Timpul destinat temelor acasă



Subiectul temelor acasă este un subiect cotidian. În discuțiile obișnuite, chiar spontane dintre două persoane care au copii, se intercalează și acest subiect.
Unii părinți se plâng că este prea mult, alții că este prea puțin. Unii consideră că nu mai au timp copiii lor de nimic altceva, ceilalți că au prea mult timp liber.
Într-o ședință cu părinții la o clasă vezi păreri diferite ale părinților față de același cadru didactic. Unii cer mai mult, alții mai puțin. În general aceste păreri diferă în funcție de copil și de așteptările părinților privind performanța lui.
Când este real prea mult și când nu este suficient?
Părinții pot fi subiectivi, copiii știu să prezinte situația în favoarea lor, iar cadrele didactice nu sunt șabloane. Fiecare situație este diferită.
Ceea ce este clar este că școala nu trebuie să elimine din viața copilului celelalte activități. Copilul trebuie să beneficieze de timp liber pe care să-l organizeze o parte după bunul plac, o parte după cerințele și obiceiurile familiei.
Un copil trebuie să aibă timp de joacă, de recreere, de sport, mișcare și odihnă.
Temele îndelungate afectează de obicei întreaga familie. Totul se învârte în jurul efectuării lor, se dezvoltă tensiuni, nemulțumiri, reproșuri etc.
Competiția, dorința de a fi bun, performant, sunt lucruri pozitive atât timp cât prețul lor nu este prea mare cât să devină riscant. Sunt uneori cadre didactice care exagerează, alteori unii părinți. Din acest tandem copilul este de multe ori exclus.
În clasa I temele nu ar trebui să depășească o oră, în clasă a două o oră și jumătate, două ocazional (când are de învățat o poezie, când pregătește o evaluare etc.). În clasele a treia și a patra nu ar trebui depășite două ore, trei în cazuri speciale. Dacă în clasa I într-o oră abia face niște liniuțe sau scrie câteva cuvinte, în clasa a patra face o compunere și o problemă. Capacitatea de lucru și viteza se dezvoltă treptat.
Școlarii pot fi ajutați să-și împartă timpul, deoarece ei nu au viziunea unei săptămâni întregi. Sunt zile mai aglomerate și zile mai lejere. La o anumită disciplină se poate învăța în ziua în care a fost predarea, urmând ca în ziua respectivă să fie necesară doar repetarea.
Oricum ar fi, nu este de dorit ca un școlar mic să fie pus în situația de a renunța la toate celelalte activități și să lucreze până seara târziu.
Temele acasă ocupă prea mult timp ?
Există situații în care părinții constată că temele ocupă prea mult timp copilului lor astfel încât nu-i rămâne timp pentru recreere și joacă și se culcă târziu.
Ca părinte trebuie să accepți că uneori este nevoie de un efort prelungit, dar acesta nu trebuie să devină constant.
Suprasolicitarea poate să atragă multe efecte nedorite de la oboseală-boală, la refuz-indiferență.
Un prim punct de verificare ar putea fi ritmul de lucru al copilului. O discuție cu învățătoarea privind timpul necesar aproximat de aceasta, o discuție cu alți părinți privind timpul necesar copiilor lor pot să-ți dea informații privind ritmul de lucru al copilului tău.
O altă verificare ar putea fi corectitudinea și implicarea efectivă a copilului. Uneori stă la masă de lucru, dar se ocupă de alte lucruri sau intercalează alte activități care îi perturbă concentrarea.
Gestionarea timpului este și ea necesară. Sunt zile în care sunt comasate mai multe obiecte solicitante. Unele dintre acestea pot fi parcurse în zilele mai lejere sau în week-end.
Menținerea atenției și puterea de concentrare sunt și ele importante. Eventualele probleme de vedere pot produce întârziere și oboseală suplimentară, la fel ca orice altă afecțiune sau disconfort.
Un alt motiv care trebuie analizat este nivelul de solicitare al copilului în diverse activități extrașcolare, cercuri, cluburi etc.
Importanță au și unele mici detalii cum ar fi ora la care își face temele, locul de studiu, ordinea, curățenia, aerisirea, liniștea și eliminarea factorilor perturbatori.
Dacă toate aceste motive sunt eliminate și aglomerarea și volumul mare de lucru se datorează doar cadrelor didactice este cazul unei discuții cu acestea.
Spraaglomerarea trebuie prevenită și evitată.
www.problemele-copilului-meu.ro