autorizația de construire pentru o șosea de centură care costă 63,341 milioane de euro, din care partea de construcții-montaj este de 53,151 milioane de euro. La o lungime totală de 13,2 km, reiese că un kilometru de șosea de centură cu o bandă pe sens costă 4,49 milioane de euro. Lățimea părții carosabile va fi de 2×3,50 metri, vor fi trei viaducte de 930 de metri, șase poduri de 404 metri și șapte pasaje de 238 metri. Lucrările de consolidare propuse sunt, conform avizului dat de Inspectoratul de Stat în Construcții, asanarea taluzelor și a corpului terasamentelor, susținerea terasamentelor și lucrări de protecție a taluzelor. De asemenea, mai trebuie executate lucrări hidrotehnice și lucrări de colectare și evacuare a apelor meteorice.
Mai trebuie spus că, deși toată corespondența pentru avizarea investiției a fost purtată de Cositrans București, în calitate de proiectant, pe panoul de la inaugurare este trecută firma Viacons Iași, ca proiectant general. Studiul de fezabilitate realizat de Cositrans în 2006 propune interzicerea subcontractării.



Recomandări

Șoldan anunță încă o veste bună pentru județul Suceava, scoaterea la licitație a proiectului pentru centura orașului Gura Humorului

Orașul Vicovu de Sus are în implementare investiții de peste 100 de milioane de euro pentru dezvoltare urbană și infrastructură

Orașul Vicovu de Sus are în implementare investiții de peste 100 de milioane de euro pentru dezvoltare urbană și infrastructură
Orașul Vicovu de Sus are în implementare investiții de peste 100 de milioane de euro pentru dezvoltare urbană și infrastructură

Centura de la Gura Humorului a primit joi votul consilierilor județeni pentru studiul de fezabilitate și indicatorii tehnico-economici

Iulius Mall Suceava, transformat în cea mai mare destinație de shopping și divertisment din nordul țării, după o investiție de 40 de milioane de euro

Iulius Mall Suceava, transformat în cea mai mare destinație de shopping și divertisment din nordul țării
Iulius Mall Suceava, transformat în cea mai mare destinație de shopping și divertisment din nordul țării