Ieșeanul Costel Iftinchi, unul dintre participanții la cea de-a VIII-a ediție a Taberei de creație a meșterilor populari de la Păltinoasa, tabără care s-a rostuit, în intervalul 16 – 22 iulie a.c., pe malul pârăului Bucovăț, la casa de vacanță a meșterului cioplitor bucovinean Toader Ignătescu, este un autodidact ale cărui preocupări creative se întrupează într-un singur cuvânt: Artă.
Sculptor, pictor, fotograf, scriitor și editor
Costel Iftinchi, pe care în tabăra de la Păltinoasa l-am surprins „dezvelind” cu dalta un chip uman dintr-un trunchi de stejar (o fizionomie care iese dintr-un butoi având totodată un butoi pe cap) se prezintă ca sculptor, pictor, fotograf, scriitor și editor.
Este un autodidact care a debutat, cu 14 ani în urmă, ca sculptor, dar care și-a extins apoi plaja de exprimare artistică în pictură, artă fotografică și literatură. A fost atras de la început de arta naivă dar, așa cum remarcă criticul de artă Gloria Lăcătușu, „deși stilul naiv pare a-l avantaja, a reușit să realizeze compoziții bune și în manieră modernă, dovedind capacitate de abstractizare și esențializare în lucrări cu alură monumentală cu o deosebită forță comunicativă”.
Se regăsește cel mai bine în sculptură
În anul 2001 a debutat ca pictor la Saloanele de la Bacău, dar și ca artist fotograf, iar participările sale la expoziții, saloane, tabere de creație, concursuri și festivaluri i-au umplut panoplia cu premii.
Mărturisește că se regăsește cel mai bine în sculptură, este atras de fibra lemnului și, așa cum spune muzeograful ieșean Aurel Istrati, „reliefurile în lemn ale lui Costel Iftinchi, care ilustrează vechi zicale și proverbe populare românești, sunt închipuite cu talent și cu autentică vocație artistică.
Limbajul formelor e simplu, direct și expresiv articulat, umorul e mai puțin agresiv, iar factura ansamblului compozițional mai însuflețită, mai spontan exprimată plastic”.
„Fiecare carte pe care o public este o carte de vizită pentru mine!”
În anul 2004 Costel Iftinchi a încercat să pună bazele unei structuri care să reunească artiștii naivi din România. Demersul său n-a avut sorți de izbândă, dar strădania sa de a aduna informații despre autorii de artă naivă nu a rămas nefructificată. A scos de sub tipar, în anul 2010, la editura ieșeană „PIM”, enciclopedia intitulată „50 de ani de Artă Naivă în România”, lucrare care prezintă un număr de 302 creatori naivi (pictori și sculptori) și nominalizează alți 54, ilustrată cu 965 de fotografii din care cea mai mare parte sunt realizate de el. Și-a făcut apoi propria lui editură „CreArt” și redactează și machetează singur cărțile.
„Fiecare carte pe care o public – spune el – este o carte de vizită pentru mine!”.
„Folosesc lemnul, culoarea, cuvântul, imaginea fotografică pentru a transmite ceea ce simt”
Costel Iftinchi, care este fondatorul și redactorul-șef al revistei trimestriale „Galeria Naivă” (28 de pagini color) mizează pe comunicare.
Prin tot ceea ce face încearcă să se exprime cât mai bine pentru ca mesajul său să fie corect receptat de ceilalți.
„Folosesc – spune el – lemnul, culoarea, cuvântul, imaginea fotografică pentru a transmite ceea ce simt”.
Cât despre diversitatea preocupărilor sale și prezența activă în cât mai multe locuri, Costel Iftinchi mărturisește ofensiv: „Sunt tot timpul în concurență cu cei din jur!”.




