Transportul public de călători se va scumpi de anul viitor



Radu Vătafu şi Vasile Bilius, membri AGA a TPL
Radu Vătafu şi Vasile Bilius, membri AGA a TPL

– În vreme ce TPS înregistra pierderi lunare de un miliard de lei, TPL a încheiat anul cu bilanț pozitiv
– Pentru a fi crescute încasările, anul viitor va fi mărit prețul unei călătorii, vor fi controlate cu atenție bannerele publicitare amplasate pe stîlpii TPL și va fi cerută reducerea numărului de maxi-taxiuri și stabilirea altor trasee
În ciuda condițiilor precare în care își desfășoară activitatea noua societate de transport public a municipiului Suceava, TPL, care nu are un sediu propriu, lucrează cu aceleași echipamente și autoturisme pe care le-a avut TPS și trebuie să facă față concurenței neloiale din partea maxi-taxiurilor, care circulă în număr aproape dublu față decît era prevăzut în contractul cu Primăria Suceava, cele trei luni de activitate din 2005 s-au încheiat cu un bilanț pozitiv.
Membrii AGA de la TPL consideră că acest lucru a fost posibil datorită noilor formule de management, prin care sînt controlate strict toate activitățile societății.
“În vreme ce TPS înregistra pierderi lunare de un miliard de lei, noua societate, chiar dacă nu a pornit la drum nici cu un capital corespunzător, nici cu utilaje noi, fiind preluate 10 autobuze, 10 troleibuze și 10 maxi-taxi, din care doar 7 în stare de funcționare, a reușit să aibă lunar profit, chiar dacă unul foarte mic. Nici nu se putea altfel, pentru că pregătirea mașinilor pentru iarnă a costat foarte mult, la fel ca și „punerea pe picioare” a două din maxi-taxiurile stricate”, au precizat Vasile Bilius și Radu Vătafu, membri AGA la TPL.
Diferențele dintre cele două societăți de transport public local nu se opresc aici.
În vreme ce la TPS lucrau 187 de salariați, plătiți cu un salariu net mediu lunar de 6 milioane de lei, la TPL sînt angajate 132 de persoane, cu un salariu mediu net de 4,5 milioane de lei, la care se mai adaugă bonuri de masă de aproape 1,5 milioane de lei.
Cifra de afaceri a TPL este de 2,4 miliarde de lei lunar, din care 1,2 miliarde reprezintă încasări directe din bilete și abonamente, 250 de milioane – venituri din publicitate, iar 950 de milioane – subvențiile acordate de la bugetul local pentru cei 310 deținuți politici, peste 800 de pensionari cu venituri reduse, aproape 400 de studenți, precum și subvenționarea cu 50% a cheltuielilor curente activității de transport public în comun.
Membrii AGA consideră că TPL va înregistra încasări mai mari atunci cînd vor sosi noile autobuze și va fi redus numărul de microbuze de maxi-taxi care fac transport public în municipiu.
“TPL va înregistra eficiență maximă atunci cînd va fi dotat cu cele 15 autobuze Iveco noi și cînd numărul operatorilor va fi redus la jumătate. Atunci vor trebui scoase la licitație alte trasee și stabilită o altă redevență. Ca măsuri de creștere a încasărilor, vom rediscuta contractele de închiriere a stîlpilor TPL pentru amplasarea de bannere și vom controla mai bine respectarea contractelor, printr-un departament special, deoarece multe din bannerele amplasate nu au fost autorizate, ori a fost eliberată o singură autorizație, pentru care s-au amplasat cîte 3-4 bannere”, a declarat Radu Vătafu.
Nu în ultimul rînd, pentru sporirea încasărilor, conducerea TPL-ului intenționează ca în 2006 să modifice tarifele de călătorie, considerate cele mai mici din Moldova, prețul unui bilet fiind acum de numai 7.000 de lei.