Taxa auto pentru mașinile noi Euro 4 sub 2.000 cmc va fi între 420 de euro și 950 de euro



Valoarea taxei de primă înmatriculare va crește de două – trei ori la mașinile noi Euro 4, respectiv 420 de euro la capacități de 1.400 centrimetri cubi, 480 de euro la 1.600 cmc și 950 de euro la 1.900 cmc, dar scade de zece ori la mașinile Euro1 vechi de 14 -15 ani, între 323 euro și 652 de euro.
Pentru o mașină nouă Euro 4 cu motor între de cel mult 1.400 centimetri cubi, taxa auto va crește de 2,6 ori, de la 161 euro la 420 euro, iar pentru același tip de autovehicul, dar cu o vechime cuprinsă între 1 și 3 luni, nivelul aplicat urcă de la 161 euro la 403 euro, conform propunerilor transmise Comisiei Europene de către Guvern și obținute de MEDIAFAX.
Cuantumul de creștere aplicat taxei actuale scade proporțional cu vechimea mașinii Euro 4, cilindree de 1.400, de la 161 euro la 391 euro (vechime de 3-6 luni), de la 161 euro la 378 euro (vechime 6-9 luni) și de la 284 euro la 344 euro (vechime 1-2 ani).
Pentru autovehicule de acest tip, dar cu o vechime mai mare, taxa auto va scădea ușor față de nivelul actual, de la 328 euro la 315 euro (vechime 2-3 ani), de la 328 euro la 290 euro (vechime 3-4 ani) și de la 299 euro la 265 euro (vechime 4-5 ani).
Pentru o mașină nouă Euro 4 cu motorizare de 1.400-1.600 cmc, taxa auto va crește tot de 2,6 ori, de la 184 euro la 480 euro, iar pentru același tip de autovehicul, dar cu o vechime cuprinsă între 1 și 3 luni suma plătită urcă mai puțin, de la 184 euro la 461 euro. În acceași categorie, vehiculele cu vechime de 3-6 luni vor fi taxate cu 446 de euro, față de 184 euro în prezent, iar taxa crește de la 184 euro la 432 euro (vechime 6-9 luni) și de la 324 euro la 394 euro(vechime 1-2 ani).
Ca și la capacitățile mai mici, taxa scade pentru autovehiculele Euro 4 cu cilindree între 1.400 -1.600 cmc mai vechi de doi ani, de la 375 euro la 360 euro (vechime de 2-3 ani), de la 375 euro la 331 euro (vechime 3-4 ani) și de la 342 euro la 302 euro (vechime 4-5 ani).
Pentru o mașină nouă Euro 4 cu cilindree de 1.600-1.900 cmc, taxa auto aproape se dublează, de la 509 euro la 950 euro, o majorare similară fiind operată și în cazul mașinilor cu o vechime de 1-3 luni, de la 509 euro la 912 euro. O taxă mai mare va fi plătită și pentru mașini cu o vechime de 3-6 luni, de la 509 euro la 884 euro, și de 6-9 luni, de la 509 euro la 855 euro.
Pentru o vechime de 2-3 ani taxa scade cu o treime la mașinile Euro 4 (motoare de 1,6-1,9 litri) de la 1.040 euro la 713 euro, la vechime de 3 – 4 ani de la 1.040 euro la 656 euro, iar la vechime de 4-5 ani de la 948 euro la 599 de euro.
Cota de majorare a taxei se păstrează în linii generale și pentru mașinile noi Euro 4 cu o capacitate mai mare de 1.900 de cmc, o creștere mai puțin semnificativă urmând să fie operată doar la motorizări de peste 3.001 cmc.
Astfel, vehiculele noi Euro 4 cu cilindree între 1.900 și 2.000 vor fi taxate aprope de două ori mai scump, cu 1.000 de euro față de 536 de euro, nivel aplicat în prezent pentru toate mașinile din această categorie mai noi de 9 luni. Taxa crește pe diferite bande la 960 de euro (vechime 1-3 luni), 930 de euro (vechime 3-6 luni) și 900 de euro (vechime 6-9 luni).
La această categorie, nivelul de taxare va scădea începând de la vehiculele mai vechi de un an, de la 945 euro la 820 de euro (vechime 1-2 ani ), de la 1.095 euro la 750 euro (vechime 2-3 ani), de la 1.095 euro la 690 euro (vechime 3-4 ani) și de la 998 de euro la 630 de euro (vechime 4-5 ani).
Noua grilă prevede o dublare și la taxarea autovehiculelor noi Euro 4 dotate cu motorizări de 2.000 – 2.200 de centrimetri cubi, de la 842 de euro la 1.540 de euro. Taxa de 842 de euro valabilă și pentru primele 9 luni de la fabricație va urca la 1.478 de euro în cazul mașinilor cu vechime de 1-3 luni, la1.432 de euro (vechime 3- 6 luni) și 1.386 euro (vechime 6 luni-9 luni).
La o vechime de 1-2 ani taxa pentru Euro 4 (2 – 2,2 litri) coboară de 1.485 de euro la 1.263 euro, iar pentru mașinile de 2-3 ani de la 1.720 euro la 1.155 euro. La intervalele de vechime 3-4 ani și 4 -5 ani, taxa scade cu 40%, la 1.063 euro față de 1.720 euro, respectiv 970 de euro față de 1.568 euro.
Autovehiculele noi Euro 4 între 2.500 – 3.000 cmc, vor avea o taxă de 2.125 de euro, cu 50% mai sus decât nivelul actual aplicat pentru vechimi între 0 și 9 luni, de 1.339 euro. Taxa va fi majorată la 2.040 euro (vechime 1-3 luni), 1.976 euro (vechime 3-6 luni) și 1.913 euro (vechime 6-9 luni).
La o vechime de 1-2 ani, taxa la această categorie va fi redusă de la 2.363 de euro la 1.743 de euro, iar pentru mașinile de 2-3 ani se va plăti o sumă de 1.594 euro, față de 2.737 euro. Nivelul taxei coboară de la 2.737 euro la 1.466 euro (vechime 3-4 ani) și de la 2.494 euro la 1.339 euro (vechime 4-5 ani).
Ultima categorie Euro4, cea de peste 3.001 cmc, va suferi modificări de taxare mai puțin ample pe segmentele unde cuantumul crește, cel de până la un an, dar se vor aplica reduceri mai consistente în cazul mașinilor mai vechi de un an. Autoturismele noi din această categori vor fi taxate cu 2.851 euro, față de taxa de 2.296 euro aplicabilă în prezent pentru vchimi de până la 9 luni. Taxa va fi ridicată la 2.737 euro (vechime 1-3 luni), 2.651 euro (vechime 3-6 luni) și 2.566 euro (vechime 6-9 luni).
Nivelul de taxare va coborâ între 42% și 58% la mașinile de peste 3001 cmc mai vechi de 12 luni. Astfel la vechime de 1-2 ani taxa coboară de la 4.051 de euro la 2.338 de euro, iar la vechime de 2-3 ani reducerea se va realiza de la 4.694 de euro la 2.138 de euro. Cele mai ample reduceri sunt aplicate în segmentul de vegime 3-4 ani, de la 4.694 euro la 1.967 euro, și 4-5 ani, de la 4.276 euro la 1.796 euro.
La motoarele cu catalizator Euro3 de 1.400 de cmc, taxa va crește doar pentru mașinile cu vechimen de 1-2 ani, de la 945 de euro la 1.148 de euro. În cazul autoturismelor de 2-3 ani nivelul taxei va fi redus de la 1.095 euro la 1.050 de euro, la vechime de 3-4 ani de la 1.095 euro la 966 euro, iar la mașinile fabricate de 4-5 ani de la 998 de euro la 882 euro.Suma va scădea de la 998 euro la 812 euro (vechime 5-6 ani), de la 1.002 euro la 714 euro (vechime 6-7 ani) și de la 1.002 euro la 630 de euro (vechime 7-8 ani).
Regula de creștere a taxei doar în categoria de vechime 1-2 ani se menține și următoarea clasă de cilindree a motoarelor Euro3, sumele urmând să scadă pentru mașinile fabricate de peste 2 ani.
La motorizări între 1.400 – 1.600 cmc Euro3 va plăti 816 euro, comparativ cu 1.145 euro în prezent, iar la vechime de 7-8 ani taxa va fi redus de la 1.145 euiro la 720 euro., cu vechime de 1-2 ani, taxa urcă de la 1.080 euro la 1.312 euro. Mașinile vechi de 2-3 ani vor fi taxate cu 1.200 euro față de 1.251 euro, iar pentru cele fabricate în urmă cu 3-4 ani taxa scade de la 1.251 euro la 1.104 euro. Pentru modelele în circulați de 6-7 ani se
Taxa la autovehiculele Euro3 și capacitate de 1.600 – 1.900 cmc, crește pentru vechime de 1-2 ani de la 1.539 euro la 2.337 de euro, de la 1.783 euro la 2.138 (vechime 2-3 ani, de la 1.783 euro la 1.967 euro (vechime 3-4 ani), de la 1.625 euro la 1.796 euro ( vechime 4-5 ani) și de la 1.625 euro la 1.653 euro (vechime 5-6 ani). Sumele vor fi mai mici pentru mașinile de 6-7 ani, 1.454 euro față de 1.631 euro, și 7-8 ani , 1.283 euro comparativ cu 1.631 euro.
Motoarele Euro3 și capacitate între 1.900 – 2000 cmc au programate majorări de taxă numai în cazul mașinilor de 1-2 ani, de la 2.430 euro la 2.460 euro. Taxa va coborâ de la 2.815 euro la 2.250 euro (vechime 2-3 ani), de la 2.815 euro la 2.070 euro (vechime 3-4 ani), de la 2.565 euro la 1.890 (vechime 4-5 ani ), de la 2.565 euro la 1.740 euro (vechime 5-6 ani), de la 2.576 euro la 1.530 euro (vechime 6-7 ani) și de la 2.576 euro la 1.350 euro ( vechime 7-8 ani).
Nivelul taxei va fi majorat de la 5.267 de euro la 7.013 euro pentru mașinile Euro3 cu nmotorizări de peste 3.001 cmc și o vechime de 1-2 ani și de la 6.102 euro la 6.415 euro (vechime 2-3 ani). La această categoria taxa va fi coborâtă de la 6.102 euro la 5.901 euro (vechime 3-4 ani), de la 5.559 euro la 5.388 euro (vechime 4-5 ani), de la 5.559 euro la 4.961 euro (vechime 5-6 ani), de la 5.583 euro la 4.362 euro vechime 6-7 ani) și de la 5.583 euro la 3.849 euro (vechime 7-8 ani).
Noua grilă va stabili taxe cu mult mai mici decât în prezent pentru majoritatea mașinilor echipate cu motoare Euro2, fiind vorba și de autovehicule mai evchi de 6-7 ani. Excepție o fac motorizările de peste 3.001 cmc, unde se vor opera chiar și majorări.
Astfel, la mașinile Euro2 de până în 1.400 cmc, taxa coboară de 2-3 ori, de la 2.604 euro la 1.386 (vechime 7-8 ani), de la 2.604 euro la 1.201 euro (vechime 8-9 ani), de la 2.604 euro la 1.047 euro (9-10 ani) și de la 2.604 euro la 832 euro (10-11 ani).
La motorizări între 1.400 – 1.600 cmc, taxa la vehiculele doatate cu Euro2 va fi redusă în proporții similare, de la 2.976 euro la 1.584 euro (vechime 7-8 ani), de la 2.976 euro la 1.373 euro (8-9 ani ), de la 2.976 euro la 1.197 euro (9-10 ani) și de la 2.976 euro la 950 euro (10-11 ani).
Reduceri mai puțin spectaculoase, dar consistente, vor fi operate în clasa de motorizare 1.600 – 1.900 cu catalizator Euro2. Asfel, nivelul de taxare va coborâ de la 3.806 euro la 2.822 euro (7-8 ani), de la 3.806 euro la 2.445 euro (8-9 ani), de la 3.806 euro la 2.132 euro (9-10 ani) și de la 3.806 euro la 1.693 euro (10-11 ani).
Taxa de înmatriculare va fi modificată în scădere și pentru vehiculele Euro2 și capacitate cilindrică de 1.900 -2.000 cmc, de la 4.007 euro la 2.970 euro (7-8 ani), de la 4.007 euro la 2.574 euro (8-9 ani), de la 4.007 euro la 2.244 euro (9-10 ani) și de la 4.007 euro la 1.782 euro (10-11 ani).
Următoarea clasă de motorizare de la Euro2, cea de peste 3.001 cmc, va avea o majorare a taxei pentru intervalul de vechime 7-8 ani, de la 7.301 euro la 8.373 euro. Sumele de plată vor fi mai mici pentru mașinile mai vechi, respectiv 7.256 euro față de 7.301 euro (8-9 ani), 6.326 euro față de 7.301 euro (9-10 ani) și 5.024 euro comapartiv cu 7.301 (10-11 ani).
Taxele pentru mașinile cu aceeași capacitate cilindrică și aceeași vechime sunt de două ori mai mari în cazul catalizatoarelor Euro2 decât cele aplicate la Euro3.
Cele mai mari scăderi de taxe, chiar de peste zece ori, vor fi aplicate mașinilor cu dotări Euro1 și celor non-Euro, care au și datorită faptului că acestea au vechime foarte mare.
La capacitate de 1.400 cmc, mașinile Euro1 cu vechime de 12-13 ani vor avea o reducere a taxei de la 3.606 euro la 508 euro, iar cele de 14-15 ani, de la 3.606 euro la 323 euro.
În categoria de motorizare 1.400 – 1.600 cmc, taxa va fi redusă de la 4.121 euro la 581 euro (12-13 ani) și de la 4.121 euro la 370 euro (14-15 ani).
Pentru motorizări între 1.600 și 1.900 cmc, grila prevede o scădere de la 4.894 euro la 1.024 euro (12-13 ani) și de la 4.894 euro la 652 euro (14-15 ani).
Reducerea taxei va fi aplicată și mașinilor Euro1 cu cilindree între 1.900 și 2.000 cmc, de la 5.152 euro la 1.078 euro (12-13 ani) și de la 5.152 euro la 686 euro (14-15 ani).
Scăderi mai mici au fost programate pentru autovehiculele Euro1 cu o capacitate de peste 3.100 de cmc, pentru vechime de 12-13 ani urmând ca taxa să fie redusă de la 7.730 euro la 3.103 euro. Nivelul aplicat pentru mașini cu vechime de 14-15 ani scade de la 7.730 euro la 1.975 euro.
Mașinile non-euro sunt diferențiate pe două clase de vechime, 15-16 ani și 20 -21 ani, dar nivelul taxării este același, diferenþele fiind în funcþie numai de capacitatea motorului. Pentru motorizãri de sub 1.400 cmc, taxa va coborâ de nouã ori, de la 4.007 euro la 560 de euro. Autovehiculele cu o capacitate între 1.400 – 1.600 cmc vor fi taxate cu 640 de euro, față de 4.579 în prezent.
Taxa va fi scăzută de la 5.438 euro la 808 euro, în cazul mașinilor non-euro cu motoare de 1.600 – 1.900 cmc, și de la 8.589 euro la 1.501 euro, la motorizări de peste 3.000 cmc.
Noul sistem de calcul a fost trimis Comisiei Europene la începutul acestei luni și ar putea suferi ușoare modificări înainte de a fi aprobat de Guvern.
Ministrul Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian, i-a informat, miercuri, pe membrii Guvernului că modificările privind „taxa de poluare auto” vor fi promovate în următoarea ședință de Guvern, iar procedura de infringement deschisă de Comisia Europeană va fi suspendată total atunci când acestea vor fi aprobate de Parlament.
Cele două părți au convenit ca Guvernul să aprobe, până la finele acestei luni, sau cel mai târziu până la data de 3 februarie, actul normativ prin care va transpune în legislația internă modificările la taxa de primă înmatriculare solicitate de Comisie.
Criticat pentru caracaterul fiscal și protecționist al impozitului, Guvernul a decis să scoată taxa de primă înmatriculare din Codul Fiscal, iar încasările urmează să fie virate direct la Fondul de Mediu. Modificările ar putea intra în vigoare abia la mijlocul acestui an.