Amintiri frumoase

Trenul de epocă, pregătit pentru a circula pe căile ferate din Suceava



Locomotiva trenului de epocă
Locomotiva trenului de epocă

Compartimente tapisate și capitonate cu catifea roșie sau verde, furnir de trandafir și nuc, sticlă de Murano și cristale de Boemia. Cam asta vor putea vedea norocoșii care vor urca în trenul de epocă „Moldovița”, adus la Suceava zilele trecute pentru a circula pe traseul Cacica – Dărmănești – Putna, cu ocazia manifestărilor prilejuite de sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului, dar și a programului „Pelerin în Bucovina”.
O simplă vizionare a celor cinci vagoane construite în perioada 1885-1893, care vor fi atașate unei locomotive cu abur ceva mai tânără, de pe la 1900 și ceva, este suficientă pentru a fascina ochiul și pentru a lăsa vizitatorul impresionat pe viață. Iar când alături așezi imaginea trenurilor actuale, nu poți decât să ai nostalgii pentru vremuri cu parfum de romantism. Chiar și vagonul clasa a III-a, cu bănci de lemn, construit probabil pentru oamenii cu un nivel de trai mai scăzut, are farmecul său. Și oricum, nu se compară cu banchetele cu mușamaua tăiată din trenurile de astăzi.
Locomotiva prezintă mici defecțiuni
Adus, la propriu, la Suceava la începutul acestei săptămâni, trenul de epocă a intrat imediat pe mâna ceferiștilor locali. Locomotiva a rămas în Depoul Ițcani, iar cele cinci vagoane au fost remorcate până în Grupa tehnică. În afara unei curățenii exemplare, feroviarii au sarcina ca bijuteriile pe șine să fie funcționale la ora și ziua când vor pleca pe traseu.
La Depoul de la Ițcani, pe lângă locomotiva cu abur trebăluiau ieri după-amiază vreo trei-patru ceferiști. Mastodontul de oțel era „îmbălsămat” cu spumă, iar apoi salariații depoului ștergeau toate urmele de vaselină și mizerie cu mare grijă. Dan Dumitrescu, adjunctul șefului Depoului Ițcani, a mărturisit că locomotiva cu abur va avea parte de un tratament adecvat și de o pază pe măsură.
Între timp, ceferiștii au alte probleme pe cap. O pompă din angrenajul bătrânei locomotive este defectă, iar funcționarea s-ar putea să dea ceva rateuri, așa încât se ia în calcul inclusiv varianta ca trenul de epocă să fie împins cu o altă locomotivă, de generație mai nouă, iar locomotiva cu abur să fie doar ornamentală.
„Nu prea mai sunt meseriași pentru a interveni la această locomotivă, dar cred că ne vom descurca. Vom aduce foști colegi care au ieșit la pensie și care se mai pricep și sper ca totul să fie în ordine până când trenul va pleca pe traseu”, a precizat Dan Dumitrescu.
Excursii ad-hoc în vagoanele de epocă
În Grupa tehnică, acolo unde trenurile sunt pregătite pentru a pleca într-o nouă cursă, pe lângă cele cinci vagoane de epocă era aceeași agitație. Geamurile sunt spălate pentru ca Bucovina să se vadă fără dungă, podelele sunt măturate cu mare grijă, iar din canapele se aspiră tot praful. Pe scurt, totul se pregătește pentru o cursă de gală. Iar muncitorii nu scapă ocazia de a vizita vagoanele într-o excursie ad-hoc ce s-ar putea dovedi unică în viață. Aflată întâmplător prin zonă, fiica unui ceferist profită și ea de șansa care i s-a ivit și nu-și poate ascunde exclamațiile de uimire. „Mobilierul este din lemn, culorile sunt frumoase. Nu prea seamănă cu trenurile din ziua de azi și mi-ar fi plăcut să călătoresc cu așa ceva”, a mărturisit fata.
Și ceilalți angajați de la Calea Ferată, chiar dacă au în spate zeci de ani de muncă în sistem, nu au mai avut prilejul să urce într-un astfel de tren. Așa că, fiecare profită la maxim de prilej pentru o fotografie cu telefonul mobil și pentru a vedea cât mai multe din ceea ce însemna un vagon acum mai bine de un secol.
„Iuțeala maximă”, 30 km/h
După ce traseul și orarul vor fi bătute în cuie, trenul de epocă se va pune pe pufăit și va străbate rând pe rând gările pline de propria istorie. Curioșii vor putea să le admire mai amănunțit chiar dacă prin unele gări locomotiva nu va opri deloc. Și asta pentru că viteza de circulație, „iuțeala maximă” cum i se spunea pe vremuri, nu va fi prea mare. Cel puțin în cazul vagoanelor, viteza va fi limitată la 30 km/h, și asta în ciuda faptului că din construcție ar fi putut atinge și 45 km/h. „Pentru siguranță și pentru a evita accidentele”, ne-a explicat un ceferist această limitare. Cel mai vechi dintre vagoane a ieșit pe poarta fabricii în 1885, iar cel mai „tânăr” în 1893. De-a lungul timpului au suferit mai multe reparații și recondiționări, iar după cum arată plăcuțele nituite pe vagoane, ultimele retușuri datează de la începutul anilor 2000.
Vagonul salon, „bijuteria coroanei”
Cele cinci vagoane care vor fi atașate locomotivei cu abur sunt diferite. Fără îndoială, „bijuteria coroanei” este vagonul salon. Fotoliile cu catifea verde, lambriurile frumos lucrate și un mic băruleț îți dau senzația că te afli în celebrul Orient Expres. Va fi, cu siguranță, cel mai vizitat vagon, deși nici la clasa I lucrurile nu se prezintă rău. Ferestre cu sistem de închidere și deschidere, oglinzi și fotolii cu catifea roșie asigură confortul unei călătorii cum astăzi nu întâlnești.
Trenul mai cuprinde un vagon de clasa a II-a, unul de clasa a III-a, cel cu băncile de lemn, dar și un vagon poștă. Tot ceea ce mai rămâne de spus este doar: „Poftiți în vagoane”.
Cursă de probă astăzi la amiază
Trenul va putea fi admirat astăzi la amiază, până la orele 12.30, în Gara Burdujeni, când este programată plecarea într-o cursă de probă până la Vârfu Dealului și retur. De asemenea, pentru săptămâna viitoare, de pe 8 până pe 14 august sunt preconizate curse „regulate” între diferite locații din județ. Cursele pe care trenul de epocă le va parcurge nu au fost stabilite încă, și nici orarul sau prețul biletelor.



Vagon salon
Vagon salon
Vagon clasa I
Vagon clasa I
Vagon clasa a III-a clasa
Vagon clasa a III-a clasa
Vagoanele trenului de epocă sunt curățate
Vagoanele trenului de epocă sunt curățate
Vagoanele trenului de epocă sunt curățate
Vagoanele trenului de epocă sunt curățate
Vagoanele trenului de epocă sunt curățate
Vagoanele trenului de epocă sunt curățate
Trenul de epocă
Trenul de epocă
Trenul de epocă
Trenul de epocă
Trenul de epocă
Trenul de epocă
Locomotiva trenului de epocă
Locomotiva trenului de epocă
Locomotiva trenului de epocă
Locomotiva trenului de epocă
Locomotiva trenului de epocă
Locomotiva trenului de epocă
Vagon salon
Vagon salon
Locomotiva trenului de epocă
Locomotiva trenului de epocă