Țepe prin poștă pentru sucevenii creduli



Țepe prin poștă pentru sucevenii creduli
Țepe prin poștă pentru sucevenii creduli

– „Desfaceți acest plic imediat. O să fiți sigur cîștigătorul unui apartament..”, așa „sună” anunțul trimis de Pandora Cosmetics SRL către suceveni
– Numai după o atentă parcurgere a textului „cîștigătorul” este înștiințat că poate cîștiga, după o tragere la sorți, un apartament, un Chervolet Kalos și 5000 de lei noi numai dacă va comanda cel puțin două produse oferite de respectiva firmă
– „La prima vedere, este o înșelătorie cum a fost și anul trecut cu firma Datamarket. În acest caz este vorba despre publicitate abuzivă, firma încercînd să ducă în eroare clientul. Este foarte posibil ca tragerea la sorți nici să nu aibă loc, iar premiile să nu fie acordate niciodată. Vom sesiza Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului, care va face verificări și va lua măsurile necesare”, ne-a declarat Vasile Latiș, directorul OJPC Suceava
În preajma sărbătorilor de iarnă, pe lîngă bucuria petrecerii sărbătorilor, unii suceveni au primit o veste care i-a făcut, în primă fază, să exulte de bucurie. Prin intermediul unei înștiințări poștale aceștia erau anunțați că au cîștigat un apartament. „Desfaceți acest plic imediat. O să fiți sigur cîștigătorul unui apartament…”, așa „sună” anunțul trimis de Pandora Cosmetics SRL către sucevenii aleși pentru a primi marea veste. Vestea cea mare este „întreținută” și după desfacerea plicului, „cîștigătorul” fiind anunțat cu litere de-o șchioapă că a „dat lovitura” și va intra în posesia unui apartament în valoare de 200.000 de Euro. „Da, Elena P. Aparții categoriei 301 și o să cîștigi primul tău premiu. O să cîștigi un apartament în valoare de pînă la 200.000 de Euro, dacă ne trimiți chiar acum talonul tău de mai jos, completat cu cel puțin o comandă și vei fi marele cîștigător”. „Cîștigătorul” se dumirește abia după o foarte atentă parcurgere a textului, în josul paginii firma schimbîndu-și anunțul cu 180 de grade. „Poți cîștiga un apartament, un Chervolet, 5000 de lei noi, multe alte cadouri, sau chiar pe toate, conform informațiilor prezentate în document”. Trebuie precizat că acest text este scris cu caractere mici, fiind puțin vizibil. După o atentă parcurgere a textului, „fericitul” cîștigător este invitat să comande unul dintre produsele oferite de firmă, această comandă fiind obligatorie pentru participarea la tragerea la sorți care i-ar putea aduce clientului mult anunțatul apartament. În nici unul din pliantele din plic nu este specificată însă data și locul unde va avea loc tragerea la sorți pentru apartamentul de 200.000 de euro și pentru celelalte premii. Firma respectivă „plusează” și mai mult, invitîndu-i pe suceveni să încerce produsele în mod gratuit. „Toate produsele sînt verificate bucată cu bucată de producător înainte de a vă fi trimise. Dacă, din orice motiv, nu sînteți mulțumiți, le puteți returna în termen de 30 de zile, și noi vă trimitem toți banii pa care i-ați dat pe ele, prompt și politicos, fără nici un fel de întrebare sau comentariu”. Totuși cei de la Pandora Cosmetics SRL nu uită să-i înștiințeze pe suceveni că înainte de a proba produsul trebuie să achite coletul. „Cine garantează returnarea banilor? Dacă oferta ar fi reală, produsul ar fi trebuit să fie trimis gratuit iar apoi, după cele 30 de zile de probă, clientul să achite valoarea coletului”, este de părere Vasile Latiș, directorul Oficiului Județean pentru Protecția Consumatorului.
– „Anunțul cîștigării unui apartament este scris la timpul viitor, deci, este doar o posibilitate”
Pentru a afla mai multe amănunte despre desfășurarea așa-zisului concurs, reporterii „Monitorului de Suceava” au contactat reprezentanții Pandora Cosmetics SRL la numărul de relații cu clienții. Ușor iritată de faptul că vrem să știm cum intrăm în posesia apartamentului, tînăra care ne-a răspuns la telefon încearcă să ne explice că nu prea știm să citim. „Pentru a cîștiga unul din premiile noastre trebuie să comandați de la noi cel puțin un produs și, prin tragere la sorți, ați putea cîștiga apartamentul sau mașina”, ne-a declarat aceasta.
Deși îi citim anunțul în care se spune clar că persoana care a primit înștiințarea poștală va cîștiga un apartament dacă va comanda un produs al firmei, aceasta ne contrazice, afirmînd că anunțul este scris la timpul viitor. „Este o campanie comercială care a început în martie 2005 și care se va încheia în luna martie a acestui an cu o tragere la sorți pentru apartament, mașină și 5000 de lei noi. Anunțul cîștigării unui apartament este scris la timpul viitor, deci este doar o posibilitate”, a precizat iritată reprezentanta firmei Pandora, ignorînd textul scris pe fața plicului, pe care i l-am citit insistent de mai multe ori. Nici în momentul în care o întrebăm de ce nu este specificat în pliantele din plic data și locul tragerii la sorți nu primim un răspuns mai clar. „Dacă doriți detalii vi le trimitem prin email”, s-a mulțumit să ne declare reprezentanta Pandora Cosmetics SRL. După cum am precizat, pentru a putea participa la tragerea la sorți din martie (dacă va exista una), sucevenii trebuie să comande măcar unul din produsele oferite de firmă. Astfel, clienții pot comanda „Crucea Albastră” la 39 de lei noi, „Inelul Dragostei” la 49 de lei noi sau „Îngerul păzitor” la 49 de lei noi. În pliantele trimise, sucevenii sînt „informați” că „această cruce albastră vă poate readuce cheful și puterea pentru viață, încrederea în sine, farmec, succes, dragoste și, de ce nu, bani” precizînd că „cei mai mari cercetători au depistat fenomenul, dar nu-i pot explica resursele”.
– „Îi sfătuiesc pe suceveni să nu dea curs acestor așa zise concursuri”
Pentru a desluși „ițele” acestei așa-zise campanii comerciale, am contactat reprezentanții Oficiului Județean pentru Protecția Consumatorului Suceava. „La prima vedere este o înșelătorie cum a fost și anul trecut cu firma Datamarket. În acest caz este vorba despre publicitate abuzivă, firma încercînd să ducă în eroare clientul. Este foarte posibil ca tragerea la sorți nici să nu aibă loc, iar premiile să nu fie acordate niciodată. Vom sesiza Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului, care va face verificări și va lua măsurile necesare”, ne-a declarat Vasile Latiș, directorul OJPC Suceava. Acesta a precizat că textele trimise de Pandora Cosmetics SRL sucevenilor sînt scrise cu tendința de a duce în eroare eventualii clienți și a-i convinge să comande produsele oferite de firmă. „Îi sfătuiesc pe suceveni să nu dea curs acestor concursuri și să aștepte concluziile cercetărilor pe care le vom întreprinde în cel mai scurt timp”, a ținut să precizeze Vasile Latiș.
– „Marele Concurs” Datamarket, un alt concurs „fantomă” în a cărui „plasă” au căzut și sucevenii
Trebuie precizat că luna trecută, OJPC Suceava a primit reclamații de la suceveni care au fost păcăliți de o firmă bucureșteană care îi “ușura” de cel puțin 1,5 euro printr-o metodă inedită. Mai exact, era vorba despre un concurs național, care “răsplătea” cîștigătorii cu șapte premii mari, plus alte mii de premii surpriză. Sucevenii trebuiau să răzuiască pelicula aurie de pe fața unui talon publicat în presa centrală, iar dacă apărea mesajul scris „ai cîștigat” urmat de un cod numeric de șapte cifre , erau „fericiții cîștigători” ai unui premiu consistent. Pentru a intra în posesia premiului cîștigătorii trebuiau să sune la un număr de telefon, apel taxat cu 1,5 euro pe minut, fără TVA. În loc de informațiile privitoare la modul de intrare în posesia premiilor, sucevenii erau “întîmpinați” de mesajul “post telefonic nealocat” și suportau prețul apelului. La adresa firmei Datamarket nu a putut fi contactată nici o persoană pentru informații și lămuriri. S-a constatat așadar, după cum a declarat Vasile Latiș, „nerespectarea condițiilor declarate în pliantul publicitar și prejudicierea intereselor economice ale consumatorilor prin practicarea publicității înșelătoare”. Și în acest caz a fost vorba despre un concurs fantomă ce urmărea obținerea unui profit prin încălcarea legislației și a drepturilor consumatorului. Așadar, pentru evitarea acestor înșelătorii, sucevenii trebuie să fie foarte atenți atunci cînd se hotărăsc să participe la un concurs și să sesizeze OJPC-ul atunci cînd condițiile de participare li se par suspecte.