Un calendar cu pubisuri feminine fotografiate în prim-plan, semnat de provocatorul fotograf Oliviero Toscani, cunoscut pentru astfel de proiecte scandaloase, este în mare vogă în Italia, unde feministele încearcă să împiedice publicarea sa, potrivit AFP.
Pentru fiecare lună a fost fotografiat câte un pubis diferit, în prim plan, alternând fire de păr blonde, brune și roșcate.
„Am vrut să fac fotografii lipsite de glamour-ul celor tradiționale din lumea modei, în care femeile sunt arătate purtând pantofi cu toc și cu buze rujate cu roșu aprins (…) și unde se arată totul mai puțin triunghiul sexului feminin, adevăratul miez al seducției”, a spus fotograful.
Prin acest calendar este promovată imaginea consorțiului toscan Vera Pelle (piele adevărată, n.r.), un grup de firme care se ocupă de prelucrarea pielii și care folosesc coloranți din extracte naturale din plante.
Pentru Toscani, aceste fotografii sunt un simbol al frumuseții naturale, însă un grup de feministe s-a mobilizat împotriva acestei campanii, considerând-o „contrară moralei”.
„Suntem scandalizate față de acest al nu-știu-câtelea caz în care corpul femeii este folosit pentru a face publicitate”, spune Roberta Gavagna, de la asociația Artemisia. „Cumva Toscani sugerează că esența femeii se află în sexul ei?”, se mai întreabă Gavagna.
Toscani își apără însă serios cea mai recentă lucrare. „Sunt multe calendare cu femei sexy care își arată coapsele. Fotografiile mele nu sunt deloc diabolice, ele surprind o parte a corpului frumoasă și sănătoasă”, a spus el.
Aceasta nu este prima dată când fotograful milanez de 69 de ani ia ca țintă lumea modei: în 2007, a lansat o campanie contra anorexiei, având-o ca model pe Isabelle Caro, tânărul manechin cu corpul scheletic, suferind de anorexie de la 13 ani, care a murit în noiembrie anul trecut.
Calendarul lui Toscani a fost deja tipărit în 76.000 de exemplare, ce vor fi distribuite cu versiunea italiană a revistei Rolling Stone.
Consiliul municipal al Florenței, capitala regiunii Toscana, a votat în această săptămână, în unanimitate, o rezoluție prin care cere consorțiului de firme să-și retragă de la publicare calendarul.
„Este normal ca autoritățile să stea să facă aproape o strategie pentru un calendar care nu este deloc vulgar, în timp ce există probleme mult mai serioase în industria pielii?”, a spus reprezentantul consorțiului, Simone Remi. „Societățile noastre se asigură că toate regulile de ecologie, de sănătate și de siguranță sunt respectate, însă rivalizăm cu firme care încalcă regulile, fac angajări ilegal și poluează. Nu este acesta adevăratul scandal?”, a mai spus el indignat.
Și instituția italiană care se ocupă de reglementarea publicității a somat, joi, Vera Pelle să nu facă reclamă la acest calendar, care „constituie o atingere adusă demnității persoanei pentru că este comparat corpul femeii cu pielea tăbăcită”.
Oliviero Toscani și-a clădit cariera prin astfel de proiecte provocatoare. El a ilustrat campaniile pentru casa de modă Benetton prezentând un bolnav de SIDA pe moarte, în 1992, sau condamnați la moarte din SUA, în 2000. Mai multe campanii ce îi purtau semnătura, printre care cea în care erau înfățișați doi bărbați sărutându-se, au fost interzise în Italia.