Un groaznic accident rutier s-a petrecut ieri, pe DN 17, la intrarea în Prisaca Dornei dinspre Câmpulung Moldovenesc, unde un tir încărcat cu cherestea a fost scăpat de sub control într-o curbă deosebit de periculoasă la stânga. Colosul s-a răsturnat și a alunecat ca o sanie până în peretele unei case, cei trei bărbați care se aflau în cabină murind zdrobiți între peretele casei și încărcătură. Printr-o coincidență înfricoșătoare, tragedia de ieri s-a petrecut în curtea aceleiași case în care, în mai 2013, un alt autotren, încărcat tot cu lemn, a luat patru vieți, în condiții aproape identice.
Au luat ultima masă, la restaurant, cu câțiva kilometri înainte de locul impactului
Din datele de anchetă adunate până aseară rezultă că cei trei oameni care au murit erau din orașul Băicoi, județul Prahova, iar miercuri au venit cu autotrenul la Câmpulung Moldovenesc, pentru a prelua o încărcătură de cherestea. Un detaliu care ar putea fi important în anchetă este că autovehiculul a avut o defecțiune, care însă ar fi fost remediată miercuri seară. Ieri, după ce mașina a fost încărcată, cei trei au plecat din Câmpulung Moldovenesc, nu înainte de a lua masa la un restaurant de la ieșirea din municipiu spre Prisaca Dornei. După ce s-au urcat în mașină cei trei aveau să mai trăiască doar câteva minute.
Martorii au văzut tirul în balans
Unul dintre șoferii care au văzut autotrenul scăpat de sub control, Iulian Ilie, a relatat pentru Monitorul de Suceava: „Venea tirul dinspre Câmpulung Moldovenesc, iar când l-am văzut în curbă era deja în balans. S-a răsturnat spre prima casă, pe care a căzut cherestea, iar apoi cabina s-a dus ca sania până în a doua casă”.
„Serveam o cafea și deodată am auzit un zgomot infernal în colțul casei”
În urma impactului cabina autotrenului, răsturnată, s-a transformat într-un morman de fiare, fiind imposibil de stabilit în primă fază câte persoane sunt în interior. Casa în care s-a izbit vehiculul greu este în proprietatea lui Daniel Grigorean. În mai 2013, bărbatul și-a pierdut un unchi și o verișoară, care au murit zdrobiți de un alt tir, în aceeași curte. Acum, soția, mama lui și o vecină se aflau în casă.
Elena Moroșan, vecina care se afla în vizită la familia în casa căreia s-a izbit autotrenul, a povestit clipele de coșmar: “Stăteam în casă, pe pat, serveam o cafea și deodată am auzit un zgomot infernal în colțul casei. Au sărit toate florile din geam, a sărit totul… de spaimă nici nu pot vorbi…”.
Gospodăria unei familii, un adevărat cimitir
Două din persoanele care se aflau în zonă la momentul tragediei au suferit atacuri de panică, fiind transportate la spital. Una dintre ele este mama lui Daniel Grigorean, care se afla în casă.
„Mama nici nu știe că sunt trei morți aici, în peretele casei noastre. Încă are coșmaruri de la accidentul din 2013. A mai fost un camion cu fructe care s-a răsturnat tot aici, astă-toamnă, iar acesta este al treilea. Tot am cerut să se pună limitatoare de viteză, dar nu s-a făcut absolut nimic”, era revoltat omul a cărui proprietate s-a transformat într-un adevărat cimitir, aici găsindu-și sfârșitul patru oameni în mai 2013 și trei acum.
Mărturia femeii care a văzut moartea cu ochii
Casa familiei vecine a fost și ea avariată de cheresteaua căzută din vehiculul greu.
Elena Țăranu, care se afla în interior, a văzut moartea cu ochii. A fost practic la un pas de a fi strivită de lemne.
„Eram în verandă, scoteam carne din congelator, și deodată am văzut cum vine spre mine tirul, era în balans… am apucat să fug din verandă în casă, iar la o fracțiune de secundă cheresteaua a intrat prin geam, lângă frigider, unde eram eu… Dacă nu-mi aruncam ochii pe geam, dacă eram cu spatele și nu vedeam, eram moartă acum”, a declarat femeia.
Pompierii s-au chinuit două ore și jumătate să ridice autotrenul
Numeroasele echipaje ale Inspectoratului pentru Situații de Urgență Suceava care au ajuns la fața locului au muncit două ore și jumătate pentru a putea ridica vehiculul greu.
Plutonierul major Alin Găleată, purtătorul de cuvânt al pompierilor militari suceveni, a declarat: “Am găsit autotrenul răsturnat, iar în interior erau surprinse trei persoane. Pentru extragerea acestora am fost nevoiți să aducem o automacara și autospeciala pentru descarcerări grele de la Suceava. Intervenția a fost deosebit de dificilă deoarece au existat scurgeri de carburanți care puteau provoca un incendiu oricând”.
Clipele de coșmar dinainte de moarte: urme de frânare de peste 50 de metri
După ce s-a reușit ridicarea capului tractor, pompierii au extras cele trei trupuri neînsuflețite. S-a constatat că toți cei trei bărbați erau decedați, cu leziuni incompatibile cu viața, astfel că operațiunile de resuscitare au devenit inutile.
Comisarul Petrică Jucan, șeful Serviciului de Poliție Rutieră Suceava, aflat la fața locului, a declarat că din primele cercetări rezultă că șoferul nu a adaptat viteza la condițiile de drum, în speță curbă deosebit de periculoasă, cauză din care nu a mai putut stăpâni autotrenul. La fața locului au fost măsurate urme de frânare de peste 50 de metri.
Din datele stabilite ulterior rezultă că la volan s-a aflat un bărbat în vârstă de 39 de ani, Marius Comșa. Alături de el, în cabină, se mai aflau Adrian Dumitrache, de 23 de ani, și Viorel Preda, de 30 de ani, toți din Băicoi.
Capul tractor este înmatriculat pe societatea SC RM Genova SRL Sebeș, în timp ce remorca figura pe numele unei societăți din Brașov.
Tragediacu patru morți din 2013
În mai 2013, în curtea aceleiași case, s-a produs unul dintre cele mai groaznice accidente rutiere din județ din ultimii ani. Scenariul este aproape identic cu cel de ieri. Un autotren încărcat cu cherestea, condus de un tânăr de 32 de ani, din Negrileasa – Stulpicani, a fost scăpat de sub control în aceeași curbă. Colosul a ieșit în afara drumului, s-a zdrobit de un gard, iar tonele de cherestea s-au prăvălit în curtea localnicului Daniel Grigorean. Doi oameni, tată și fiică, care tocmai se așezaseră pe banca unui leagăn, în curte, au fost pur și simplu striviți de lemne, fără a avea timp nici măcar să strige după ajutor. Nici cei doi bărbați din cabina autotrenului nu au scăpat, fiind striviți în urma teribilului impact cu gardul din beton al gospodăriei.
Parapetele de protecție și benzile rezonatoare au rămas doar la nivel de adrese oficiale
După accidentul din mai 2013, luarea unor măsuri urgente de prevenire a unor noi accidente era imperios necesară. Până la tragedia de ieri, la aproape doi ani distanță, singura măsură luată a fost de montare a unor limitatoare de viteză. Adică mai nimic.
Comisarul Petrică Jucan, șeful Serviciului Rutier Suceava, a declarat că s-au făcut mai multe adrese către Secția de Drumuri Naționale Câmpulung Moldovenesc, care are în administrare drumul, privind necesitatea luării de măsuri de siguranță.
„O ultimă informare de acest gen a fost făcută în noiembrie 2014. Am solicitat atunci Secției de Drumuri Naționale Câmpulung Moldovenesc montarea de parapeți dubli metalici, la marginea carosabilului, și de benzi rezonatoare, pe carosabil, cât și indicatoare de restricții de viteză de 30 de km/h. Până în momentul de față a fost montată doar restricția de 30 de kilometri la oră”, a explicat ofițerul care conduce poliția rutieră din Suceava.
Vinovații trebuie găsiți și sancționați drastic
Așadar, responsabilii de la Secția de Drumuri Naționale Câmpulung Moldovenesc nu au făcut aproape nimic pentru a încerca să salveze viețile de ieri. Un fapt de o gravitate extremă, pentru care ar trebui ca cei vinovați să fie sancționați drastic.
Monitorul de Suceava a tras un semnal de alarmă în luna februarie
În luna februarie a acestui an, Monitorul de Suceava a publicat un material în care atrăgea atenția asupra riscului de noi accidente grave în cuba de la intrarea în Prisaca Dornei dinspre Câmpulung Moldovenesc. Zona este foarte periculoasă, în condițiile în care curba este strânsă, iar casele din dreapta, pe sensul de mers Câmpulung Moldovenesc-Vama, sunt sub nivelul șoselei.
În acel material făceam referire la benzile rezonatoare și la parapete. Responsabilii de la Drumuri Naționale Câmpulung Moldovenesc invocau însă imposibilitatea de a dispune benzi rezonatoare în sezonul rece și promiteau că lucrarea se va face în primăvară. O scuză care nu poate fi acceptată, atâta timp cât lucrările puteau fi făcute în sezonul cald din 2014.
Traficul a fost blocat în totalitate timp de peste trei ore
În urma accidentului de ieri, traficul de pe DN 17, care leagă Suceava de Ardeal, a fost paralizat mai bine de trei ore. Pe ambele sensuri de mers s-au format cozi de kilometri. De exemplu, dinspre Câmpulung Moldovenesc, coada a ajuns până în zona Gării Câmpulung Est. Traficula fost reluat abia după ora 15.00, inițial pe un singur sens de mers.
După „Zidul Morții” avem și „curba morții”
După tragedia de ieri, curba de la intrarea în Prisaca Dornei dinspre Câmpulung Moldovenesc a devenit un adevărat loc al morții. Practic, în același loc au murit șapte oameni, patru în 2013 și trei ieri. Toți oamenii au murit pe proprietatea aceleiași familii. De altfel, două cruci aflate la cel mult zece metri de locul tragediei de ieri aminteau de accidentul din mai 2013. Inclusiv leagănul în care se aflau doi dintre oamenii care au murit în 2013 mai era încă la fața locului.