Viață spirituală

Taina Fecioarei se descoperă în Biserică



Taina Fecioarei se descoperă în Biserică
Taina Fecioarei se descoperă în Biserică

Nașterea Maicii Domnului a fost o îndoită taină. În primul rând, zămislirea ei din părinți sterpi și înaintați în vârstă rămâne o taină pentru orice cugetare rațională. În al doilea rând, mult mai important, prin nașterea Maicii Domnului, aceasta „avea să preschimbe întristarea Evei în bucurie și prin Ziditorul l-a îndumnezeit pe om. Iar rezultatul întrupării este unirea lui Dumnezeu cu lumea, cu întreaga creație“ (Sfântul Ioan Damaschin). Nașterea ei a vestit bucurie la toată lumea, dezlegând blestemul lumii. Cine a putut înțelege această taină atunci? Mai târziu ne-a fost dezlegată taina aceasta cu adevărat, la Buna Vestire. În parte a fost înțeleasă această taină când a ajuns la Templu și a rămas aici până la vârsta de 15 ani, petrecându-și timpul în rugăciune și citirea din Sfintele Scripturi. Se spune în Tradiție că Maica Domnului atunci când citea cartea lui Isaia se oprea asupra textului: „Iată, Fecioara va lua în pântece și va naște fiu și vor chema numele Emanuel“ (Is. 7, 14), și-și zicea „Doamne, învrednicește-mă să fiu slujnică acelei Fecioare“.
„Bucură-te, ceea ce ești plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată ești tu între femei“
Tot în Sfânta Tradiție se zice că ea a stat chiar în Sfânta Sfintelor, unde putea intra arhiereul o singură dată pe an.
Taina se descoperă, chiar și pentru ea, la Buna Vestire, când îngerul Gavriil îi aduce Vestea cea Bună (Evanghelia). Îngerul o salută mai întâi: „Bucură-te, ceea ce ești plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată ești tu între femei“, și apoi urmează vestirea: „Iată vei lua în pântece și vei naște fiu și vei chema numele lui Iisus. Duhul Sfânt se va pogorî peste tine și puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceasta și Sfântul care se va naște din tine Fiul lui Dumnezeu se va chema… Că la Dumnezeu nimic nu este cu neputință. Și a zis Maria: Iată, roaba Domnului, fie mie după cuvântul tău!“ (Lc. cap. 1). În acest moment, „Cuvântul trup S-a făcut și S-a sălășluit întru noi“ (In. 1, 14). Maica Domnului își arată „adâncul smereniei și supunerea necondiționată“ fără a se impune.
Zămislirea mai presus de fire și pururea fecioria Maicii Domnului sunt taine ce nu pot fi lămurite în cuvinte. Ele pot fi cel mult înțelese de o minte smerită și luminată de Duhul Sfânt. Florovsky spune că „taina Fecioarei se descoperă în Biserică, iar aceasta o vede inseparabil unită cu Fiul ei întrupat și înviat chiar și după moarte. Dar Biserica nu dogmatizează taina Fecioarei, care e taina Bisericii“.
O viață sub semnul discreției
Tot restul vieții a trăit în tăcere, dar a și vorbit atunci când a trebuit să o facă. În Evanghelii avem două astfel de exemple. Când Iisus avea 12 ani și S-a urcat la Templu și Maica Domnului L-a căutat vreo trei zile: „Fiule, de ce ne-ai făcut nouă așa? Iată, tatăl Tău și eu Te-am căutat îngrijorați“ (Lc. 2, 48). Și la nunta din Cana, când Maica Domnului a mijlocit pe lângă Fiul ei, spunându-i că „nu mai au vin“ (In. 2, 3). La intervenția ei, zice Sfântul Nicolae Cabasila, Mântuitorul intervine mai înainte de a fi vremea, arătând prin aceasta prețuirea pe care o are față de mama Sa. Maica Domnului ne-a lăsat și cel mai scurt cuvânt al său, aici la Cana: „Faceți ceea ce vă va spune El“ (In. 2, 5). Maica Domnului vrea să spună prin aceste cuvinte că El, Hristos, este Cel pe care trebuie să-L ascultăm. Prin aceasta se arată și întâietatea în cinstire.
Taină a rămas mutarea din lumea aceasta a Maicii Domnului. În iconografia ortodoxă, Maica Domnului apare ca o pruncă ce șade în brațele Fiului Său, iar Acesta se urcă cu ea la Cer. Aceasta este și învățătura Sfinților Părinți că Maica Domnului a fost înălțată la cer de Fiul ei, sau mai degrabă ei vorbesc de mutarea Maicii Domnului la Cer. Plinitu-s-a profeția lui David: „Stătut-a împărăteasa de-a dreapta Ta, îmbrăcată în haină aurită și preaînfrumusețată“ (Ps. 44, 11). În podobia de la slujba Utreniei, la sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului, se lămurește în parte această taină a mutării Maicii Domnului la Cer: „Întru nașterea ta, zămislirea ta a fost fără sămânță, întru adormirea ta, moartea fără stricăciune…“ O mare și slăvită minune se petrece, la sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului, Fecioara s-a mutat la Viață, „fiind Maica Vieții“. Cum putea să fie ținută de moarte cea care s-a făcut locaș al Preasfintei Treimi?
Ne întrebăm, cine s-a mutat la viață? Unii vor spune: „Maica lui Dumnezeu“. Alții vor spune: „scara cerului pe care S-a pogorât Dumnezeu“; „luceafărul care a arătat Soarele“; „ușa cerului și rugul cel nears“; „cea care a crescut strugurele cel de taină“; „Raiul cel de taină al Ortodoxiei“. Cum ar răspunde Maica Domnului dacă am întreba-o: cine ești tu, care ai fost pusă în mormânt? Cu siguranță ni se va răspunde în chipul cel mai smerit: „Iată, roaba Domnului“.
Toată viața ei a pus-o în slujirea lui Dumnezeu Unul în Treime. I-a slujit lui Dumnezeu Tatăl ca Fiică. Ca Mamă i-a slujit Fiului, iar Duhului Sfânt i-a slujit ca Fecioară nenuntită. După mutarea sa la Cer a devenit Mamă după har și pururea rugătoare pentru fiii lui Dumnezeu.
(Pr. Dănuț-Gheorghe BENGA)



Recomandări

100 de preoţi din ţară şi din străinătate, 100 de voluntari și mii de pelerini, la Sanctuarul Maicii Domnului de la Cacica

100 de preoţi din ţară şi din străinătate, 100 de voluntari și mii de pelerini, la Sanctuarul Maicii Domnului de la Cacica
100 de preoţi din ţară şi din străinătate, 100 de voluntari și mii de pelerini, la Sanctuarul Maicii Domnului de la Cacica

Zeci de mii de persoane sunt așteptate vineri la „Ziua Vicovului de Sus – Întâlnirea Diasporei”. Vedetele care vor concerta anul acesta sunt Theo Rose și Andrei Bănuță