Taxa de utilizare a tronsonului Comarnic-Brașov va fi, în primul an de folosire a segmentului de autostradă, de circa un euro pentru fiecare autoturism, a declarat, ieri, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu.
Nivelul taxei va fi fixat de piață și dacă acesta va fi prea mare șoferii vor folosi DN1, a afirmat Berceanu.
„Nu putem ști cât va fi taxa în anul 26 de utilizare. Eu nici nu cred că voi mai fi atunci și deci nu mă va mai pasiona acest subiect”, a spus el.
Cuantumul taxei anunțat de Berceanu este mai mic decât cel vehiculat până în prezent, de 1,7 – 1,8 euro pe mașină.
Berceanu a semnat ieri, împreună cu președintele grupului francez Vinci și un reprezentant al companiei elene Aktor, contractul de concesiune, pe 30 de ani, pentru tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov, proiectul urmând să fie finalizat până în ianuarie 2014.
Proiectul este primul contract din România de construcție prin concesiune a unui tronson de autostradă.
Statul va plăti în cei 30 de ani, în total, 4,8 miliarde de euro.
Din suma totală, 3,108 miliarde euro reprezintă cheltuieli cu împrumutul principal, 670 milioane euro – cheltuieli cu creditul subordonat, 323 milioane euro – cheltuieli legate de operare și întreținere, 584 milioane euro – taxe, impozite și alte costuri financiare, 146 milioane euro – inflația, potrivit Ministerului Transporturilor. Suma de 323 de milioane de euro aferentă cheltuielilor legate de operare și întreținere reprezintă doar o parte din costul total al acestei activități, restul fiind suportat din taxele de concesiune – taxa de autostradă, chirii și altele.
Construcția propriu-zisă a tronsonului, în lungime de 55 de kilometri, va costa circa 1,2 miliarde de euro. Șoseaua va avea 30 de kilometri de tuneluri, din care cel mai lung va avea 3,8 kilometri. Autostrada va avea cinci noduri rutiere, la Comarnic, Sinaia, Bușteni, Predeal și Râșnov.
După închiderea financiară (etapa ulterioară semnării contractului, care vizează obținerea de finanțare, n.r.) consorțiul are la dispoziție maxim un an pentru a efectua studiile geotehnice și proiectul tehnic, iar ulterior va începe construcția propriu-zisă, a spus Berceanu. Dacă termenul de realizare a autostrăzii va depăși patru ani, asocierea va plăti penalități, iar dacă va realiza mai devreme autostrada va primi o bonificație.
„Pe noi ne interesează dacă ei nu pot să facă închiderea financiară și pot să vină să spună că renunță. Noi credem însă că fiind un consorțiu atât de puternic va găsi posibilități de finanțare, iar BEI (Banca Europeană de Investiții, n.r.) mie personal mi-a spus că sunt interesați să participe la finanțare”, a spus Berceanu.
El a spus că pe lângă costul execuției construcției, asocierea va suporta, pentru 26 de ani, costuri legate de întreținere și reparații capitale, care vor fi efectuate la un interval de opt ani.
Dacă taxele colectate de la șoferi nu vor acoperi sumele convenite cu consorțiul, diferența va fi asigurată de la bugetul de stat. Similar, dacă din taxe se vor strânge sume mai mari decât cele stabilite în contract, diferența va fi vărsată la buget.
Întrebat dacă proiectul ar putea avea întârzieri din cauza descoperirilor arheologice, ministrul a afirmat că acest lucru este posibil.
„De exemplu poate să cadă un asteroid la jumătatea autostrăzii. Sigur că se poate întâmpla orice, dar sper să nu se găsească atât de multe lucruri arheologice încât să schimbăm traseul, cum s-a întâmplat la Medgidia, pe tronsonul Cernavodă-Constanța”, a arătat Berceanu.
Oficialul a adăugat că până la data inaugurării autostrăzii Ministerul Transporturilor va lua o decizie în ceea ce privește plata concomitentă a rovinietei și a taxei de autostradă, interzisă în UE.
El a amintit că autoritățile vor introduce, în următoarele săptămâni, un sistem electronic de verificare a rovinietei, prin care camerele de supraveghere vor citi numărul de înmatriculare al mașinilor, un echipament software va căuta într-o bază de date numărul respectiv și dacă acesta figurează fără rovinietă șoferul va fi obligat, într-o primă instanță, să plătească taxa respectivă, iar dacă refuză va primi o amendă.