– În cadrul ședinței Comisiei Consultative ce va avea loc astăzi, primarii trebuie să-și spună părerea despre o serie de probleme de importanță majoră pentru județ, respectiv posibilitatea comasării unor localități, oportunitatea construirii unei autostrăzi cu fonduri private, precum și necesitatea promovării unor programe de dezvoltare
Ședința Comisiei Consultative care va avea loc în cursul zilei de astăzi va reprezenta un adevărat test pentru primarii suceveni, avînd în vedere că pe ordinea de zi sînt trecute cel puțin patru puncte de importanță majoră pentru dezvoltarea județului Suceava. Potrivit spuselor prefectului județului, Orest Onofrei, primarilor suceveni li se va cere părerea în ceea ce privește posibilitatea comasării unor localități, oportunitatea construirii unei autostrăzi cu fonduri private, precum și necesitatea promovării unor programe de dezvoltare, în special în domeniul turismului și al realizării programului de management a deșeurilor menajere. Cei mai vizați par a fi primarii din comunele Șcheia, Ipotești și Moara, avînd în vedere că în ultima perioadă de timp, atît Orest Onofrei, cît și primarul municipiului reședință de județ, Ion Lungu, au înaintat propunerea alipirii celor trei localități la municipiul Suceava. Astfel, prefectul de Suceava declara că va propune primarilor suceveni analizarea posibilității reorganizării administrative a localităților din județ. El a dat ca exemplu posibilitatea trecerii comunelor limitrofe marilor orașe în administrarea acestora. Un caz concret ar fi municipiul Suceava, care, în opinia lui Onofrei, ar putea prelua comunele Șcheia, Ipotești și Moara. Prefectul spune că acest lucru ar putea fi posibil „dacă ar dispărea anumite orgolii, și interese locale”. Prefectul consideră că alipirea comunelor limitrofe la marile orașe s-ar putea face cu păstrarea unor forme de administrație locală, chiar și cu menținerea unui primar și a unor consilieri locali. „La ora actuală, multe dintre orașe sînt blocate, nu au unde să se extindă. În această situație este și municipiul Suceava, care nu are unde să se extindă. Singura soluție este să preia comunele Șcheia, Ipotești și Moara. Șcheia cu Suceava, de exemplu, pot cîștiga mai mult împreună decît separat. Asta cu atît mai mult cu cît, de 15 ani, se încearcă să se vadă care este limita între Suceava și Șcheia. Și e un lucru ciudat să fie separate, pentru că jumătate din afacerile din Șcheia spun că sînt în Suceava, dar și locuitorii de acolo se revendică suceveni”, a mai declarat Onofrei. De asemenea, o atenție deosebită va fi pusă pe posibilitatea construirii din fonduri private a unei autostrăzi care să lege orașele Siret și Vatra Dornei. El a precizat că un astfel de proiect ar costa aproximativ 400-500 milioane de euro, în condițiile în care distanța dintre cele două orașe este de aproximativ 100 de kilometri, iar costul realizării unui kilometru de autostradă este de 3-5 milioane de euro. Prefectul de Suceava a mai afirmat că va discuta cu toți parlamentarii de Suceava despre posibilitatea punerii în practică a unui asemenea proiect. „Avantajul realizării autostrăzii în regim privat ar fi că degrevează bugetul național de o asemenea investiție și dacă se găsesc doritori, nu e exclus ca o astfel de inițiativă să fie extinsă și în alte zone. Eu cred că dacă ești cu un pas înaintea politicilor europene, ești foarte ușor de luat în calcul la următoarea etapă de dezvoltare europeană”, a mai spus Onofrei. Nu în ultimul rînd, în cursul zilei de astăzi primarii suceveni vor trebui să-și spună părerea și despre modul în care ar putea fi realizat proiectul de gestionare a deșeurilor, una dintre variante fiind accesarea unor fonduri europene de coeziune.