Unitatea de Primire a Urgențelor (UPU) de la Spitalul Suceava lucrează în zilele aglomerate după protocolul național de triaj al cazurilor, în baza căruia pacienții sunt clasificați în funcție de gravitatea cazului, pe cinci culori: roșu, galben, verde, albastru și alb. Culorile stabilesc timpul maxim de la sosirea pacientului și până la consultarea de către primul medic, care poate fi de zero minute în cazul codului roșu și de până la 120 minute în cazul codului alb.
Șeful UPU Suceava, dr. Liviu Cîrlan, a arătat că în zilele cu un număr mare de prezentări, când se pune în practică protocolul pe culori, pacienții care se încadrează în primele două categorii ca și gravitate, respectiv cod roșu și cod galben, sunt consultați imediat, dar nu același lucru se întâmplă și în restul cazurilor care nu reprezintă urgențe majore, respectiv cele cu cod verde, albastru și alb, care sunt puse în stand-by din cauza lipsei de personal.
Personal medico-sanitar insuficient, la UPU „La ora 14.00, la UPU sunt doar doi medici, din care numai unul specialist în urgențe. Dacă apare un accident colectiv, cu trei-patru victime, din care două în stare gravă, cum se întâmplă uneori, medicii se concentrează asupra lui. În această situație, rămân descoperiți ceilalți pacienți, cu coduri inferioare, care vor trebui să aștepte. La Spitalul Floreasca din București, unde la Urgențe sunt zilnic aproximativ 500 de prezentări, există 40 de medici și 120 asistente, în timp ce la Suceava, la Urgențe, la o frecvență de 200 prezentări pe zi, sunt șapte medici și 26 de asistente. Pentru o funcționare optimală, am avea nevoie de 19 medici și 40 de asistente”, a subliniat Cîrlan, adăugând că la UPU s-au scos periodic posturi la concurs, dar nu s-a prezentat nimeni.
Pacienții, rugați să nu-și dramatizeze situația La rândul său, purtătorul de cuvânt al Spitalului Suceava, dr. Tiberiu Brădățan, a explicat că triajul pacienților se face de către un asistent medical, instruit special în acest sens, a cărui datorie este să stabilească gradul de urgență al pacientului, în funcție de câteva întrebări cheie adresate acestuia. Medicul a solicitat pacienților să dea dovadă de înțelegere și “să nu încerce să-și dramatizeze situația”, oferind cadrului mediu răspunsuri mincinoase.
„Sunt bolnavi grav, care din cauza stării în care se află nu sunt vocali, adică agresivi verbal, iar consultul lor poate fi întârziat tocmai de pacienții care vin la consultații obișnuite, dar care își exagerează afecțiunea și suferința în ideea de a avea prioritate. O astfel de atitudine incorectă generează situațiile tragice care ajung în atenția presei”, a punctat Brădățan.





