Uleiul sfințit, tămăduitorul creștinilor



Sfântul Maslu
Sfântul Maslu

Două materii se deosebesc mai mult decât oricare altele în Biserica Ortodoxă. E vorba despre uleiul sfințit și despre Marele Mir. Aparent asemănătoare, acestea sunt utilizate cu întrebuințări distincte de preoți. Primul, fie ulei de măsline, fie de floarea-soarelui, se sfințește la Taina Sfântului Maslu, în ideea transmiterii lucrării tămăduitoare a Duhului lui Dumnezeu și poate fi găsit la candela sfinților sau la icoanele făcătoare de minuni. Celălalt este compus dintr-un amestec de ulei curat, plante aromate și rășini. Se sfințește în cadrul Liturghiei Sfântului Vasile cel Mare și poate fi utilizat de episcopi și de preoți la sfințirea bisericilor și la miruirea creștinilor.
Marele Mir se pregătește în Săptămâna Patimilor
Sfântul și Marele Mir este sfințit pentru a fi întrebuințat, în special, în cadrul Tainei Mirungerii. El reprezintă semnul vizibil al transmiterii darurilor Sfântului Duh acelora care se botează. Pregătirea și sfințirea Sfântului și Marelui Mir au devenit o lucrare de mare însemnătate în Biserica Ortodoxă, căci, fără el, Taina Mirungerii nu se poate săvârși. Acesta se pregătește numai în Săptămâna Patimilor și se sfințește de Soborul Arhiereilor Bisericii. Este folosit și la sfințirea pruncilor, fiind unși imediat ce sunt scoși din apa botezului. Este format din ulei pur de măsline și alte 40 de substanțe aromate, în care se găsește vin delicat, vechi, pregătit și fiert după o rânduială specială, solemnă, plus o mulțime de alte mirodenii și plante medicinale.
Untdelemn de la Sfântul Maslu
Maslul este „una dintre cele șapte Taine ale Bisericii”, o slujbă în care preoții spun rugăciuni speciale, iar cei bolnavi se vindecă prin ungere. Chiar dacă unii credincioși aduc la Taina Sfântului Maslu făină, pâine sau alte alimente, singura materie peste care se coboară harul Sfântului Duh este uleiul, ce are o mare putere sfințitoare și tămăduitoare asupra omului care-l ia cu credință. Acesta nu se resfințește, ci se pune într-o sticlă cu uleiuri de la cât mai multe slujbe de Sfântul Maslu (7, 9, 12 sau chiar 40). Deci nu se mai aduce același ulei sfințit la biserică. Uleiul de la Sfântul Maslu se poate administra, mai ales pentru cei bolnavi sau muribunzi, prin ungere pe frunte, făcându-se semnul Crucii, sau chiar pe rana celui bolnav, se mai poate lua dimineața pe nemâncate câteva picături sau se pot pune pe o bucățică de anafură.
„Mireasma” de la moaște lecuiește bolnavii
Pe lângă cele două tipuri de ulei sfințit în Biserica Ortodoxă enumerate mai sus, mai există și mirul ce curge din Sfintele Moaște ale unor sfinți, precum este Sfântul Nectarie din Eghina (Grecia). Acesta s-a născut într-o familie săracă de pe malul mării Marmara, fiind atins de Harul Duhului Sfânt și dedicându-și viața lui Dumnezeu. Chiar și după trecerea sa în neființă, minunile au început să apară și continuă și astăzi pentru cei care se apropie cu încredere de moaștele sale. Trupul Sfântului Nectarie a rămas neatins timp de 20 de ani, degajând o mireasmă cerească și delicată. Mormântul său, la Eghina, se numără printre pelerinajele cu cea mai multă lume din Grecia. Despre minunile săvârșite de Sfântul Nectarie în zilele noastre – mai ales vindecări de cancer și alte boli grave, ce se săvârșesc la moaștele sale ori cu untdelemn de la candela sa – s-au scris nenumărate cărți în Grecia, mare parte fiind traduse și în română. Veche de aproape patru secole și jumătate, Mănăstirea Radu Vodă din București, așezată pe o colină din imediata apropiere a Dâmboviței, chiar în centrul orașului, adună credincioșii de pretutindeni. Chiar și în ziua de azi, rugăciunile lor către Sfântul Ierarh Nectarie Taumaturgul sunt mai intense ca oricând în ziua prăznuirii sale (9 noiembrie). Uleiul sfințit nu se dă la animale și nu se aruncă.
„Vindecarea“ poate veni și din candelă…
Mai este untdelemnul din candelă, care arde la racla cu moaștele sfântului respectiv. Uleiul de la candelă este sfințit. Candelele din biserici, care ard la Sfintele Icoane ori la Sfintele Moaște, oferă credincioșilor ulei sfințit drept binecuvântare. Nu de puține ori s-a dovedit că uleiul din candela sfinților are puteri tămăduitoare. Vindecarea se datorează efectului ungerii cu acest ulei sfințit, ca taină a însănătoșirii trupului.
Rugăciunile credincioșilor și prezența sfinților în icoane și moaște duc la încărcarea acelui ulei cu binecuvântarea lui Dumnezeu.
De reținut este faptul că la candelă nu este nevoie de ulei sfințit, pentru că el se sfințește arzând acolo. Taina Sfântului Mir (Mirungerea) nu se poate confunda cu Taina Sfântului Maslu. Prima împărtășește credinciosului harul pentru creșterea duhovnicească, iar cealaltă se săvârșește la cererea bolnavului sau apropiaților săi în vederea însănătoșirii.
(Roxana Brănișteanu)



Recomandări

Sfințirea pietrei de temelie pentru cel dintâi locaș închinat Schimonahiei Elisabeta Lazăr, pustnica Giumalăului

Sfințirea pietrei de temelie pentru cel dintâi locaș închinat Schimonahiei Elisabeta Lazăr, pustnica Giumalăului
Sfințirea pietrei de temelie pentru cel dintâi locaș închinat Schimonahiei Elisabeta Lazăr, pustnica Giumalăului