Transportatorii cer reluarea atribuirii traseelor și amenință cu proteste



Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) solicită ministerelor Transporturilor și Afacerilor Interne să corecteze actele normative privind atribuirea traseelor și curselor de pasageri județene și interjudețene, amenințând cu proteste în cazul în care nu se va întâmpla acest lucru.
Transportatorii susțin că, în prezent, transportul județean și interjudețean de pasageri este „paralizat de incompetență și iresponsabilitate”, potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX, miercuri seară, de FORT.
În opinia celor de la FORT, transportul rutier de pasageri din România se confruntă cu „cea mai mare criză din ultimii cinci ani, ca urmare a deciziei de suspendare a atribuirii traseelor și curselor județene și interudețene”.
În comunicatul FORT se arată că în toamna anului trecut, Ministerul Transporturilor (MT) și Ministerul Administrației și Internelor (MTI) au stabilit calendarul atribuirii, criteriile valabile pentru licitația electronică, precum și punctajul oferit firmelor participante, în acest sens fiind emise o serie de acte normative, sub forma unor ordine de ministru.
Reprezentanții FORT subliniază că, la ședințele de dialog social în care au fost dezbătute ordinele în baza cărora urma să aiba loc licitația electronică, au atras atenția și au încercat să modifice „prevederile neprincipiale și fără bază legală, însă, din orgoliu și neprofesionalism, factorii responsabili din cele două ministere au insistat în a promova actele normative fără a ține cont de amendamente”.
Transportatorii mai susțin că, pentru a se pregăti de licitație și a răspunde cerințelor din criteriile de punctaj, agenții economici din transportul de pasageri au făcut un efort investițional la nivel național ce depășește, conform estimărilor FORT, 300 de milioane de euro.
Astfel, arată sursa citată, firmele de profil au făcut leasing-uri și credite bancare, omologări de tip, clasificări, instalări de aer condiționat, recarosări, inspecții tehnice periodice, depășind multe alte „bariere” birocratice, însă instanțele din Galați și Pitești au suspendat aplicarea ordinelor respective.
„Extrem de grav este faptul că decizia instanțelor de judecată a fost cunoscută de reprezentanții MAI și MTI încă 18 decembrie 2012, fără însă ca cei responsabili să miște vreun deget pentru a evita situația actuală”, mai spun reprezentanții FORT, în comunicatul citat.
În prezent, susțin transportatorii, investițiile lor sunt „în aer”, iar cei responsabili „aplică politica struțului, lăsând în ceață o întreagă industrie reprezentată de transportul rutier de pasageri”, potrivit comunicatului.
În acest context, FORT solicită public ministerelor de resort „să corecteze urgent actele normative în speță, reluând calendarul atribuirii în sistem electronic a traseelor și curselor”.
„În cazul în care situația nu va fi urgent corectată, transportatorii membrii FORT, ce reprezintă peste 75% din piața de transport, vor demara proteste la nivel național, ce se vor concretiza prin oprirea întregii activități de transport, inclusiv în autogări”, se arată în încheierea comunicatului.
Reprezentanții transportatorilor au precizat, pentru MEDIAFAX, că numărul companiilor de transport pasageri este de aproximativ 3.000, iar un protest al acestora ar avea efecte majore. „Peste 80 la sută dintre clienții acestor firme, cel puțin pe transportul județean, sunt navetiști, care ar însemna că nu vor mai ajunge la serviciu”, au mai spus aceștia.