Atac la siguranța feroviară

Trenuri blocate și călători în pericol de moarte, din cauza hoților



Dacă firul ar fi atins locomotiva, exista pericolul unei tragedii
Dacă firul ar fi atins locomotiva, exista pericolul unei tragedii

Trei trenuri de călători, un Intercity și două trenuri accelerat, au fost blocate, în noaptea de sâmbătă spre duminică, zeci până la sute de minute, iar călătorii au fost în pericol de moarte, după ce persoane neidentificate au furat de pe doi stâlpi CFR din apropierea Gării Verești contragreutățile care țin întins firul de contact de deasupra liniei de cale ferată.
Dacă acel fir, prin care trec 27.000 de Volti, ar fi căzut pe garnitura de tren, atunci, susțin specialiști ai CFR, s-ar fi putut produce o tragedie.
„Nici nu vreau să mă gândesc ce s-ar fi putut întâmpla. Puteau fi călători electrocutați”
Sâmbătă noapte, în jurul orei 23:00, în stația CFR a intrat Intercity-ul 553 București –Suceava Nord. Pentru că firul de tensiune era lăsat, pantograful care face legătura dintre locomotivă și fire a fost distrus, iar trenul s-a oprit brusc.
Când s-au dus să vadă ce se întâmplă, angajații CFR au observat că fuseseră furate 14 contragreutăți de pe stâlpi, cel mai probabil de hoții de fier, care le vor comercializa la un centru de colectare a materialelor feroase. Pentru 200 de lei, cât ar lua pe acele contragreutăți, hoții au provocat pagube de ordinul miilor de euro și erau cât pe ce să provoace o catastrofă.
“Nici nu vreau să mă gândesc ce s-ar fi putut întâmpla. Puteau fi călători electrocutați. Doamne ferește!”, ne-a mărturisit, ieri după-amiază, un angajat al CFR.
Avarii a suferit și locomotiva acceleratului 1654, Vatra Dornei –București, al cărei pantograf era cât pe ce să fie distrus.
Un alt tren blocat din cauza inconștientei hoților de la Verești a fost acceleratul 1853, Constanta –Suceava.
Cea mai mare întârziere a avut trenul Intercity 553, de aproximativ trei ore. Garnitura de tren care venea de la București ar fi trebuit să ajungă în Gara Suceava Nord în jurul orei 23.40. A ajuns abia pe la ora 3 și 10 minute.
În cursul zilei de ieri, am încercat de mai multe ori să îl contactăm telefonic pe șeful Serviciului Județean al Poliției Transporturi Feroviare, comisarul Florin Catană, care este și purtător de cuvânt al instituției. Apelurile noastre, însă, au rămas fără răspuns.
35 de polițiști, pe 500 de kilometri de cale ferată
La Poliția Transporturi Feroviare, pe tot județul Suceava, care are și cea mai mare infrastructură feroviară din țară, aproximativ 500 de kilometri, lucrează în jur de 35 de polițiști, care nici dacă ar sta 24 de ore din 24 nu ar putea să acopere paza căilor ferate.
Adresele trimise către reprezentanții CFR, pentru asigurarea pazei cu cadre proprii, primesc același răspuns: nu sunt fonduri suficiente.
Ba mai mult, șefii de la București vor să mai restructureze din posturi și să lase și mai puțini polițiști la Transporturi Feroviare.
“Calea ferată e atacată din toate părțile”
Ani la rând, hoții au furat din căile ferate închise circulației feroviare, cum ar fi Gura Putnei – Nisipitu, întinsă pe circa 25 de kilometri și devenită impracticabilă după inundațiile din 2008. În ultima vreme, însă, hoții nu mai țin cont de nimic și comit furturi și pe liniile principale, chiar pe magistrala 500, cea care duce spre București.
“Săptămâna trecută am avut cinci furturi într-o singură zi. Calea ferată e atacată din toate părțile. La Șcheia, recent, au furat plăcuțele și șuruburile de fixare de la calea ferată. Angajații CFR au dat peste hoți când desfăceau în plină zi cântarul de la triajul Suceava. Au fost prinși hoți și la Câmpulung, la calea ferată. La Fălticeni, au fost prinși hoți care, la fel, au pus în pericol siguranța feroviară. Au fost arestați trei zile, după care li s-a dat drumul. Acum sunt din nou în libertate. Într-o zi, Doamne ferește, o să se întâmple o nenorocire și abia atunci o să se înceapă să se ia măsuri concrete. Dacă nu, o să fie prea târziu”, e resemnat unul dintre lucrătorii din cadrul structurilor Politiei TF.
Neputincioși în fața hoților de fier și cupru
În 2011, furturile comise de hoții de fier și cupru au explodat pur și simplu.
Pentru cei câțiva lei pe care îi obțin de la centrele de colectare, hoții atacă orice, de la case, macarale, calea ferată, tarabe din piețe, stâlpi de telefonie și chiar turnuri de supraveghere și comunicație.
Pagubele pe care le lasă în urmă sunt incomensurabil mai mari. Sunt cazuri în care hoții au smuls practic cablurile din pereții unor locuințe în construcție pentru câteva sute de grame de cupru, au devastat imobile, distrugând totul în cale, pentru câțiva lei pe care îi puteau câștiga.
Practic, nu există zi în care poliția să nu anunțe cel puțin un furt de acest gen. Oamenii legii par pur și simplu neputincioși.
Polițiștii recunosc că mai toată marfa furată ajunge la centrele de colectare, însă nu au anunțat până în prezent vreun dosar penal sau o amendă dată vreunuia dintre administratori ori angajații acestora.
Șeful Inspectoratului de Poliție Județean Suceava, comisarul-șef Ioan Nicușor Todiruț, a cerut ofițerilor de la Investigarea Fraudelor să verifice amănunțit activitatea tuturor acestor centre de colectare, în multe dintre acestea evaziunea fiscală fiind la ea acasă.
Deocamdată, însă, verificările au rămas fără răspuns.
Pe de altă parte, polițiștii i-au identificat în multe dintre furturi pe hoții de fier și cupru, însă și legislația pare neputincioasă în fața acestor indivizi, de cele mai multe ori aceștia fiind cercetați în stare de libertate și primind pedepse cu suspendare.