Guvernul va suspenda pe o perioadă de 3-6 luni taxa de poluare auto percepută la achiziția de vehicule noi, pentru a limita importurile de mașini vechi, a anunțat, ieri, premierul Călin Popescu Tăriceanu. El a precizat, într-o conferință de presă susținută la Guvern, că a avut consultări, săptămâna trecută, cu directorul general al grupului Renault România și al Automobile Dacia privind perspectivele întreprinderii și că va avea astfel de discuții și cu celelalte companii din domeniu, astfel încât să poată fi introduse măsurile adecvate de protejare a industriei interne de profil.
„Eu am spus că importurile de vehicule second-hand vor omorî piața internă și astăzi lucrurile se văd și au o amploare deosebită. Există o mare îngrijorare la Dacia și mă bucură că președintele a abordat acest subiect. Voi avea o consultare cu președintele pe acest subiect și foarte rapid voi decide la nivelul Guvernului câteva măsuri care să ducă la limitarea acestor importuri. Cea mai eficientă măsură este suspendarea importurilor prin anularea taxei pentru mașinile noi. Practic, păstrăm taxa pentru mașinile second-hand. Vedem cum reacționează piața, o mai extindem încă trei luni, după aceea vedem ceea ce este de făcut, găsim o altă formulă, nu știu, dar trebuie făcut ceva fără îndoială”, a spus Tăriceanu.
Decizia va fi aprobată în următoarea ședință de Guvern
El a confirmat informația MEDIAFAX, conform căreia a discutat, ieri, cu președintele Traian Băsescu pe acest subiect și a arătat din nou că nu dorește ca România să fie transformată într-un cimitir de mașini vechi aduse din alte țări europene.
„Dacă cumva o să îmi spuneți că a spus Comisia Europeană nu știu ce, am să vă spun să-i întrebați la rândul vostru pe cei de la Comisie dacă ei sunt responsabili de păstrarea locurilor de muncă în România, că știți atunci când a fost problema cu taxa de poluare ce discuții am avut. Toată lumea mă întreba: «Dacă spune Comisia Europeană nu știu ce?». Dar ce spune Comisia când încep să își restrângă activitățile și locurile de muncă sunt puse în pericol?”, a întrebat Tăriceanu în conferința de presă.
El a precizat că decizia de suspendare a taxei auto în cazul mașinilor noi va fi aprobată în ședința de mâine a Guvernului sau în următoarea reuniune a Cabinetului.
„Va trebui să avem grijă să continuăm programul de stimulare a vânzărilor noi nepoluante prin Programul «Prima de casare» și va trebui acum, pe final de an, să vedem dacă este cazul să facem niște redistribuiri ale cotelor rămase neutilizate pentru a ajuta industria autohtonă”, a adăugat Tăriceanu.
Supracontroale la RAR
Premierul a mai anunțat că va solicita ministrului Transporturilor să verifice, prin „supracontroale”, dacă la Registrul Auto sunt respectate condițiile de verificare tehnică a mașinilor second-hand, arătând că există numeroase informații conform cărora mașini care nu corespund din punct de vedere tehnic primesc aprobarea tehnică și sunt înmatriculate.
Președintele Traian Băsescu a declarat, ieri, după vizita efectuată la Uzina Dacia Mioveni, că o măsură pentru ieșirea din criza actuală, care afectează și domeniul auto, ar putea fi suspendarea temporară, pe un interval de șase luni, a taxei de înmatriculare pentru mașinile noi, după modelul Germaniei.
Președintele a arătat că situația actuală din domeniul auto este „puternic afectată de realitățile pieței” și că printre măsurile pentru depășirea crizei se numără suspendarea temporară a taxei de primă înmatriculare pentru mașinile noi, continuarea programului rabla, supravegherea înmatriculării ilegale a autoturismelor second hand și creditarea furnizorilor către Dacia.
Surse ministeriale au declarat, săptămâna trecută, că premierul Tăriceanu a spus miniștrilor, în ședința Guvernului, că formula de calcul a taxei de poluare auto ar trebui schimbată, deoarece s-a dovedit că aceasta nu a stopat importul de mașini second-hand, principala variantă luată în calcul fiind eliminarea taxei de poluare auto în cazul achiziționării de mașini noi.
Tăriceanu a susținut atunci că taxa de poluare auto nu va fi eliminată și a arătat că Guvernul va analiza un set de măsuri pentru diminuarea efectelor generate de importurile de mașini second-hand, care au creat probleme industriei auto din România.
Efectele crizei în industria auto
Criza financiară globală a avut efecte în mai multe sectoare economice din România, precum industria auto, unde compania Dacia și-a întrerupt de mai multe ori producția, acuzând scăderea pieței interne din cauza taxei de poluare auto.
Numărul înmatriculărilor de autoturisme second-hand de import a crescut cu 104,8% în primele zece luni, față de aceeași perioadă a anului trecut, la 205.086 unități, iar înregistrările de mașini noi au scăzut cu 2,4%, pentru aceleași perioade de raportare, la 252.935 automobile, potrivit datelor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
Taxa de poluare auto va fi suspendată pe o perioadă de 3-6 luni pentru vehicule noi
